InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Rentevaste periode openbreken

Rentevaste periode openbreken

Rentevaste periode openbreken Onterecht wordt vaak gewacht met het verlengen van de rentevaste periode tot de vastgelegde einddatum. Komt het goed uit om eerder te verlengen? Neem dan contact op met je bank. Huiseigenaren nemen vaak een te afwachtende houding aan als het gaat om hun hypotheek. Vooral met betrekking tot de rentevaste periode doe je er verstandig aan om op tijd te kijken naar de mogelijkheden. Vooral als de hypotheekrente op dit moment laag is of als je de hypotheek wenst over te zetten naar een andere vorm, moet je goed letten op de einddatum van de rentevaste periode.

Is de hypotheekrente op dit moment laag? Vraag alvast een rentevoorstel aan

De hoogte van de hypotheekrente bepaalt voor een groot deel de hoogte van je woonlasten. Een lagere hypotheekrente van een half procent op en hypotheekschuld van 200.000, geeft je een maandelijkse bruto besparing van 83,33. Loopt de periode af binnen nu en één jaar? Vraag nu alvast een voorstel aan als de hypotheekrente op dit moment laag is. Het zal meerdere weken duren voordat je het voorstel binnen hebt. Wacht dus niet te lang. De bank zal een voorstel sturen waarin rekening gehouden is met de nog resterende rentevaste periode. Dit doet de bank door te middelen.

Wat is middelen?

Je hebt met de bank een afspraak gemaakt over welke periode je welke hypotheekrente moet betalen. Op de einddatum van deze periode moeten er nieuwe afspraken worden gemaakt voor een nieuwe periode. Tussentijds kun je verzoeken om de lopende rentevaste periode open te breken. Je kunt bijvoorbeeld een rentevaste periode die volgend jaar afloopt nu alvast weer verlengen voor een periode van vijf of tien jaar. De bank gaat in dat geval de rentevaste periodes in elkaar schuiven. Als de hypotheekrente nu lager is, zal de bank bij middeling zijn misgelopen rente-inkomsten compenseren in het nieuwe voorstel.

Rentevaste periode tussentijds verlengen naar een langere periode

Om er zeker van te zijn dat je de maandlasten ook op langere termijn kunt blijven dragen, kan het verstandig zijn om een langlopende rentevaste periode vast te leggen. Er zijn mogelijkheden om een lopende termijn tussentijds te verlengen. De bank zal hiervoor vaak moeten middelen. Houd er wel rekening mee dat zekerheid voor een langere periode wel naar verhouding veel geld kost. Voor een langere rentevaste periode zal over het algemeen een hogere hypotheekrente voor gevraagd worden.

Achteraf spijt van een te lange rentevaste periode

Stel, je hebt in het verleden gekozen voor zekerheid. Je hebt de hypotheekrente vast gezet voor een periode van 15 tot 30 jaar. Over de gehele periode betaal je in vergelijking met de kortere rentevaste periodes een veel te hoge hypotheekrente. Om de duur te verkorten, kun je een voorstel opvragen bij de bank. In het voorstel zal de bank de misgelopen rente-inkomsten gecompenseerd willen zien. In de meeste gevallen is het niet interessant om in dit soort situaties de duur van de rentevaste periode in te korten.

Laat je adviseren in een persoonlijk gesprek met je hypotheekadviseur. Een hypotheek is namelijk meer dan alleen de laagste hypotheekrente. Een hypotheek moet passen bij jouw financieel plaatje en je toekomstverwachtingen. Het kan geen kwaad om een deskundige te raadplegen om de hypotheek beter af te stemmen op jouw persoonlijke situatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Rentevaste periode openbreken"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!