InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantie

Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantie

Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantie Het kan je zomaar overkomen: je koopt een nieuwbouwhuis en de aannemer gaat failliet. De woning is nog niet afgebouwd. Daar zit je dan. Het faillissement van de aannemer hoeft geen problemen te geven, mits de aannemer een afbouwverzekering heeft. De afbouwverzekering garandeert dat je nieuwbouwwoning zonder extra kosten wordt afgebouwd, mocht de aannemer failliet gaan. In deze tijden van economische crisis zijn tal van mensen al de dupe geworden van een faillissement. Bouwbedrijven vallen om, nieuwbouwprojecten staan stil. Een afbouwgarantie voorkomt dat je met de handen in het haar komt te zitten.

Afbouwgarantie: ontvang een waarborgcertificaat

Vóór aankoop nieuwbouw regelen

Een afbouwverzekering moet worden afgesloten door de bouwer, niet door de koper. Aannemers die een afbouwverzekering hebben afgesloten zijn er nog te weinig. Ongeveer 35% van de aannemers heeft geen afbouwverzekering, in het geval van nieuwbouwprojecten. Om risico uit te sluiten is het dus aan te raden dat je als koper vóór de aankoop van een nieuwbouw woning weet waar je aan toe bent. Zorg dat er sprake is van een afbouwverzekering, zodat je je nieuwbouw huis koopt met afbouwgarantie. En zorg dat je het waarborgcertificaat echt ziet, zodat je daadwerkelijk aanspraak kan maken op de afbouwgarantie.

Waarborgcertificaat

Het kan zijn dat in brochures van nieuwbouw huizen vermeld staat dat er sprake is van een afbouwgarantie. Voor elk project geldt dat de aannemer weer een aparte garantie af moet sluiten. Wanneer de aannemer weinig kapitaalkrachtig is, kan het gebeuren dat de aannemer weliswaar bouwt met garantie maar hier later niet voor in aanmerking kan komen. En dan heb je een probleem.
Het in handen krijgen van een waarborgcertificaat is dus van belang voor de koper, en de koper moet deze zeker in handen hebben voordat de overdracht bij de notaris plaatsvindt. Ga er nooit van uit, dat je het waarborgcertificaat later nog wel zal krijgen. De notaris zal namelijk checken of het certificaat aan de koper is uitgereikt.

Wat betreft afbouwverzekeringen zijn er de volgende garanties:
  • Stiwoga-garantie
  • GIW-garantie

Je huis wordt afgebouwd, je bent niet de dupe

Deze afbouwgaranties geven de koper de garantie van een waarborg, mocht de woning niet afgebouwd worden en/of gebreken vertoond. De GIW-garantie is beperkt tot 20% van de aankoopsom. Dit houdt in dat het afbouwen van de nieuwbouwwoning zal moeten gebeuren van 1/5 van de aankoopsom. Meestal is dit voldoende. De andere afbouwgarantie, de Stiwoga-garantie, gaat verder dan 20%.

Dubbele woonlasten

De afbouwverzekering zit inbegrepen in de verkoopprijs. Ergens moet dit geld vandaan komen, en het lijkt mooi dat je er geen aparte premie voor hoeft af te dragen. Maar de koper betaalt er dus wel gewoon voor. In ieder geval sluit een afbouwgarantie financiële problemen uit die ontstaan door een onafgebouwd nieuwbouw huis, en ga je door de afbouwgarantie een eigen persoonlijke financiële crisis uit de weg. Je huis wordt hoe dan ook afgebouwd, ook al gaat de aannemer failliet. Houd wel rekening met dubbele woonlasten door de ontstane vertraging. Om dubbele woonlasten door vertraging van het afbouwen van de nieuwbouwwoning te beperken, moet je erop letten dat je een termijn met de bouwer afspreekt waarbinnen de nieuwbouwwoning af moet zijn. En spreek af, dat wanneer die termijn overschreden wordt, je een bedrag per dag ontvangt. Een bedrag tussen de 50 en 100 euro per dag is gebruikelijk.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nieuwbouw huis kopen zonder risico: afbouwgarantie"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 09-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!