InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskrediet

Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskrediet

Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskrediet Als je je oude woning nog niet verkocht hebt dan komt een overbruggingskrediet goed van pas. Bij een onverkocht huis zit je anders met dubbele woonlasten. Als je oude woning is verkocht krijg je pas overwaarde in handen. Overbruggingskrediet aanvragen gaat hetzelfde als de aanvraag van hypotheek, de aanvraag doe je bij je hypotheekverstrekker. Het is ook een optie om geld op te nemen uit de lopende hypotheek. Als je oude huis nog niet verkocht is, zul je hoe dan ook maatregelen moeten treffen. In 2009 gaan de hypotheekverstrekkers zeer soepel om met overbruggingskrediet wanneer de oude woning nog niet verkocht is, het overbruggingskrediet is de smeerolie in deze stagnerende huizenmarkt vanwege de economische crisis. Erg handig dat aanbieders soepel met het overbruggingskrediet omgaan, als je in de situatie zit dat je oude woning nog niet verkocht is en je een nieuw huis gekocht heb. Hoogste tijd om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken en je te laten informeren over een overbruggingskrediet. Dubbele maandlasten moet je zoveel mogelijk vermijden, dubbele woonlasten kunnen je financieel aardig leegknijpen.

Een overbruggingskrediet wordt tegenwoordig bij steeds meer aanbieders en hypotheekverstrekkers los aangeboden, je hoeft hiervoor niet persé bij dezelfde hypotheekverstrekker zijn als waar je voor je hypotheek zit. Een echte uitkomst dus als je je oude woning nog niet verkocht hebt. Laat je adviseren door een onafhankelijk en deskundig aanbieder en vraag verschillende offertes aan zodat je een overbruggingskrediet kan kiezen met de scherpste voorwaarden.

Rente overbruggingskrediet

Over een overbruggingskrediet moet je rente betalen. De rente kan sterk verschillen per hypotheekverstrekker en staat vast zolang de overbruggingsperiode duurt. Rente bij een overbruggingskrediet is meestal 0,5%-1,5%, maar er kan ook een vast bedrag berekend worden. Bij de meeste hypotheekverstrekkers is het nodig om voor een overbruggingskrediet een hypotheekakte te laten opmaken bij de notaris, waarbij het oude huis én nieuwe huis als onderpand dient.

Positieve/negatieve hypotheekverklaring

Een alternatief voor een overbruggingskrediet is een positieve/negatieve hypotheekverklaring. Deze, door jou en de hypotheekverstrekker ondertekende hypotheekakte geeft de hypotheekverstrekker het recht om een hypohteekakte te eisen wanneer nodig en verplicht jou om het huis niet verder te belasten met een andere hypotheek. Ook kan je je huis niet verkopen zonder dat de hypotheekverstrekker daar toestemming voor geeft. Dit is dus ook een manier om dubbele maandlasten zoveel mogelijk te voorkomen wanneer je oude huis nog onverkocht is en je een nieuw huis hebt gekocht.

Hoe lang is een overbruggingskrediet geldig

Een overbruggingskrediet is meestal een half jaar tot twee jaar geldig, wanneer je verhuist naar je nieuwe huis. Bij verhuizing naar een nieuwbouw woning kan een overbruggingskrediet een jaar tot twee jaar geldig zijn. Het is wel de bedoeling dat je binnen die periode je oude woning verkoopt en het krediet aflost.

De rente en de kosten die het overbruggingskrediet met zich meebrengt kan je indammen door ze mee te financieren in de nieuwe hypotheek of in het krediet zelf. Over de rente en kosten van het overbruggingskrediet betaal je dan rente. De rente over een overbruggingskrediet is fiscaal aftrekbaar. Alleen de rente voor het gedeelte van de lening waarmee je het overbruggingskrediet betaalt, is de rente niet aftrekbaar.
Gerelateerde artikelen
Overbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningOverbruggingskrediet: overbrugging tot verkoop oude woningJe huis staat te koop én je hebt een nieuwe woning gekocht. Dan ben je tijdelijk eigenaar van twee woningen en heb je, n…
Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Overbruggingskrediet: wat zijn de voordelen en nadelen?Het overbruggingskrediet of de overbruggingslening is een kredietvorm die het mogelijk maakt om een periode financieel t…
Dubbele maandlasten hypotheek beperkenDubbele maandlasten hypotheek beperkenEen nieuw huis gekocht hebben, en blijven zitten met dubbele woonlasten. Iedere koper is er huiverig voor: nieuwe huis i…
Dubbele maandlastenHet aankopen van een andere koopwoning betekent vaak dat u een bestaande woning moet verkopen. Koopt u een ander huis zo…
Huis kopen: aftrekbare kostenHuis kopen: aftrekbare kostenAls je een huis koopt en je sluit een hypotheek af dan kun je in het jaar van de aankoop van het huis bepaalde kosten af…

