InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wat is de bijleenregeling?

Wat is de bijleenregeling?

De bijleenregeling is een maatregel die de overheid heeft ingevoerd om de hypotheekrenteaftrek te beperken. Wat is de bijleenregeling? Wat zijn de (fiscale) gevolgen van de bijleenregeling en in welke situaties krijgt u ermee te maken? De bijleenregeling woningbezitters om de overwaarde van de verkoop van de woning te gebruiken bij de aankoop van de nieuwe woning.

Wat is de bijleenregeling?

De bijleenregeling is van belang voor eigenwoningbezitters die hun woning met overwaarde (winst) verkopen en binnen vijf jaar weer een andere woning kopen. De Belastingdienst wil dat deze huizenbezitters hun overwaarde gebruiken voor de aankoop van de nieuwe woning. Als de overwaarde niet wordt ingebracht en dus wordt geleend, is de rente over dat gedeelte van de lening niet aftrekbaar van het belastbaar inkomen.

De hoogte van de overwaarde wordt volgens de bijleenregeling berekend door de verkoopprijs te verminderen met de eigenwoningschuld ten tijde van verkoop van de woning, en de verkoopkosten. Verkoopkosten bestaan onder andere uit makelaarscourtage.

Gevolgen bijleenregeling

De bijleenregeling heeft verschillende gevolgen. Zo beperkt de bijleenregeling de hypotheekrenteaftrek voor mensen die hun woning verkopen en de overwaarde niet investeren bij de aanschaf van een nieuwe koopwoning. Zij worden benadeeld door de fiscus. Wat voor u precies de gevolgen zijn van de bijleenregeling, is onder andere afhankelijk van de vraag of u naar een goedkopere of duurdere woning verhuist.

Bijleenregeling & verhuizen naar duurdere woning

Als u naar een duurdere woning verhuist, kunt u de hypotheek verhogen. De hypotheekrente is alleen aftrekbaar als u de hypotheekverhoging gebruikt om het verschil te financieren tussen de aankoopprijs van de nieuwe woning en de opbrengst van de woning (verminderd met de kosten).

Bijleenregeling & verhuizen naar goedkopere woning

Als u verhuist naar een goedkopere woning, beperkt de bijleenregeling de mogelijkheden voor hypotheekrenteaftrek. Om in aanmerking te komen voor hypotheekrenteaftrek, mag uw nieuwe hypotheek(schuld) maximaal even groot zijn als de resterende hypotheekschuld van uw oude woning, maar niet meer dan de aankoopsom van de nieuwe, goedkopere woning. Als u meer leent, kunt u dit bedrag niet aftrekken van het belastbaar inkomen.

Voorbeeld Bijleenregeling

De overwaarde van uw oude woning is 30.000. Uw nieuwe woning kost 250.000. De rente over de (hypothecaire) lening van 250.000 - 30.000 = 220.000. Deze rente is aftrekbaar in box 1. Als u meer leent, mag u over het bedrag boven 220.000 geen hypotheekrente meer aftrekken.

Bijleenregeling & belasting

Als u te maken hebt met de bijleenregeling, is het verstandig om een financieel adviseur in te schakelen die samen met u de aangifte inkomstenbelasting doorloopt, zodat u niet voor onverwachte verrassingen komt te staan. Fiscaaltechnisch zit de bijleenregeling namelijk ingewikkeld in elkaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Wat is de bijleenregeling?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 09-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!