InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek – annuïteitenhypotheek

Hypotheek – annuïteitenhypotheek

Wie een huis gaat kopen, krijgt vaak al snel te maken met een hypotheek. Omdat een huis vrijwel niet zo te betalen is, wordt een hypotheek afgesloten. Dat is in principe een vorm van lenen. Zolang je de hypotheek niet hebt afbetaald is de hypotheekverstrekker – in veel gevallen een bank – nog mede-eigenaar van je woning. Net zolang tot je de hypotheek helemaal hebt afbetaald. Dat duurt vaak enkele jaren. De annuïteitenhypotheek is ook een veel gebruikte hypotheek.

De annuïteitenhypotheek

In principe lijkt de annuïteitenhypotheek op de lineaire hypotheek. Want beide zijn aan het einde van de looptijd afgelost. Toch is er een verschil tussen beide hypotheekvormen. Zo dalen bij een lineaire hypotheek de netto maandlasten gedurende de looptijd, terwijl ze juist oplopen bij de annuïteitenhypotheek.

Fiscale aftrek

Een ander groot verschil tussen beide hypotheken is dat de fiscale aftrek behoorlijk vermindert naarmate de hypotheek langer loopt. Daardoor stijgen de maandelijkse hypotheeklasten, netto gezien. In principe kan dit interessant zijn als je verwacht te maken krijgt met een hoger inkomen, door bijvoorbeeld promotie of een andere baan. In dat geval biedt een annuïteitenhypotheek zeker ook voordelen

Weinig aflossing

Een van die voordelen is dat je in het begin van deze hypotheek weinig aflossing betaald. Wat dat betreft heeft de annuïteitenhypotheek zich ingesteld op de mogelijkheid dat je meer inkomen zult hebben op latere termijn. De hypotheek zou je kunnen zien als eentje die meegroeit met je verwachte financiële situatie. Doordat je weinig hoeft af te lossen heb je tevens lage netto maandlasten.

Vermogen

Nog een voordeel van de annuïteitenhypotheek is dat je op een veilige manier een vermogen opbouwt. Immers, de waarde van je huis wordt door jezelf bepaald. Grote kans ook dat de waarde in de loop der jaren toe gaat nemen.

Alternatief

De annuïteitenhypotheek is tevens een goed alternatief voor andere hypotheken met vermogensopbouw, zeker wanneer je al iets ouder bent. Wat dat betreft is de hypotheek aardig veelzijdig en kan het voor veel situaties en personen uitkomst bieden.

Nadelen

Een nadeel van de annuïteitenhypotheek is dat het fiscale voordeel zal dalen tijdens de looptijd wegens de stijgende aflossingen. De netto lasten stijgen juist tijdens de looptijd en zullen dus meer van u graan vragen – hoeft zoals gezegd geen nadeel te zijn als je hierop berekend bent. Maar al met al biedt een annuïteitenhypotheek minder fiscale voordelen dan andere hypotheekvormen met vermogensopbouw.

Aanvragen

Als je een annuïteitenhypotheek wilt aanvragen, kun je je onder andere wenden tot de meeste banken. Zij zijn ook in staat om je deskundig advies te geven en bij te staan in een zoektocht naar de juiste hypotheek.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek – annuïteitenhypotheek"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 10-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!