Wat houdt de bijleenregeling in?

Wat houdt de bijleenregeling in? Nadat u uw eigen woning hebt verkocht, bent u verplicht om de gerealiseerde overwaarde weer te investeren bij het kopen van een ander huis. Indien u dat niet doet, hebt u over een deel van de nieuwe hypotheek geen recht op hypotheekrenteaftrek. In het verleden was het mogelijk om een huis met een overwaarde te verkopen, en vervolgens een ander huis te kopen, en deze weer volledig met een hypotheek te belasten. De gerealiseerde overwaarde kon anders uitgegeven worden. Dit heeft de wetgever onredelijk gevonden. De bijleenregeling stelt dat de overwaarde weer moet worden geïnvesteerd in de nieuw aan te kopen woning.

Waarom is de bijleenregeling ingesteld?

Al vaker is gebleken dat de ruime fiscale regelingen te ruim waren. In het verleden was het zelfs mogelijk om betaalde rente voor een consumptieve lening af te trekken van de inkomstenbelasting. Door de invoering van de bijleenregeling is een poging ondernomen om de fiscale aftrekbaarheid van hypotheekrente te beperken, en op deze manier de lasten dragelijker te maken.

Wat is het gevolg van het tussentijds aflossen op de bijleenregeling?

Het aflossen van de hypotheek, verlaagd de hypotheek dat op het huis rust. Bij het verkopen van de woning wordt de resterende hypotheekschuld betrokken in de berekening. Door de aflossing is de overwaarde hoger geworden. Aflossingen verhogen het bedrag dat betrokken gaat worden in de bijleenregeling.

Hypotheekrenteaftrek bij het kopen van een duurder huis

Bij het kopen van een ander huis, is de meerprijs (plus kosten) ten opzichte van de verkochte woning extra te financieren met een hypotheek. Eerst moet het geld dat benodigd is om het huis te kopen verlaagd worden met de overwaarde uit de verkochte woning.

Voorbeeldberekening

Een gezin heeft een huis verkocht voor een bedrag van €200.000. Op het moment dat het huis verkocht is bedraagt de resterende hypotheekschuld: €140.000. Door de verkoop wordt dus een overwaarde gerealiseerd van €60.000. Het gezin koopt een huis weer waarvan de verwervingskosten plus de bijkomende kosten in totaal bedragen: €350.000. Voor dit bedrag vragen ze een hypotheek aan. Om de hypotheekrente aftrekbaar te krijgen, moet eerst de overwaarde van €60.000 worden ingebracht. Ze kunnen dus een hypotheek afsluiten van €350.000 - €60.000 = €290.000.

Bijleenregeling, wat gebeurt er bij het kopen van een goedkopere woning

Tot het jaar 2010 gold de zogenaamde goedkoperwonenregeling. Deze regeling hield in dat de huizenbezitters die een goedkopere huis hadden gekocht, de gerealiseerde overwaarde uit de vorige woning niet in hoefden te brengen in de nieuw aan te kopen huis. Hierdoor was de bijleenregeling niet van toepassing. Sinds 1 januari 2010 geldt de bijleenregeling ook bij het kopen van een goedkopere woning.

Voorbeeldberekening

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat houdt de bijleenregeling in?"

Reactie

Mhvmourik, 24-02-2020 03:50 #1
M.a.w. als je je duurdere / grotere huis verkoopt, om wat spaargeld op de bank te genereren, dan houd je geen geld over, als je een kleiner huis koopt waar meer hypotheek op rust, dus heb je nog geen spaargeld. Klopt dat?

Bv. Waarde huidig huis bv 300.000
Restant hypotheek 150.000.
Voor nieuw te kopen huis plus kosten een hypotheek van 320.000.

Ik wil het geld uit de stenen halen.
En dan nog rendementen belasting betalen.
Is dat juist?

Wie offert zijn grote huis dan nog op om zijn oude dag in te leveren met meer kosten?

Mvg
MhvMourik

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!