Reageer op het artikel "Oude woning nog niet verkocht: overbruggingskrediet"

Reacties

De Graeve Lutgarde, 18-02-2016 17:50 #5
Beste ik zit met een vraag nu wij zijn al 36jaar een gehuwd koppel met contract fiftyfifty fiftyfifty van op he t mome nt dat we gehuwd zijn. Er is een vennootschap nl bvba. Daar in elk 375 aan aandelen met echtgenoot als zaakvoerder.wij hebben appartementen verkocht voor de aankoop van bouwgrond met de bedoeling nieuwe appartementen te bouwen. Daar de verkoop van de bestaande appartementen ng nt rond is en de aankoop van de bouwgrond eerst komt te gebeuren zien wij ons genoodzaakt gebruik te maken van overbruggingskrediet. Nu mijn vraag kan mijn echtgenoot dit bij onze gebruikelijke bankinstellingen als goede trouwe klant zondermijn toestemming ik ben de zogenaamde stille vennoot maar draai even goed als de zaakvoerder op voor de nadelen als voordelen mocht daar iets misgaan kan een bankbediende of bankinstellingen dit goedkeuren zonder dat ik daar iets vanaf weet en zonder mijn toestemming hopelijk spoedig een antwoord te krijgen dank ik u reeds bij voorbaat. Grt Lutgarde de graeve. Lutgarde. Degraeve@ hotmail.com

Dirk, 20-10-2014 15:50 #4
Ik sta op het punt een nog te bouwen nieuwbouwwoning te kopen. Nu is mijn huidige koopwoning nog niet verkocht. De overwaarde op mijn huidige woning wil ik gebruiken voor de koopsom van mijn nieuwe woning. Zolang mijn huidige woning niet verkocht is, kom ik deze overwaarde voor mijn nieuwe woning te kort. Ik heb dus een overbruggingslening nodig. Ik heb de mogelijkheid om dit bij mijn ouders te regelen. Voor mij is het onduidelijk hoe ik dit moet regelen en heb de volgende vragen:
- Welke modelovereenkomt kan ik hiervoor gebruiken?
- Moet ik voor de renteaftrek deze overeenkomst bij de belastingdienst laten registreren
- Welke rente dien ik te hanteren, zodat ik de rente kan aftrekken (liefst zo hoog mogelijk, want ik kan de rente weer als schenking van mijn ouders terugkrijgen)?

Ssandra3108 (infoteur), 27-01-2010 13:12 #3
Een overbruggingskrediet is voor de duur van maximaal twee jaar. Heel verstandig om een advocaat hierop gezet te hebben, aangezien het gaat om schade aan het oude huis veroorzaakt door een derde.

Hoe komt het dat de oude woning niet te verhuren is? Is de schade zichtbaar in het huis?
Zo niet, dan is het wellicht een goed idee om de woning te restylen en aantrekkelijker te maken.
De tips in het artikel: Tips om je huis sneller te verkopen, zijn ook geschikt om er bij verhuur je voordeel mee te doen.
Verder is het misschien een idee om je huis online te veilen (zie artikel: huis online veilen).

Voor meer informatie over overbruggingskrediet kun je kijken op de site van bijvoorbeeld Vereniging Eigen huis.

Liesbeth, 26-01-2010 22:31 #2
Help! Door omstandigheden naast ons oude huis, nog het huis niet verkocht! Wonen sinds 2006 in ander huis. Door slopen en bouw vlak naast ons nu scheuren en enigszins verzakkingen. Er gebeurt niets! Kunnen noch verkopen, noch verhuren! Hebben nu advocaat. Hebben overbruggingskrediet, maar dubbele lasten worden steeds zwaarder.We worden er gek van!

Jan Kuijpers, 05-12-2009 12:15 #1
Graag wat meer informatie.Wij zijn van plan een app.te kopen( 375.000 euro).Ons huidige huis met een OZB van 451.000 euro met een hypotheek belast van 68.000 euro. groet Jan kuijpers.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 5
Schrijf mee!