InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Een hogere hypotheek door inbrengen spaargeld

Een hogere hypotheek door inbrengen spaargeld

Een hogere hypotheek door inbrengen spaargeld Banken stellen strenge eisen bij het verstrekken van een hypotheek. In het geval u spaargeld gaat inbrengen, kunnen de eisen worden verspoelt en kan de hypotheek die normaal gesproken niet kan worden verstrekt, met het inbrengen van spaargeld wel worden verstrekt. De meeste mensen die een huis kopen, richten zich op de bovenkant van het bedrag dat ze maximaal kunnen lenen. Iemand die maximaal 200.000 kan lenen, richt zich op de huizen tussen de 175.000 en 225.000. Hierbij gaan de kopers er vanuit dat de verkopers nog omlaag gaan met de prijs. Hierbij worden de bijkomende kosten voor het gemak buiten beschouwing gelaten.

Het blijkt menselijk te zijn om te gaan voor het hoogst haalbare. Men staat er te weinig bij stil wat er gebeurt als een deel van het gezinsinkomen weg gaat vallen. Indien het niet mogelijk is om het huis volledig te financieren met een hypotheek, wordt er pas gekeken naar de mogelijkheden om spaargeld in te brengen.

Sparen voor een eigen huis

Gezien de huizenprijzen, mag van niemand verwacht worden dan ze kunnen gaan sparen voor een huis. Toch is het wel verstandig om een spaarkapitaal op te bouwen, dit gaat het kopen van een huis namelijk vergemakkelijken. Het inbrengen van spaargeld maakt niet alleen de maandelijkse lasten lager, maar mogelijk kunt u bij een bank ook een scherpere hypotheekrente bedingen.

De bank hoeft dan namelijk een lager deel van de waarde van het onderpand uit te lenen. Hierdoor heeft de bank een grotere kans dat hij het volledige bedrag terug krijgt bij een gedwongen verkoop.

Eigen spaargeld inbrengen

Door eigen geld in te brengen kunt u de acceptatienormen van de banken versoepelen. Stel, u hebt een tijdelijk contract. U gaat een huis kopen waarvan de maandlasten, gezien uw inkomen eenvoudig betaalbaar moet zijn. Toch zal de bank er niet happig op zijn, want hij weet niet wat er financieel gaat gebeuren na het beeindigen van het tijdelijk contract. Door eigen geld in te brengen kan de twijfel bij de bank worden weggenomen, en zal de bank zich soepeler gaan opstellen bij de aanvraag.

In het verstandig om spaargeld in te brengen in een hypotheek?

In hypotheken wordt de aflossing vaak doorgeschoven naar de toekomst. Er wordt een kapitaal opgebouwd in een verzekering of op een bankspaarrekening. Op de einddatum van de hypotheek zal de hypotheek geheel of gedeeltelijk afbetaald worden met de opbrengt van de rekening of verzekering.

Door eigen geld in te brengen, mist u fiscaal voordeel. Het geld gaat namelijk gebruikt worden om de hypotheek mee af te betalen. Over het afbetaalde deel, kunt u niet meer profiteren van de fiscale aftrek. In het geval de waarde in de spaarpolis zit of op de bankspaarrekening, blijft de fiscale aftrekbaarheid maximaal.

Is tussentijds extra aflossen verstandig?

Dit verlaagt de hypotheekschuld, maar u kunt niet meer profiteren van de maximale hypotheekrenteaftrek. Dit is echter wel een goede investering. De hypotheekschuld moet toch een keer worden afbetaald. In de praktijk blijkt vaak dat het bedrag anders uitgegeven gaat worden aan iets anders. U kunt beter uw schulden afbetalen dan geld te steken in een nog mooiere en duurdere auto.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een hogere hypotheek door inbrengen spaargeld"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!