InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is een overbruggingskrediet?

Wat is een overbruggingskrediet?

Een overbruggingskrediet wordt afgesloten in de situatie dat een nieuw huis gekocht is, terwijl het oude huis nog niet verkocht is. Het betreft een tijdelijke financiering ter overbrugging van de periode tot de verkoop. Indien u een huis koopt, terwijl de oude eigen woning nog niet verkocht is, is het kopen van een andere huis vaak niet mogelijk zonder een overbruggingskrediet. De overwaarde uit de oude woning gaat namelijk ingebracht worden in het nieuwe huis. Een overbruggingskrediet kan bijvoorbeeld ook noodzakelijk zijn als de overdracht van de nieuwe woning iets eerder gaat plaatsvinden dan de verkoop van de oude woning. U komt namelijk tijdelijk in een situatie terecht dat u de overwaarde uit de oude woning nog niet kunt incasseren.

Eerst huis verkopen, dan een ander huis kopen

In de jaren vanaf 2008 tot en met 2011, waren de banken zeer terughoudend in het verstrekken van overbruggingskredieten. De huizenprijzen waren aan het dalen, waardoor een vooraf ingeschatte overwaarde achteraf nog wel eens tegen viel. Doordat er een kopersmarkt (macht ligt bij de kopers) was ontstaan, vielen de verkoopprijzen ook vaak tegen. Huizenbezitters konden hun huis wel verkopen, maar ze moesten eerst fors naar beneden met hun verkoopprijs. Er ontstond een situatie dat eerst de oude woning verkocht moest worden, voordat er een andere aangekocht kon worden.

Wat is een overbruggingskrediet?

Een overbruggingskrediet is een tijdelijke extra lening om de periode te overbruggen tot de oude woning verkocht is. De te verkopen huis zit een overwaarde in, die pas verzilverd kan worden na het verkopen van het huis.

In de gouden tijden van de huizenprijzen zijn overbruggingskredieten veel afgesloten. In die tijd waren de prijzen stijgende, en was het geen probleem om een huis te verkopen. De verkopers kunnen te lage biedingen gewoon afwijzen, er kwamen toch wel weer nieuwe geïnteresseerden. De verwachting was ook dat deze situatie zou blijven door een schaarste aan koophuizen, maar het tegendeel is bewezen. De dalende huizenprijzen zijn gedeeltelijk veroorzaakt door onzekerheid over de toekomstige ontwikkeling van de huizenprijzen.

Is een overbruggingskrediet fiscaal aftrekbaar?

Ja, op voorwaarde dat de lening gebruikt gaat worden te financiering van de eigen woning. Door de fiscale regeling zijn de rentelasten volledig aftrekbaar van het inkomen.

Hoe hoog mag het overbruggingskrediet maximaal zijn?

Dit is afhankelijk van de overwaarde die waarschijnlijk gerealiseerd gaat worden bij het verkopen van de oude woning. In tijden met dalende huizenprijzen en huizen die langer in de verkoop staan voordat ze verkocht worden, zullen de banken wel voorzichtiger zijn met het verstrekken van overbruggingskredieten.

Wanneer eindigt het overbruggingskrediet?

Op het moment dat de oude woning verkocht is, wordt de overwaarde gebruikt om het overbruggingskrediet mee af te betalen.

Wat als het huis niet op korte termijn zal worden verkocht?

De overbruggingskrediet is een verstrekte lening voor een korte periode. Indien het huis niet verkocht gaat worden op korte termijn, of als de overwaarde lager gaat uitvallen, dan zal de overbruggingskrediet omgezet gaan worden naar een hypotheeklening met een langere looptijd.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een overbruggingskrediet?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 25-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!