InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Kort of lang de hypotheekrente vastzetten?

Kort of lang de hypotheekrente vastzetten?

De hoogte van de hypotheekrente bepaalt een groot deel van uw vaste maandelijkse lasten. Moet u de hypotheekrente kort of juist voor een lange periode vastzetten? De hypotheekrente beslaat een groot deel van de maandelijkse lasten. De hoogte van de hypotheekrente wordt bepaald bij het afsluiten van de hypotheek. Op dat moment spreekt u met de bank af hoe hoog de rente gaat worden en voor welke periode. Na afloop van de afgesproken periode moeten de klanten en de banken gezamenlijk een nieuwe hypotheekrente afspreken voor een nieuwe rentevaste periode. Indien de hypotheekrente op dat moment aanzienlijk hoger is, zullen de maandlasten vanaf dat moment fors hoger worden.

Kiezen voor een korte rentevaste periode

Het voordeel van een korte rentevaste periode is dat de maandlasten in deze periode over het algemeen lager zijn. Veel huizenbezitters kiezen bij het aankopen van een huis voor lage maandlasten. De keuze voor een kortere rentevaste periode lijkt hierdoor ook logisch. Een korte periode is aan de andere kant ook gevaarlijk. In het geval de rente stijgt, kunnen de hypotheeklasten na een paar jaar dermate hoog worden dat de maandlasten boven het budget komen van de huiseigenaren.

Kiezen voor een lange rentevaste periode

Het grootste voordeel van een lange rentevaste periode is de zekerheid die het biedt. De hypotheekrentes zijn in dat geval vaak wel hoger dan bij de kortere periode, maar er bestaat zekerheid dat de rente voor een periode van twintig tot dertig jaar vaststaat. In de jaren tussen 1982 en 1984 stond de hypotheekrente ruim boven de tien procent. Indien dergelijke percentages op dit moment op de hypothekenmarkt worden gevraagd, zullen vrijwel alle consumenten met een eigen huis in de problemen komen. Consumenten die in een periode met hoge hypotheekrentes een lange periode hebben afgesproken betalen veel meer hypotheekrente. Ze hebben namelijk niet kunnen profiteren van de lager geworden hypotheekrente, daarnaast hebben ze ook nog eens extra betaald omdat ze de rente voor een langere periode hebben vastgezet.

Tussentijds aan laten passen

U hebt ook de mogelijkheid om tussentijds maatregelen te treffen. In het geval dat u voorziet dat de rente steeds verder gaat stijgen en uw hypotheekrente nog twee jaar vast staat, dan kunt u nu alvast rond de tafel gaan met de bank om de mogelijkheden te bespreken. Misschien is het namelijk wel verstandig om nu alvast de hypotheekrente voor een langere periode vast te zetten. Dit gaat u waarschijnlijk per direct hogere maandelijkse lasten opleveren, maar bij een nog verdere stijging van de rente krijgt u over twee jaar met nog hogere hypotheekrentes te maken.

Rentebedenktijd en variabele hypotheekrente

Sommige geldverstrekkers bieden consumenten ook de mogelijkheid om een rentebedenktijd in te bouwen. De rente staat dan bijvoorbeeld vast voor een periode van zeven jaar, waarvan de laatste twee jaar een rentebedenktijd bevat. In deze periode kunt u de hypotheekrente ongemoeid laten, maar u kunt op dat moment de rente ook voor een nieuwe periode vastzetten. Variabele hypotheekrente houdt in dat de rente niet vast staat en dat deze kan fluctueren. Indien de marktrente zakt, gaat ook de variabele hypotheekrente omlaag. De maandlasten kunnen hierdoor sterk wisselen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kort of lang de hypotheekrente vastzetten?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!