InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Dubbele maandlasten

Dubbele maandlasten

Het aankopen van een andere koopwoning betekent vaak dat u een bestaande woning moet verkopen. Koopt u een ander huis zonder dat de oude woning is verkocht, dan kunt u te maken krijgen met een overbruggingskrediet en dubbele hypotheek.

Aankoop of verkoop

Gaat u eerst uw eigen huis verkopen of koopt u eerst een ander huis om vervolgens uw oude huis te koop te zetten? Het antwoord op deze vraag zal grotendeels afhankelijk zijn van de huizenmarkt. U kunt namelijk te maken hebben met een kopersmarkt of een verkopersmarkt.
In een verkopersmarkt ligt de macht bij de verkopers om de prijs te bepalen. In deze markt staan woningen niet lang te koop en de prijzen zitten aan de bovenkant van het redelijke. In een kopersmarkt gebeurt het tegenover gestelde, en ligt de macht dus bij de kopers. In geval van een verkopersmarkt kunt u het beste het grootste probleem eerst tackelen, namelijk het kopen van een ander huis.

Kopersmarkt

Er is sprake van een kopersmarkt als de koper voordeel ondervindt van de staat waarin de markt verkeert. Koopt u eerst een ander huis dan heeft u de grootste klus nog te klaren, namelijk het verkopen van uw oude huis. Het gevaar van de dubbele woonlasten voor een lange periode ligt op de loer. In deze staat van de markt is er namelijk een redelijke kans dat u de oude woning niet op korte termijn verkoopt tegen de wenselijke verkoopprijs.

Overbruggen

Dubbele maandlasten zijn vaak overkomelijk voor een korte periode. U kunt in een situatie komen dat u zeer hoge lasten heeft doordat u drie verschillende hypotheken heeft lopen. Uw hypotheek voor de te koop staande oude woning, een overbruggingskrediet omdat u de overwaarde uit de oude woning gaat investeren in het nieuwe huis en u hebt nog lasten van de nieuwe hypotheek voor de nieuwe woning. Beide woningen worden onder voorwaarden aangemerkt als eigen woning, waardoor de rente fiscaal aftrekbaar is. Dit is echter slechts tijdelijk. Na verloop van het jaar waarin de dubbele woonlasten zijn ontstaan plus twee jaar is de rente op de oude woning niet meer fiscaal aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dubbele maandlasten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-10-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!