InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek oversluiten: lagere rente

Hypotheek oversluiten: lagere rente

Hypotheek oversluiten: lagere rente Je hypotheek oversluiten is een optie als je voor een lagere rente kan kiezen. Als je een nieuw renteaanbod krijgt van de hypotheekverstrekker, voordat je rentevaste periode afloopt besluit je misschien je hypotheek over te sluiten omdat het nieuwe rente aanbod niet loont. Oversluiten van de hypotheek kan na een rentevaste periode zonder boete. Aan het oversluiten van de hypotheek zitten kosten verbonden. Wil je oversluiten, bereken dan of oversluiten daadwerkelijk lagere maandlasten oplevert.

Nieuw renteaanbod

Voordat je hypotheek met rentevaste periode afloopt krijg je een rente aanbod van de hypotheekverstrekker. Het is het moment om verschillende hypotheekaanbieders met elkaar te vergelijken qua rente die zij bieden. Wanneer de rentevaste periode is afgelopen kan je de hypotheek oversluiten zonder boete. Dus zorg dat je op tijd bent met het vergelijken van de verschillende hypotheken! En vergelijk niet alleen de rente maar ook de voorwaarden. Een aanbieder kan een aantrekkelijke lage rente bieden en je ziet de nieuwe lage(re) maandlasten al voor je, andere voorwaarden echter kunnen nadelig voor je maandlasten zijn.

Toch hypotheek oversluiten

Bestaande klanten krijgen redelijk vaak een minder goed rente aanbod dan nieuwe klanten, dit is uit onderzoek naar voren gekomen. Want nieuwe klanten krijgen een aantrekkelijk tarief voorgespiegeld, het zogeheten lokkertje. Wanneer een rentevaste periode dan ten einde loopt is de kans groot dat ze een hogere rente moeten betalen. In dit geval kan je alsnog overstappen naar een andere hypotheekverstrekker die een lagere rente. Maar oversluiten van hypotheek gaat niet zonder meer. Dit ligt aan de hypotheekvorm, verschil in rente, de duur van de hypotheek en hoogte hypotheek.

Oversluiten van hypotheek brengt kosten mee zoals:

  • hypotheekaktekosten
  • taxatiekosten
  • afsluitkosten
  • provisie (hypotheekadviseur)
Deze kosten zijn wel fiscaal aftrekbaar, dus het is het beste om ze uit eigen geld te financiëren.

Oversluiten bij aflossingsvrije hypotheek en beleggingshypotheek

Dus weeg de voordelen en nadelen van het oversluiten van de hypotheek tegen elkaar op. Weeg af of oversluiten inderdaad lagere maandlasten opleveren. Met name bij een aflossingsvrije hypotheek en een beleggingshypotheek zou oversluiten voordeel kunnen opleveren en levert de lagere rente daadwerkelijk lagere maandlasten.

Oversluiten bij spaarhypotheek

Bij een spaarhypotheek echter hoeft lagere rente geen lagere maandlasten op te leveren, omdat de spaarhypotheek bestaat uit:
  • rente voor lening
  • premie overlijdensrisicoverzekering
  • spaarpolis
Over de spaarpolis geldt dezelfde rente als de rente die je betaalt over de lening, dus als de rente over de hypotheek stijgt zal de rente over het spaargeld ook stijgen. De spaarpremie daalt dan. Dit is de rentedempende werking van de spaarhypotheek. Hoe meer spaargeld, des te groter de rentedempende werking. De maanlasten zullen bij meer spaargeld dus niet sterk toenemen. Hoe dan ook, juist bij een spaarhypotheek moet goed berekend worden of oversluiten naar lagere rente voordeel oplevert.
Gerelateerde artikelen
Beleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekBeleggingshypotheek oversluiten naar een lineaire hypotheekTot 2013 was het hypotheekadvies gericht op de laagst mogelijke maandlasten en maximaal fiscaal voordeel. Tegenwoordig w…
Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?Rentevaste periode loopt af: verlengen of oversluiten?De rentevaste periode van je hypotheek loopt binnenkort af. Wat moet je doen, verlengen of oversluiten? Afhankelijk van…
Aflossingsvrije hypotheek omzetten geeft hogere lastenAflossingsvrije hypotheek omzetten geeft hogere lastenDe goedkoopste hypotheekvorm is de aflossingsvrije hypotheek. Het is niet de beste hypotheekvorm want er vinden gedurend…
Combinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekCombinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekDe meeste mensen die voor 2013 een hypotheek afsloten, hebben gekozen voor een combinatie van hypotheken. Zo heeft vrijw…

Reageer op het artikel "Hypotheek oversluiten: lagere rente"

Reactie

Hans Schols, 23-02-2017 11:16 #1
Het is mij niet duidelijk geworden hoe de rente voor mijn spaarpot berekend wordt na nadat de rente na de rentevast periode berekend wordt. Krijg ik over het geld in de spaarpot de altijd betaalde hoge rente en over de inleg na verlaging van de rente de lagere rente over het van nu af op te bouwen spaarbedrag, of krijg ik dan over de gehele spaarpot de lagere rente.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!