InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verschil bruto en netto hypotheek

Verschil bruto en netto hypotheek

Bruto en netto maandlasten hypotheek: Wat is het verschil tussen bruto en netto hypotheek? En hoe kun je de netto maandlasten van de hypotheek berekenen? De netto maandlasten van de hypotheek zijn de maandelijkse lasten die overblijven na belastingaftrek van de hypotheekrente (de hypotheekrenteaftrek). De bruto maandlasten van de hypotheek is het bedrag dat je maandelijks aan de hypotheekverstrekker betaalt.

Bruto maandlasten hypotheek

De bruto hypotheek is het bedrag dat je maandelijks betaalt aan de hypotheekverstrekker. Daarnaast omvat de bruto hypotheek de premie voor de overlijdensrisicoverzekering. Mensen die een spaarhypotheek, beleggingshypotheek of een hybride hypotheek hebben afgesloten, betalen daarnaast premie om (een deel van) de hypotheek af te lossen in de toekomst. Die premies worden dan op een spaarrekening gestort of belegd. De bruto hypotheek bestaat dus uit:
  • De maandelijkse hypotheeklasten
  • Eventuele aflossing of premie inleg
  • Premie voor de overlijdensrisicoverzekering

Netto maandlasten hypotheek

De rente die je betaalt voor de hypotheek is aftrekbaar, mits je de hypotheek gebruikt hebt voor het aanschaffen, verbouwen of verbeteren van de woning. Er zijn ook kosten die eenmalig aftrekbaar zijn, zoals de afsluitkosten van de hypotheek. Het bedrag wordt in mindering gebracht op je belastbaar inkomen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.

Eigenwoningforfait

Je belastbaar inkomen wordt verlaagd door de hypotheekrenteaftrek, maar ook kunstmatig verhoogd door het eigenwoningforfait. Het eigenwoningforfait is een fictief inkomen dat een eigenwoningbezitter moet optellen in box 1: inkomsten uit werk en woning. Het eigenwoningforfait is afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning. Zo wordt het inkomen waarover belasting moet worden betaald, verhoogd.

Netto maandlasten berekenen

Er zijn verschillende websites waar je door het invullen van gegevens over je woning de netto hypotheeklasten kunt berekenen. Deze berekeningen zijn echter niet betrouwbaar. Het verschil tussen wat je krijgt van de Belastingdienst via de voorlopige of definitieve teruggave, dus dat wat er niet door de Belastingdienst wordt ingehouden, is het verschil tussen de bruto en netto maandlasten van de hypotheek.

“Goedkope” hypotheken

Sommige hypotheekverstrekkers “stunten” met aanbiedingen voor goedkope hypotheken, met een lage hypotheekrente en/of lage netto maandlasten. Laat je niet te snel verleiden en wees hier alert op. Vaak is er wel een addertje onder het gras, in de vorm van een dure levensverzekering of andere bijkomende kosten waar de hypotheekverstrekker je uiteraard niet attent op maakt.

Conclusie: verschil bruto en netto hypotheek

De bruto maandlasten van de hypotheek bestaan uit de maandelijkse hypotheekrente, aflossing en eventuele premie-inleg. De netto maandlasten van de hypotheek is het bedrag dat je overhoudt na verrekening met het eigenwoningforfait en hypotheekrenteaftrek.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Hypothekenportal.nl
  • Wikipedia
  • http://hypotheek.besteoverzicht.nl

Reageer op het artikel "Verschil bruto en netto hypotheek"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 10-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!