InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > De beleggingshypotheek uitgelegd

De beleggingshypotheek uitgelegd

De beleggingshypotheek uitgelegd Wat is een beleggingshypotheek voor hypotheek? De beleggingshypotheek is een hypotheek zonder een verplichte maandelijkse aflossing, terwijl u wel vermogen opbouwt met beleggen. Er is geen gegarandeerd kapitaal. U kunt tot 1 april 2013 nog probleemloos naar een andere hypotheek zonder beleggingsverzekering overstappen. Het niet aflossen van de hypotheek betekent een grote hypotheekrenteaftrek. De rendementen bij beleggen kunnen groot zijn. Bij een beleggingshypotheek moet u oppassen voor wat u als risico redelijk en aanvaardbaar vindt, want beurzen kunnen ook omlaag gaan. Zet bijvoorbeeld uw beleggingshypotheek om naar een andere hypotheek. Wat kost een beleggingshypotheek aan rente in 2018 of 2019?

AEX index om te beleggen

Niet alleen de AEX, maar vrijwel alle beurzen hebben flink geleden onder de kredietcrisis. En niemand weet of er een verdere terugval zal plaats vinden. Maar niet alleen komt alles wat naar boven gaat weer eens naar beneden. Maar andersom geldt dat natuurlijk ook. En als de beurzen laag staan, kunnen de rendementen groot zijn. Maar niet iedereen wordt graag met risico’s geconfronteerd. De mate waarin risico aanvaardbaar is scheelt sterk per individu. De ene persoon is bereid veel risico te nemen, met de kans op een groot rendement. De andere persoon moet niets van risico’s hebben en neemt met een kleiner rendement genoegen. Om te bepalen tot welke categorie u behoort, is het clientprofiel voor risicovol beleggen ontwikkeld.

Wanneer een beleggingshypotheek en beleggingsverzekering afsluiten

Komt uit het cliëntprofiel dat u bereid bent om risico te nemen, dan is de beleggingshypotheek misschien wat voor u. Maar u kunt natuurlijk ook kiezen voor een spaarhypotheek of banksparen als u dat veiliger vindt of de beleggingshypotheek omzetten. De beleggingshypotheek is vooral geschikt als u:
  • Extra rendement wil maken.
  • Bereid bent risico te nemen. Beleggen is immers risico nemen.
  • Zo nodig bereid bent om af en toe een extra bedrag te storten.

Wat is een beleggingshypotheek?

Wat u maandelijks inlegt in uw beleggingshypotheek wordt door professionals belegd op de beurs, in fondsen en grote bedrijven. Uw kapitaal wordt met beleggingen geleidelijk opgebouwd. Eigenlijk doet u daarmee aan gespreid beleggen. Dat wil zeggen dat er elke maand wat bij komt tegen de dan geldende koers. Het voordeel hiervan is dat u niet de hoofdprijs betaald, maar eigenlijk de aankopen middelt over een lange periode. Het doel van de beleggingshypotheek is dat u aan het einde van de looptijd op een aparte beleggingsrekening voldoende eindkapitaal hebt opgebouwd, om uw huis af te lossen. Liefst, houdt u dan ook nog geld over voor andere zaken, maar u weet het: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar ja, waarvoor geldt dat in feite niet. Het kan beteken dat u tussentijds geld moet bijstorten.

Wat kost een beleggingshypotheek?

Vraag altijd meerdere offertes aan. Enkele suggesties daarvoor zijn:
  • BLG Wonen Plafondrente;
  • SNS Budget;
  • Florius Profijt Drie;
  • ING Basis Rentevast;
  • WoonLife Ruimte Rentevast;
  • SNS Budget Plafondrente;
  • BLG Wonen Plafondrente;
  • Aegon Passeerrente;
  • Nationale Nederlanden Basisvariant Rentevast.

Risico van een beleggingshypotheek: geen gegarandeerd kapitaal

De kern van deze hypotheek is dat uw vermogen om straks te kunnen aflossen wordt opgebouwd met beleggingen. Deze beleggingen kunnen minder rendement geven dan vooraf verwacht. U bent afhankelijk van de beurs en daarmee loopt u het risico dat onvoldoende vermogen wordt opgebouwd of dat u moet bijstorten om toch het gewenste kapitaal te kunnen opbouwen. Maar het kan natuurlijk ook volledig voor de wind gaan, waardoor dit een zeer goede hypotheek wordt. Zekerheden worden daarbij echter niet gegeven. De meeste hypotheekverstrekkers van een beleggingshypotheek eisen wel dat u een levensverzekering of overlijdensrisicoverzekering afsluit die uitkeert als u of uw partner komen te overlijden. De langstlevende kan dan toch in het huis kan blijven wonen.

