Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar in 2020 en 2021?

Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar in 2020 en 2021? Uw verkoopt uw woning met een restschuld in 2020 of 2021. Een restschuld is helaas niet altijd te voorkomen. U kunt een restschuld op uw hypotheek misschien beperken door uw restschuld door te rollen of overhevelen. Ook bij een papieren restschuld kan een bank u verplichten om eerder een deel van de hypotheek af te lossen. Bij een volgende hypotheek mag de restschuld volgens de regels worden meegefinancierd, maar banken werken daar niet altijd aan mee. Banken bekijken vooral of er genoeg inkomen is om de restschuld mee te verhuizen naar een ander huis. U mag u de restschuld meefinancieren met de Nationale Hypotheekgarantie, maar Is de rente op een nieuwe restschuld of een oude restschuld nog fiscaal aftrekbaar in 2020 en 2021?

Aftrek oude en nieuwe restschuld in 2020 en 2021

Wat is een restschuld op een hypotheek?

Een restschuld op uw hypotheek houdt in dat uw huis met verlies is verkocht waardoor de hypotheek hoger is dan de verkoopprijs van de woning. Uw woning had geen overwaarde, maar een onderwaarde. Bij de restschuld moet u de hypotheek in ruime zin nemen, dat wil zeggen inclusief de kosten die u gemaakt hebt om de hypotheek af te sluiten. Dat is inclusief:
  • Kosten van de notaris;
  • Kosten van de hypotheekakte;
  • Taxatiekosten huis;
  • De overdrachtsbelasting.

Gelukkig zijn dit voor een deel aftrekbare kosten hypotheek in 2020, maar dan nog is een deel toch altijd voor eigen rekening.

De goedkoopste hypotheek afsluiten

Iedereen is op zoek naar de goedkoopste hypotheek en de laagste maandlasten. Bij een deels aflossingsvrije hypotheek betaalt u zonder de maandelijkse aflossing minder aan maandelijkse woonlasten. Maar daar zit ook een keerzijde aan. Wie kiest voor een aflossingsvrije hypotheek, loopt meer risico om op enig moment zijn huis met een restschuld te moeten verkopen. Goedkoop kan daarom ook duurkoop zijn als u niet in staat bent om vrijwillig extra af te lossen of uw woning met verlies moet verkopen.

Meerdere hypotheken combineren, deels aflossingsvrij en deels niet

Wie minder risico op een restschuld wil lopen, lost wel maandelijks zijn hypotheek af of kiest voor een combinatie van hypotheken. Een deel aflossingsvrij en een deel met verplichte maandelijkse aflossing. De tijden dat de stijging van de huizenprijzen zorgde voor een verkoopwinst zijn voorlopig voorbij. Dat betekent ook dat u er goed aan doet om uw keuze voor de financiering wat aan te passen.

Restschuld voorkomen of doorrollen

Als uw inkomen voldoende is, bestaat de mogelijkheid om uw restschuld door te rollen naar de nieuwe hypotheek. U neemt een hogere hypotheek op het nieuwe huis om de restschuld daarmee af te lossen. Dat is een elegante oplossing, maar heeft wel fiscale gevolgen. De hypotheekrente op de doorgerolde schuld is niet altijd aftrekbaar. Het maakt verschil of u een oude restschuld hebt of een nieuwe.

Oude of nieuwe restschuld?

Hebt u een restschuld opgelopen in de periode van 29 oktober 2012 tot en met 31 december 2017, dan mag u de rente van die schuld nog 15 jaar aftrekken. Dus ook in 2020 en 2021. Is de restschuld pas na 31 december 2017 ontstaan, dan mag u de rente op de restschuld niet aftrekken. Wat wel mag, is de restschuld in mindering brengen op uw spaargeld en vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting. U maakt dan gebruik van de voordelen van het hebben van een lening, schulden en minder belasting betalen.

Nationale Hypotheekgarantie en restschuld, kwijtschelden van restschuld

Ook troost is er voor wie zijn huis gedwongen heeft gekocht met de Nationale Hypotheekgarantie. In dat geval laat de NHG u niet met de restschuld zitten, maar neemt de restschuld van u over.

