InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nl

Hypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nl

Hypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nl Hypotheek, provisie en afsluitprovisie gaan vaak samen, maar de overheid wil van de provisie en renteopslag af. Voor het bemiddelen ontvangt een tussenpersoon provisie. Dat is geen probleem, tenzij de bedragen te hoog zijn of het advies niet deugt. Met provisieoverzicht kunt u in ieder geval zien hoe het met de verschillende provisies zit en waar u het beste uit bent. In 2018 (sinds 2013) is er een provisieverbod en betaalt u voor een hypotheekadvies, maar u kunt ook zelf zonder advies een hypotheek afsluiten. Een goede hypotheek heeft een lage hypotheekrente en gunstige voorwaarden.

Goed hypotheekadvies kost geld

De tussenpersoon voor een hypotheek verdient volgens de media gemiddeld 4.000 euro per afgesloten hypotheek. Bij een beleggingshypotheek van 300.000 euro kan de provisie oplopen naar 6.000 euro. Bij een spaarhypotheek zelfs 7.000 euro.
Dat een goed hypotheekadvies geld kost, daar zullen niet veel mensen moeite mee hebben, maar volgens toezichthouder AFM, is 25% van de hypotheekadviezen in een jaar van slechte kwaliteit of zelfs onjuist. We praten dan over ruim 100.000 hypotheken per jaar. Vooral bij het oversluiten van hypotheken worden vele fouten gemaakt. Voorgespiegelde voordelen blijken veel minder rooskleurig dan voorgespiegeld. De boeterente is vaak te hoog, en zelfs onjuist bepaald. De renteopslag wordt regelmatig onnodig hoog gehouden. Als u denkt dat u voor een korting op een te hoge renteopslag in aanmerking komt, moet u zelf contact opnemen met de bank, want anders zal er weinig veranderen.

Minder provisie met provisieoverzicht

De tarieven kunnen per tussenpersoon flink verschillen. Om hier meer inzicht in te geven is provisieoverzicht in de markt gezet. Een voor consumenten gratis site met zeer veel relevante informatie. De site vermeldt namelijk voor een groot aantal hypotheek verstrekkers de provisie percentages. Per soort hypotheek. U kunt zelf berekenen wat het voor u betekent met de module Bereken uw provisie. Tik de hypotheek aanbieder in, het bedrag, de hypotheekvorm, en u krijgt jet eerste overzicht. Dat niet alleen, maar u krijgt ook informatie over de mogelijke retourprovisie van de hypotheek aanbieder.

Retourprovisie hypotheek

Provisie overzicht.nl geeft ook een overzicht van de adviseurs die met een retourprovisie, het bedrag dat resteert na verrekening van de advieskosten met de eenmalige afsluitprovisie. Meer en meer hypotheekverstrekker werken met systeem, omdat het logisch is dat u betaalt voor advies, maar het minder logisch is, dat u bij een hogere hypotheek met de zelfde voorwaarden veel meer zult betalen. Dat te veel betaalde zoudt u terug kunnen krijgen. Retourprovisies zijn mogelijk aan de orde bij:

Let wel, ook de retourprovisie kan per hypotheekverstrekker erg verschillen. En natuurlijk zijn alleen de werkelijk betaalde provisies aftrekbaar voor de consument dan wel de ontvangen provisies belast bij de ontvangende adviseur.

Het dienstverleningsdocument

Per 1 juli 2009 deed in ons land het zogenaamde dienstverleningsdocument zijn intrede. Dit document moet op transparante wijze inzicht bieden in de advieskosten, die door een adviseur of bemiddelaar voor financiële producten in rekening worden gebracht. De Nationale HypotheekPas NHP kan u ook verder helpen.

Slot

Bedenk wel, dat u zelf in de gaten moet blijven houden of een bepaald advies bij u past en wat de gevolgen zijn voor uw hypotheekrenteaftrek. Dit kunt u deels ondervangen door bij verschillende aanbieders van hypotheken en financiële producten offertes aan te vragen. Maak pas daarna uw keuze.
Gerelateerde artikelen
Vastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeelVastgoed & Nationale HypotheekPas geeft groot voordeelDe Nationale HypotheekPas, NHP, betekent geen ondoorzichtige rekeningen bij hypotheken en allerlei dure verzekeringen vo…
Besparen op kosten hypotheek in 2019Besparen op kosten hypotheek in 2019Een goedkopere hypotheek? Hoe kunt u in 2019 besparen op de hypotheek, wat zijn hiervoor de tips? Minder kosten voor de…
Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Wijzigingen hypotheekrenteaftrek: wat zijn de gevolgen?Zoals iedereen wel heeft gehoord gaat het stelsel van de hypotheekrenteaftrek op de schop. De aftrekbaarheid wordt beper…

Reageer op het artikel "Hypotheek, minder provisie met provisieoverzicht.nl"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-01-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!