Beleggingshypotheek: voordelen & nadelen

De voordelen van een beleggingshypotheek met beleggingsverzekering op een rij:

Als het op de beurs goed gaat kunt veel vermogen opbouwen.
Opbouw van belastingvrij vermogen doordat na 15 of 20 jaar belastingvrij kapitaal kan worden uitgekeerd
U hebt fiscale vrijstellingen.
U bent bent niet verplicht maandelijks af te lossen.
U weet elke maand wat u moet betalen.

De nadelen van een beleggingshypotheek zijn:

Beleggen op de beurs betekent risico nemen
Het is een complexe hypotheek.
Vaak is een overlijdensverzekering verplicht.
Het eindkapitaal is niet gegarandeerd.
Vaak geen keuzemogelijkheden voor de belegging

Belastingdienst werkt mee aan deze slimme hypotheek

De belastingdienst denkt met u mee. Dat wil zeggen, doordat u geen hypotheekrente aflost, kunt u over de volledige hypotheek de hypotheekrente aftrekken. Immers, als u uw hypotheek gebruikt voor aankoop, verbetering of onderhoud van de woning kunt u de hypotheekrente aftrekken gedurende maar liefst 30 jaar. Daarmee worden de maandelijkse lasten fors verlaagd.

Zal ik mijn beleggingshypotheek omzetten

Bij grote verliezen op de beurs valt ook de waarde van uw beleggingen in de hypotheek tegen. Dan kunt u uw hypotheek omzetten naar een spaarhypotheek. Of dat verstandig is hangt sterk af van nog resterende looptijd en uw risicoprofiel. Wie dit al aan het begin van de looptijd doet profiteert daarna ook niet van het herstel op de beurs. En waar het om het risico gaat is het goed om te bekijken of u een deel van uw beleggingen kunt veilig stellen. Tot slot kan de hypotheekverstrekker u een boeterente opleggen, omdat u van hypotheek verandert. Let ook altijd op de looptijd die u kiest, want in totaal is na maximaal 30 jaar het kapitaal belastingvrij uit te keren. Niet later.

Slim sparen voor een hypotheek

U hoeft niet te kiezen voor een beleggingshypotheek, u kunt ook slim sparen via spaarhypotheek of banksparen. Ook hier denkt de belastingdienst met u mee en is het opgebouwde vermogen niet onzeker en afhankelijk van de beleggingen op de beurs, maar zeker. Het gespaarde bedrag staat dan op een geblokkeerde rekening bij verzekeraar of bank.

Slot

De beleggingshypotheek is er vooral voor personen die extra rendement willen maken en het risico dat men op de beurs altijd loopt, geen bezwaar vinden. Overigens doet u er altijd goed aan, om voldoende offertes aan te vragen. Vraag de bank ook naar de kosten die ze in rekening brengen voor de hypotheek. Vraag ook om voor u een paar scenario’s uit te rekenen bij een wisselend resultaat van de beurs. Dan kunt u een afgewogen oordeel vellen. Maar u kunt natuurlijk ook altijd kiezen voor een andere hypotheekvorm, zeker als het beleggen u minder aanstaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingshypotheek omzetten naar bankspaarhypotheekBeleggingshypotheek omzetten naar bankspaarhypotheekDe beleggingshypotheek mag u ook omzetten naar een bankspaarhypotheek of een een aflossingsvrije hypotheek. Of u kunt ov…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenCombinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zi…
Spaarhypotheek omzetten naar aflossingsvrije hypotheekSpaarhypotheek omzetten naar aflossingsvrije hypotheekEen spaarhypotheek kunt u sinds 1 april 2017 belastingvrij omzetten in een aflossingsvrije hypotheek. Met een spaarhypot…

Reageer op het artikel "De beleggingshypotheek uitgelegd"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Aflossingsvrije hypotheek
Schrijf mee!