Hypotheekadviseur om advies vragen

Vraag uw bank of hypotheekadviseur om voor u een paar scenario’s door te rekenen, zodat vooraf duidelijk is na hoeveel jaar het risico op een restschuld geweken is. Overigens is een restschuld slechts op papier een restschuld zolang u uw woning niet verkoopt. Vergelijk het met de koerswinsten op de beurs die pas geld opleveren als u verkoopt en anders niet meer zijn dan een papieren winst.

Hoeveel risico lopen met hypotheek?

Overigens maakt niet iedereen zich even druk over zijn hypotheek. Zeker niet in 2020, omdat de woningmarkt goed draait. Maar het kan verkeren, corona kan ook de woningmarkt verstoren en leiden tot prijsdalingen. Zeer wie dan op de top van de markt een woning heeft gekocht of de vraagprijs heeft overboden loopt dan een extra risico.

Restschuld 2020 en 2021 en de Nationale hypotheekgarantie NHG

Als uw restschuld voortkomt uit de verkoop op een huis dat een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie had, dan mag u die volledig meefinancieren onder de NHG garantie. Althans voor zo ver u onder de maximaal toegestane kostengrens blijft. Het deel dat daar bovenuit komt is anders zonder NHG garantie. De kostengrens bedraagt per 1 januari 2020 € 310.000.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarHoge rente restschuld fiscaal aftrekbaarIs uw huis nog met een restschuld verkocht en financiert u de restschuld, dan is de rente op de schuld wellicht aftrekba…
Restschuld 2019 en 2020 financierenRestschuld 2019 en 2020 financierenOok met een restschuld kunt u in 2019 en 2020 een andere woning kopen met Nationale Hypotheekgarantie. Dit is de manier…
Executiewaarde of overwaarde, onderwaarde en woz-waardeExecutiewaarde of overwaarde, onderwaarde en woz-waardeWat is uw huis nu echt waard in 2020, wat is de waarde en de overwaarde? Wat is de executiewaarde of overwaarde van uw w…
Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Restschuld als fiscale aftrekpost (nieuwe regels)Is er een restschuld van uw hypotheek bij verkoop van uw eigen woning, dan staat de hypotheek onder water bij de bank. W…

Hypotheek en hypotheeklasten wijzigen in de loop der jarenEen hypotheek wordt afgesloten voor een periode van dertig jaar en zijn over het algemeen niet flexibel en aan te passen…
Hypotheek met een studieschuldHypotheek met een studieschuldVeel mensen denken dat zij met een studieschuld geen hypotheek kunnen krijgen. Dit is niet waar. Een studieschuld wordt…

Reageer op het artikel "Restschuld hypotheek fiscaal aftrekbaar in 2020 en 2021?"

Reacties

Johan, 07-04-2014 09:47 #2
Waarom zou de rente over de meegefinancierde restschuld niet aftrekbaar zijn?
"Restschuld voorkomen of doorrollen, De hypotheekrente op de doorgerolde schuld is niet fiscaal aftrekbaar. Voor dat deel zijn de bruto hypotheeklasten tegelijkertijd de netto hypotheeklasten." Reactie infoteur, 09-05-2020
Beste Johan,
Die rente is in 2014 maximaal 10 jaar fiscaal aftrekbaar en niet 30 jaar. Vanaf 2015 is de hypotheekrente op een restschuld maximaal 15 jaar aftrekbaar. In 2019 en 2020 geldt dit niet voor nieuwe restschulden.

M., 05-04-2014 17:41 #1
Restschuld 2014 en Nationale hypotheekgarantie NHG. Het is alleen jammer dat er nog geen bank ik die hier aan mee werkt en je bij NHG alleen maar te horen krijgt dat hun het wel voor elkaar hebben en ze niet over de banken gaan. Reactie infoteur, 09-05-2020
Beste M,
Ja, u bent ook altijd van de medewerking van de bank afhankelijk.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 30-08-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woningmarkt 2020
Reacties: 2
Schrijf mee!