InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?

Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?

Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen? Voor het afsluiten van een hypotheek kunt u uw eigen bank inschakelen, maar u kunt ook bij meerdere banken en adviseurs informatie inwinnen. De hypotheek is bij uitstek een adviesproduct. Om een degelijk advies te krijgen kunt u een onafhankelijke adviseur inschakelen. In het verleden werden de adviseurs rechtstreeks betaald door de banken en de verzekeraars, maar vanaf 2013 is dat niet meer toegestaan. De klanten moeten de adviseur nu rechtstreeks betalen voor zijn of haar bemoeienis. Dit moet zorgen voor meer concurrentie tussen de adviseurs en de klant weet precies wat het advies kost. In het verleden zijn er namelijk te hoge kosten in rekening gebracht bij de klant. De adviseur werd betaald door de bank of verzekeraar, maar het werd doorberekend aan de klant via de premie en de hypotheekrente.

Een advies moet onafhankelijk zijn

Eén van de bezwaren van provisie was de afhankelijkheid van de adviseur. De adviseur moest een goed advies geven, maar bij de ene bank kreeg hij mogelijk een hogere provisie uitbetaald in vergelijking met een andere bank. Bij het onderbrengen van meerdere hypotheken bij één bank, kon er zelfs recht bestaan op een soort bonus. Dit kwam het advies uiteraard niet ten goede. U moet als klant een advies krijgen waarbij uw belangen centraal staan, en niet de belangen van de adviseur.

U moet weten wat de rechten en de plichten zijn

De adviseur kan niet volstaan met het uitzoeken van de hypotheek die het beste bij u past. U moet de maandlasten gaan betalen de komende tientallen jaren, dus u moet exact weten wat u afsluit. De adviseur moet u ook wijzen op de nadelen van bepaalde keuzes, en wat u kunt verwachten wat betreft de vermogensopbouw. Kiezen voor een beleggingshypotheek biedt kans op een hoog rendement, maar u moet de bezwaren ook kennen.

Wat gaat het advies u kosten?

De adviseur kan niet volstaan met het opgeven van de uurloon. Als klant moet u vooraf ongeveer weten hoe hoog de rekening gaat worden. De adviseur kan wel een duidelijke indicatie geven hoe hoog de kosten waarschijnlijk uit gaan vallen. Hierdoor kunt u bij het kiezen van een adviseur ook de kosten van het advies mee laten tellen in de keuze voor een adviseur.

Aflossen gedurende de looptijd

Door de aflossing door te schuiven naar de toekomst, kan er maximaal fiscaal voordeel behaald worden. De aflossing doorschuiven heeft echter ook nadelen. Aflossingen gedurende de looptijd zorgen er voor dat de huiseigenaren lagere maandlasten krijgen. Door de hypotheek maximaal te laten, Blijven de hypotheeklasten zwaar drukken op het maandelijks beschikbaar budget. Dit moet een hypotheekadviseur weer nadrukkelijk meenemen in het advies.

Een hypotheek is een financieel plan voor dertig jaar

Een hypotheek moet aan te passen zijn aan de levensfases. Een hypotheek moet nu passend zijn, maar moet ook te muteren zijn, zodat deze kan worden aangepast aan uw woonwensen. Kan een hypotheek bijvoorbeeld worden meegenomen naar een andere woning? Biedt de hypotheek u de mogelijkheid om versneld af te lossen? Dit zijn vragen die u uzelf moet stellen voordat u het gesprek in gaat met de hypotheekadviseur.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waar moet een goed hypotheekadvies aan voldoen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!