InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek en hypotheekakte

Hypotheek en hypotheekakte

Hypotheek en hypotheekakte Als je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de rentevaste periode. Ook staan in de hypotheekakte bedingingen om de hypotheekverstrekker te beschermen wanneer de huiseigenaar niet in staat is de maandlasten hypotheek te betalen.

Hypotheekhouder en hypotheekgever

In de hypotheekakte worden hypotheekhouder en hypotheekgever genoemd. De koper van het huis is de hypotheekgever (eigenaar van het huis). De hypotheekverstrekker (bank of anders) is de hypotheekhouder. De hypotheekhouder heeft de lening voor de hypotheek verstrekt met je huis als onderpand.

Hypotheekrente

Bij een hypotheek betaal je hypotheekrente. Natuurlijk wil je voor een zo laag mogelijke rente kiezen, om je maandlasten laag en/of betaalbaar te houden. Echter, je moet je niet blindstaren op de lage rente alleen bij het afsluiten van de hypotheek. De rente mag dan laag en dus gunstig zijn, de overige voorwaarden zijn misschien ongunstig waardoor je maandlasten toch nog hoog uitvallen. Wanneer de hypotheekverstrekker (een deel van) de hypotheekschuld betaald wil krijgen staat er in de hypotheekakte wat het maximale bedrag is wat de hypotheekverstrekker aan boetes, onbetaalde hypotheekrente en overige kosten kan terugeisen.

Aflossen van hypotheek

Ook staat in de hypotheekakte wat de rente is en hoelang de rentevaste periode is. Hoe de hypotheekschuld wordt ingelost staat eveneens in de hypotheekakte. Niet altijd staat informatie over de rentevaste periode en de hoogte van de rente in de hypotheekakte vermeld. Bij een krediethypotheek worden rentevaste periode en hoogte van rente in een aparte akte vermeld.

Huis als onderpand

De hypotheekverstrekker heeft het recht je huis als onderpand te hebben. In het geval van het niet aflossen van de hypotheekschuld geeft dit de hypotheekverstrekker garantie niet het schip in te gaan. In de hypotheekakte wordt dus ook het huis met alles erop en eraan omschreven (tuin, garage, adres). Ook staat er in de hypotheekakte wanneer de hypotheekgever eigenaar van het huis werd.

Bescherming hypotheekverstrekker

In de hypotheekakte staan voorwaarden die de hypotheekverstrekker dienen te beschermen. De hypotheekverstrekker mag dan ook het huis verkopen of veilen wanneer je niet in staat bent de hypotheekschuld zoals overeengekomen af te lossen. In de hypotheekakte staat ook dat het huis niet zonder toestemming van hypotheekverstrekker mag worden verhuurd. Er kan een beding van beheer en ontruiming in staan en een beding van niet-veranderen. Met andere woorden: wanneer men de hypotheek niet betaald kan het pand ontruimd worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek en hypotheekakte"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!