InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?

Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?

Oorspronkelijk was de hypotheekrenteaftrek een subsidie om het bezit van een eigen huis te stimuleren. Inmiddels kunnen wij niet meer zonder deze subsidie. De overheid durft de regeling zelfs niet te versoberen uit angst voor dalende huizenprijzen. Bezitters van een eigen huis met een hypotheek, zijn gedeeltelijk financieel afhankelijk van het bedrag dat ze terugkrijgen van de Belastingdienst, in verband met de hypotheekrenteaftrek. Het bezitten van een eigen woning hoeft tegenwoordig niet meer gestimuleerd worden. De teruggave van een deel van de betaalde inkomstenbelasting is nu een zware last geworden voor de schatkist.

Hoeveel teruggave hebt u recht op uit de regeling van de hypotheekrenteaftrek?

De betaalde hypotheekrente voor de hypotheek die is afgesloten in verband met het aankopen van uw eigen woning, of ter verbetering van de eigen woning, is fiscaal aftrekbaar. Indien u maandelijks 750 aan hypotheekrente moet betalen, mag u per jaar 750 x 12 = 9.000 van uw inkomstenbelasting aftrekken.

Het voordeel dat hier uit volgt is weer afhankelijk van de belastingschijf waar u de hypotheekrente van af mag trekken. De hoogte van de belasting varieert. Het bedraagt minimaal 33 procent en maximaal 52 procent. Naarmate het inkomen stijgt, wordt de belastingdruk op het hoogste deel van het inkomen ook steeds hoger. Over het deel van het brutoloon dat uitstijgt boven de 56.000 (afgerond bedrag) moet u 52 procent belasting over betalen. Voor de lagere bedragen moet u 42, 41,95 of 33 procent betalen.

Hypotheekrenteaftrek vooral aantrekkelijk voor de hoge inkomens

Er is geen maximum gesteld aan de hypotheekrenteaftrek. Dat wil zeggen dat de betaalde hypotheekrente voor een huis van 200.000 aftrekbaar is, maar ook de betaalde hypotheekrente voor een huis van 2.000.000. Hierdoor ligt het grootste voordeel bij de grootverdieners. Zij kunnen een groter bedrag aftrekbaar maken en ook nog tegen een hogere belastingtarief.

Beperken hypotheekrenteaftrek

Iedere regering spreekt weer over de beperking van de hypotheekrenteaftrek, maar uiteindelijk verdwijnt de discussie weer.

Wanneer krijgt u geld terug?

Jaarlijks uiterlijk per 1 april, moet u uw belastingaangifte indienen over het voorgaande belastingjaar. Dit is ook het moment om de teveel betaalde inkomstenbelasting terug te vragen. De uitbetaling zal plaatsvinden over de maanden juni en juli. De meeste huizenbezitters willen, of kunnen hier niet op wachten. Er bestaat een mogelijkheid om gedurende het belastingjaar zelf alvast een voorschot te vragen op het bedrag dat u uiteindelijk terug gaat ontvangen. Dit kunt u terugvragen in de vorm van een voorlopige teruggave.

Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?

De rentelasten die u moet dragen in verband met de eigen woning, zijn fiscaal aftrekbaar. De aflossing en de verzekeringspremie die u naast de hypotheek ook nog moet betalen is niet aftrekbaar. Ook in het geval u bijvoorbeeld een persoonlijke lening of doorlopend krediet hebt afgesloten, om een verbouwing te realiseren, zijn de rentelasten aftrekbaar.

De toekomst van de hypotheekrenteaftrek?

De huidige regeling is te kostbaar en daardoor onhoudbaar. Het is niet realistisch dat de hypotheekrenteaftrek in één keer zal worden afgeschaft, maar een matiging zal uiteindelijk een keer moeten plaatsvinden. Het is waarschijnlijk dat ze eerst de aftrekbaarheid van de zeer hoge hypotheken gaan beperken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe werkt de hypotheekrenteaftrek?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!