InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Oversluiten spaarhypotheek of lening

Oversluiten spaarhypotheek of lening

Oversluiten spaarhypotheek of lening Met het goedkoop oversluiten van uw hypotheek of lening kunt u in 2017 veel geld verdienen. Het oversluiten van lening of hypotheek brengt de maandlasten omlaag. De spaarhypotheek is hierop waarschijnlijk een uitzondering. Vraag voor het oversluiten van een hypotheek verschillende offertes aan. De banken vechten om klanten die hun hypotheek willen oversluiten. Oversluiten en herfinancieren dus.

Lagere hypotheekrente in 2017

U moet ook bij uw hypotheek actief de ontwikkeling van de hypotheekrente blijven volgen. Toegegeven, de hypotheek sluit u meestal voor vele jaren af, maar dat neemt niet weg dat u veel geld kunt verdienen met het tussentijds oversluiten van uw hypotheek. Natuurlijk is er een moment vlak voordat u uw hypotheek verlengt dat u een aanbod krijgt van uw eigen bank om uw hypotheek te verlengen. Ook dat is oversluiten, maar ik bedoel eerder oversluiten en dat met lagere maandlasten. U doet dat door van de lagere hypotheek rente gebruik te maken en over te sluiten bij de bank waar u nu zit, of bij een andere hypotheekbank of kredietverlener.

Concurrentie banken is groot bij oversluiten hypotheek

De banken zijn voorzichtig met het geven van een nieuwe hypotheek, maar als uw rentevaste periode afloopt zijn ze allemaal geïnteresseerd. U had al een hypotheek en dus is het voor de bank zaak om u binnen te halen. Vraag offertes aan en profiteer van deze concurrentieslag bij de banken.

Voordelen oversluiten hypotheek

Het grootste voordeel zijn de lagere maandlasten, maar het is ook het moment om op te stappen bij uw bank als u toch al niet erg tevreden over de bank was. Oversluiten van leningen naar een hoger hypotheekbedrag behoort bij een lagere rente meestal ook tot de mogelijkheden. Met de hogere hypotheek lost u andere leningen af, terwijl u maandelijks toch minder gaat betalen. Het grootste voordeel behaalt u nog als u bijvoorbeeld het rood staan bij de bank aflost met een hogere hypotheek. Op rood staan bij de bank betaalt u al gauw 15 procent rente. Bij een hypotheek is dat veel en veel lager. Per saldo gaat u er dus op vooruit.

Is oversluiten hypotheek voordelig

Het oversluiten van een hypotheek is bij een zelfde hoogte van de hypotheek aan te raden, als daarmee de maandelijkse lasten omlaag gaan. Laat dus de bank of kredietverlener alle kosten in beeld brengen die u moet betalen om de lening of hypotheek over te sluiten. De eventuele boeterente, de administratieve lasten, eventueel de notaris of andere kosten. Dan zult u zien dat de maandelijkse lasten lager zijn, of binnen een paar jaar lager zullen zijn. In dat geval is oversluiten zeer zeker aan te raden. De boeterente die u eventueel moet betalen is volledig fiscaal aftrekbaar en binnen enkele jaren terug te verdienen.

Spaarhypotheek afsluiten

Bij de spaarhypotheek moet u niet alleen naar de hypotheekrente kijken maar naar uw totale lasten per maand. Dat wil zeggen rekening houdend met het spaardeel van de hypotheek. Bij deze hypotheek spaart u op een geblokkeerde rekening tegen een spaarrente die even hoog is als de hypotheekrente. Wat u bij een lagere rente dan wint op uw hypotheeklasten verliest u op uw spaardeel. Zeker als u al jaren een hypotheek hebt, is het spaardeel al een aardig bedrag geworden en zal een lagere rente in uw nadeel werken. Het voordeel aan de ene kant wordt dan met een nadeel aan de andere kant opgeheven. In dat geval is oversluiten van de hypotheek waarschijnlijk niet verstandig. Maar ook bij de spaarhypotheek geldt dat u het beste verschillende offertes kunt vragen om te zien hoe een en ander uitpakt. Bekijk vervolgens het hypotheekdeel en het spaardeel samen om te zien of oversluiten verstandig is.

Slot

Oversluiten van een hypotheek heeft bij een lagere rente meestal alleen maar voordelen. Een uitzondering kan de spaarhypotheek zijn. Vraag altijd voldoende offertes aan. U weet immers maar nooit, misschien wordt u een veel betere aanbieding gedaan dan u vooraf had verwacht.

Lees verder

© 2010 - 2017 Geld4you, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oversluiten spaarhypotheek of lening"

Infoteur: Geld4you
Laatste update: 12-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!