InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?

Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?

Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten? De hypotheekrente die u maandelijks moet betalen aan de geldverstrekker, zijn bruto maandlasten. De netto lasten zijn afhankelijk van de belastingschijf waar de lasten van afgetrokken kunnen worden. De meeste maandelijkse lasten, kunt u niet ten laste brengen van de te betalen inkomstenbelasting. Een uitzondering hierop is bijvoorbeeld de betaalde alimentatie voor de ex-partner en de hypotheekrente. In dit artikel geven wij een nadere toelichting op het verschil tussen de bruto en de netto maandlasten van de hypotheek, en waar de hoogte van de netto lasten van afhankelijk is.

Bruto maandelijkse hypotheeklasten

Maandelijks betalen de huizenbezitters de met de geldverstrekker afgesproken bedragen met betrekking tot de hypotheek. De betaalde hypotheekrente is fiscaal aftrekbaar en wordt hierdoor bruto maandlasten genoemd. De premie die u moet betalen voor de koppelde verzekering zijn niet fiscaal aftrekbaar en zijn dus netto.

Hoeveel betaalt u netto voor de hypotheekrente?

De hypotheekrente die u hebt voldaan voor de lening die verstrekt is ten behoeve van de eigen woning, is fiscaal aftrekbaar. Huizenbezitters die een hoog inkomen hebben, zullen ook een groter fiscaal voordeel hebben. Dit wordt veroorzaakt door het progressief belastingstelsel die wij in Nederland kennen. Over het hoogste deel van het inkomen wordt meer inkomstenbelasting betaald.

De hoogte van het fiscaal voordeel kunnen wij het beste laten zien aan de hand van twee verschillende inkomens. Bij de berekening zijn wij uitsluitend uitgegaan van de hypotheekrente en bijvoorbeeld niet van het eigenwoningforfait.

Voorbeeldberekening: inkomen van bruto 42.000 per jaar

Een man bezit een huis met een hypotheek van 250.000. Hij moet een hypotheekrente betalen van 4,5 procent. Voor de gekoppelde levensverzekering moet hij 85 per maand betalen. Hoe hoog zijn de bruto en de netto maandlasten?
Bruto maandlasten: 250.000 x 4,5 procent = 11.250 per jaar / 12 = 937,50 per maand
Het hoogste deel van zijn inkomen wordt belast in het 42 procent belastingschijf. Zijn fiscaal voordeel bedraagt dus:
937,50 x 42 procent = 393,75
Netto betaalt hij voor zijn hypotheek inclusief levensverzekering: 937,50 - 393,75 = 543,75 + 85 = 628,75

937,50 x 52 procent = 487,50
Netto betaalt hij voor zijn hypotheek inclusief levensverzekering: 937,50 - 487,50 = 450 + 85 = 535

Netto maandlasten zo laag mogelijk houden

Door de hypotheekschuld maximaal te houden, kunt u de fiscale aftrek zo groot mogelijk laten. Het bedrag dat u normaal zou gebruiken om de hypotheek mee af te lossen, kunt u gebruiken om een kapitaal op te bouwen in een levensverzekering of op een bankspaarrekening. Dit principe verklaart het succes van de aflossingsvrije hypotheken (helemaal geen aflossing) en de beleggingshypotheken. Aan de andere kant zorgen deze hypotheekvormen er ook voor dat de hypotheekrenteaftrek constant ter discussie staat. De lasten vanuit de schatkist blijven te hoog.
Gerelateerde artikelen
AnnuïteitenhypotheekAnnuïteitenhypotheekDe annuïteitenhypotheek is vooral geschikt voor mensen, die hun maandelijkse lasten gelijk willen houden en in het begin…
De beste hypotheekvorm, de annuïteitenhypotheekDe annuïteitenhypotheek is één van de hypotheekvormen waarin gedurende de looptijd de hypotheekschuld wordt afbetaald.
De beste hypotheekvorm, de lineaire hypotheekIn het verleden werden er voornamelijk beleggingshypotheken gesloten in combinatie met een aflossingsvrije hypotheek. Hu…
Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Uitkering: WW, AOW, ANW, WIA, WAO, Wajong 2017, 2018 en 2019Twee keer per jaar op 1 januari en op 1 juli wordt het minimumloon verhoogd, dat betekent ook een stijging van uitkering…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verschil tussen bruto maandlasten en netto maandlasten?"

Reacties

J. Meex, 20-04-2015 19:55 #3
Ik gebruik mijn overwaarde voor mijn kind. Te helpen een huis te kopen. Kan mijn kind iedere maand het verschil terug betalen van oude en nieuwe hypotheek en wie kan de rente fiscaal aftrekken.

Sylvia, 12-03-2015 11:55 #2
Hallo,

Bij deze heb ik een vraagje; als je een huis gaat kopen moet je dan iedere maand de bruto of netto maandlasten betalen?

Melkonyan, 21-06-2012 10:10 #1
Geachte heer/mevrouw
ik zie boven een hele goede voorbeeldberekening. Zelf heb ik ook geprobeerd te berekenen, maar ik heb toch twijfesl of ik het goed heb berekend. Daarom wil ik u graag vriendelijk vragen of u voor me mee kunt berekenen:
gewenste hypotheek bedrag is 188,000
man: bruto jaar inkomen 32690
42 procent belastingschijf
vrouw: bruto jaar inkomen 9173
bruto per week 369.56
netto per week 302, 42
Ik zou graag willen weten hoeveel mijn maandlasten ongeveer zijn?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 21-06-2012
De maandlasten zijn afhankelijk van de te betalen hypotheekrente. Op basis van de hoogte van het hypotheekbedrag en de rente, kunt u de brutomaandlasten berekenen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!