InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Dubbele maandlasten hypotheek beperken

Dubbele maandlasten hypotheek beperken

Dubbele maandlasten hypotheek beperken Een nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis is nog niet opgeleverd of oude woning is nog niet verkocht. De maandlasten (hypotheeklasten) zijn verdubbeld. Gelukkig zijn dubbele maandlasten grotendeels terug te dringen, door bijvoorbeeld overburgginsverzekering. Maar ook de overbruggingsgarantie, overbruggingskrediet, hypotheekrente aftrekken voor twee huizen, en afbouwgarantie beperken het risico van dubbele maandlasten. Terecht is men voorzichtig om een nieuw huis te kopen wanneer het oude huis nog niet verkocht is. Niemand wil met dubbele woonlasten opgescheept zitten. Soms kom je onder dubbele maandlasten niet uit: je moet bijvoorbeeld een nieuwe woning kopen vanwege een nieuwe baan. Je nieuwbouwwoning is nog niet klaar. Je had verwacht je oude huis redelijk snel te verkopen en nu heb je je oude woning nog niet verkocht. Gevolg: dubbele woonlasten. Een flinke steek in de portemonnai.

Hypotheek rente-aftrek

Hypotheekrente is voor beide woningen aftrekbaar. Tijdens de overbruggingsperiode heb je twee huizen en de belastingdienst ziet je voor beide woningen als eigenaar. Wel moet je je oude woning in het jar dat de woning te koop gezet wordt, verkocht worden want de hypotheek rente voor de oude woning blíjft niet de hele overbruggingsperiode aftrekbaar. Hypotheek rente-aftrek of niet, je blijft met hogere maandlasten zitten. Wat doe je hieraan?

Overbruggingskrediet

Je kunt de tijdelijke dubbele maandlasten financiëren van je spaarrekening, maar dat is zonde. Een extra overbruggingskrediet is een mogelijkheid. Je kunt het overbruggingskrediet aflossen wanneer je oude woning is verkocht. Toch heb je dan nóg een schuld en betalingsverplichting en daar word je niet vrolijk van.

Overbruggingsverzekering

Het risico van dubbele woonlasten is redelijk te beperken door een overbruggingsverzekering. De overbruggingsverzekering sluit je af voordat je de nieuwe woning koopt. De dubbele woonlasten worden behoorlijk beperkt. Want de overbruggingsverzekering keert bij dubbele hypotheeklasten 60% van de (bruto) maandlast uit. Wanneer de dubbele woonlasten 12 weken een feit zijn keert de overbruggingsverzekering uit, voor niet langer dan een jaar. Dit is een goede optie, ook wanneer de oude woning nog niet verkocht is.

Afbouwgarantie

Voor wie een nieuw huis heeft gekocht, en de oude woning heeft verkocht is het belangrijk dat de nieuwe woning afgebouwd is op de afgesproken tijd. afbouwgarantie voorkomt (of beperkt in ieder geval de duur van) dubbele woonlasten. Door een afbouwverzekering te nemen wórdt het nieuwe huis binnen afgesproken tijd afgebouwd, ook als aannemer failliet gaat.

Overbruggingsgarantie

Dubbele woonlasten komen minder hard aan, bij een overbruggingsgarantie. De verkoper van een huis biedt de overbruggingsgarantie aan de koper aan en vergoedt de dubbele woonlasten van de koper. Er wordt veel gebruik gemaakt van de overbruggingsgarantie en het is een redelijk passend antwoord op de huizenmarkt die in het voorjaar in het slop zat. Huizen bleven onverkocht, de verkoper moet toch ook wat. Kopers waren huiverig om te kopen en de overbruggingsgarantie slaat een brug tussen koper en verkoper.

Tips in het kort

  • Als het mogelijk is: eerst verkopen dan kopen
  • Overbruggingsverzekering: een uitgekeerd bedrag bij dubbele woonlasten
  • Overbruggingskrediet: een extra lening om de dubbele woonlasten te betalen. Schuld wordt ingelost door overwaarde huis.
  • Overbruggingsgarantie: vergoeding voor dubbele woonlasten
  • Oude woning verhuren: let op de haken en ogen
Gerelateerde artikelen
Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietOude woning nog niet verkocht: overbruggingskredietAls je je oude woning nog niet verkocht hebt dan komt een overbruggingskrediet goed van pas. Bij een onverkocht huis zit…
Voorkom dubbele woonlasten bij aankoop huisVoorkom dubbele woonlasten bij aankoop huisDubbele woonlasten in 2019? Neen, want dat is nergens voor nodig. Een tweede huis kopen voordat het eigen huis verkocht…
Dubbele maandlastenHet aankopen van een andere koopwoning betekent vaak dat u een bestaande woning moet verkopen. Koopt u een ander huis zo…
Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Het overbruggingskrediet of de overbruggingslening is een kredietvorm die het mogelijk maakt om een periode financieel t…
Verzekeren tegen dubbele woonlastenVerzekeren tegen dubbele woonlastenEr zijn veel mensen die te maken krijgen met dubbele woonlasten. Dit komt omdat zij een nieuwe woning hebben gekocht, ma…

Reageer op het artikel "Dubbele maandlasten hypotheek beperken"

Reactie

A. Piso, 28-12-2011 13:38 #1
Kunt u mij vertellen welke haken en ogen er aan zitten als ik mijn nog niet verkochte woning na oplevering van de nieuwbouwwoning gemeubileerd of ongemeubileerd zou gaan verhuren.Moet ik daar toestemming voor vragen bij de hypotheekverstrekker van de oude woning.Mag ik voor bepaalde tijd verhuren en daarna wederom trachten e verkopen?
U begrijpt dat er nog meer vragen zijn en ik hoop dat U mij een vrij volledig inzicht zult geven.

Bedankt voor de moeite

Adwin Piso Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste meneer Piso,
er zitten veel haken en ogen aan het verhuren van uw nog niet verkochte woning. Een woning verhuren, doet u zo wie zo niet zonder opgestelde voorwaarden voor de huurder. U kunt hiervoor kijken op de website van Vereniging Eigen Huis.
Desalniettemin loopt u veel risico bij het verhuren van uw woning (hoewel een bewoond huis beter verkoopt dan een leegstaand huis): ondanks opgestelde voorwaarden is het in de praktijk vaak heel erg lastig om huurders er uit te krijgen, dan speelt soms nog waardevermindering van de woning een rol doordat in de praktijk ook blijkt dat woningen binnen mum van tijd uitgewoond zijn.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!