InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huis

Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huis

Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huis De verkoper van een huis heeft informatieplicht en hoort koper van een huis te informeren over verborgen gebreken buitens- en binnenshuis. Koper van een huis heeft echter onderzoeksplicht: voor de gebreken die zichtbaar voor de koper waren, moet de koper het herstel van de gebreken zelf betalen. Voordat de koper een huis koopt, onderzoekt hij dus welke gebreken er zijn. Een aankoopkeuring is verstandig. Aankoopkeuringsrapport is belangrijk voor onderhandelingen w.b. vraagprijs van de woning.

Aankoopkeuring

Om inzicht te krijgen in de bouwkundige staat van een huis is een aankoopkeuring gewenst. Een aankoopkeuring vertelt niet alleen iets over de bouwkundige staat van een woning, maar ook over het onderhoud en de gebreken. Onder die gebreken vallen tevens de verborgen gebreken. Zo zie je, dat een aankoopkeuring geen overbodige luxe is. Immers gebreken die verborgen zijn kun je als leek over het hoofd zien. Voorkom dus dat je een huis koopt met (verborgen) gebreken. De kosten die je moet maken om een huis op te knappen, kunnen hoog zijn. De aankoopkeuring vertelt je tevens de hoogte van kosten voor het herstel en onderhoud van het huis.

Wie doet de aankoopkeuring

De keuring wordt gedaan door kenners, dat wil zeggen: bouwkundigen. Verborgen gebreken zijn zelfs voor een kenner met een bouwkundige achtergrond niet altijd zichtbaar. Wanneer de keurder bedenkingen heeft over de staat van de woning, zal hij adviseren om een specialist in te schakelen.

Kosten van aankoopkeuring

Er zijn verschillende aanbieders van aankoopkeuringen. Wie het voordeligst is, zul je moeten vergelijken. Gemiddeld betaal je 120 euro per uur. Sommige aanbieders hanteren ná een uur een prijs per half uur. Soms wordt de prijs berekend per aankoopkeuring, een gemiddelde prijs is dan 250 euro. Wil je gebruik maken van een aankoopkeuring, dan vraag je de verkoper van het huis om toestemming. Als (potentiële) koper ben je bij de aankoopkeuring. Dat is verstandig want zo hoor je informatie die van belang is als je het huis graag wilt kopen. Natuurlijk wil je dan weten hoe het zit met de staat van de woning, het onderhoud van het huis en de kosten van herstel en reparaties. Het keuringsrapport is belangrijk w.b. prijsonderhandelingen van het huis.

Taxeren

Behalve een keuring is het handig om het te kopen huis te laten taxeren. Want je wilt toch weten of het te kopen huis de vraagprijs waard is? Je word al wijzer als je informeert naar recent verkochte vergelijkbare woningen in dezelfde wijk. Hiervoor raadpleeg je de koopsomtelefoon (kadaster). Wanneer je een taxatierapport en een aankoopkeuringsrapport hebt kom je goed beslagen ten ijs. Want de taxatie biedt extra (wellicht doorslaggevende) informatie wanneer door keuringsrapport niet alle twijfels zijn weggenomen. Het taxatierapport geeft een reëel beeld van de waarde van het huis. Meestal krijg je ook een hypotheek uitsluitend op grond van een taxatierapport, overigens. En bij een hypotheek met hypotheekgarantie is een taxatierapport verplicht. Bij het inschakelen van een taxateur kies je een taxateur die aanvaard is door je hypotheekverstrekker naar keuze. Zo voorkom je dat de hypotheekverstrekker een nieuw taxatierapport wil.

Wat zijn (verborgen) gebreken

De aankoopkeurder let op (verborgen) gebreken zoals:

Buitenshuis

  • Schilderwerk
  • Scheuren
  • Dakwerk en metselwerk

Binnenshuis

  • CV en elektrische installatie
  • Houtwerk, plafonds, schilderwerk
  • Scheuren
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond

Reageer op het artikel "Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huis"

Reactie

Hans van Klink, 14-03-2011 10:16 #1
Wij zijn van 'koop' naar 'huur' overgegaan, onder druk van bepaalde omstandigheden. Hierbij is het huis verkocht bij een oorspronkelijke vraagprijs van 289000 (tax.waarde 290000) voor 250000. (geen 'winst' derhalve) Door de koper is geen aankoopkeuring gedaan. De koop is 21/1 (bijna acht weken geleden) gesloten. Vijf dagen geleden is een 'verborgen gebrek' geconstateerd. Achter een vastgeschroefd wandpaneel zit een 'verdeler' van de CV. Deze is verroest en gaan lekken. Vanzelfsprekend erken ik dat die roest van 'eerder dan acht weken' moet zijn; dat het is gaan lekken is nú geconstateerd. Wij hebben dit niet kúnnen weten (wist niet eens dat die verdeler achter die wand zat!) en er was ook nog geen aanleiding om het te kunnen weten. De koper heeft zich niet tot háár aankoopmakelaar gericht (daar zie of hoor ik niets meer van) maar tot ónze makelaar; ik vind eerlijk gezegd dat deze al heel ver 'mee' is gegaan met koper; en hij heeft aangegeven dat het 'gebruikelijk' is om dit soort zaken in der minne te schikken door de kosten 50/50 te verdelen. Kosten overigens die op offerte 1200 euro bedragen! Wij waren (zijn) bereid hierover in gesprek te gaan maar koper (en onze makelaar) gaan vanuit het principe 'de eerste klap is een daalder waard' en stellen óns (verkopers) volledig aansprakelijk en áls er al een schikking komt dan moet dit ten minste 1/3 (koper) en 2/3 (verkoper) zijn. Daarbij hebben wij ook géén invloed op de offerte, wie deze uitbrengt, wie de opdracht krijgt en of er meerkosten bij de opdracht ontstaan. Is dit een 'leuke' casus? Ik zou graag advies lezen! NB De koper zet onze makelaar onder druk met termen als 'ik zit in de kou' en 'ik ben pas gescheiden en alleen' e.d; maar dit lijkt mij niet zo relevant. Ze stelt ook reparatie uit (tot nu toe) tot duideljik is wie aansprakelijk is; dit 'verzwaardt' het probleem. Met dank voor het lezen, Hans.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!