InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Even geen hypotheekrente betalen

Even geen hypotheekrente betalen

Even geen hypotheekrente betalen Een paar maanden geen hypotheekrente betalen kan grote gevolgen hebben. Sommige hypotheken bevatten een uitweg, namelijk een rentevakantie. Er kunnen zich situaties voordoen dat u een maand minder te besteden heeft. Toch moet u ook deze maand u vaste lasten, waaronder uw hypotheek, voldoen. Er kunnen voorwaarden in een hypotheek worden opgenomen dat u een keer een maandje geen hypotheekrente betaald. Hierbij moet u denken aan een keer een maandje overslaan, dit moet niet maanden achtereen of geregeld gebeuren. Dit soort bepalingen kunnen handig zijn voor mensen met een variabel inkomen, zoals ondernemers. Zij krijgen niet maandelijks hetzelfde bedrag zoals werknemers dat krijgen.

Gevolgen niet betalen hypotheekrente

Bij het aangaan van een hypotheek leent de bank u een bepaald bedrag. Hierover willen ze uiteraard een rentevergoeding en aflossing ontvangen gedurende de looptijd, eventueel de aflossing op de einddatum. Maandelijks moet u de rente betalen aan de bank. Kunt u meerdere maanden uw hypotheeklasten niet meer betalen dan ontstaan er problemen. De bank laat u na drie maanden registeren bij het BKR. Blijven de betalingen achterwege dan zal het huis verkocht moeten worden. U kunt in eerste instantie proberen om het zelf te verkopen. Lukt dit niet, dan volgt gedwongen verkoop (executieverkoop).

Hypotheken met een rentevakantie

Bij het afsluiten van een hypotheek kunnen er afspraken worden gemaakt over een zogenaamde rentevakantie. De rentelasten moeten uiteindelijk wel betaald worden, maar de lasten worden uitgesteld. Voor de meeste mensen zal het moeilijk worden om de maand daarna dubbele hypotheekrente te betalen. De in een maand niet betaalde rente wordt als het ware bij de hypotheekschuld opgeteld. Hierdoor stijgt de totaal openstaande schuld en zal in de toekomst hypotheekrente betaald moeten worden over de nieuwe hypotheekschuld. Dit kan een uitkomst bieden in moeilijke tijden, maar het is geen wenselijke situatie. U gaat als het ware rente over rente betalen. De rentelasten over dit deel zijn niet fiscaal aftrekbaar.

Langere tijd niet in staat de lasten te voldoen

Bent u niet meer in staat om de maandelijkse lasten te voldoen dan zit de oplossing niet in een premievakantie. In deze gevallen is het zaak om in een vroeg stadium contract te zoeken met de bank. Zodra het voor u duidelijk is dat er betalingsproblemen gaan ontstaan, moet u aan de bel trekken. In geval van een tijdelijke situatie is er vaak wel een regeling te treffen. Dit zou kunnen in de vorm van een tijdelijke lening. Hierbij moet u wel zeker weten dat u op korte termijn een betere financiële positie krijgt. U kunt namelijk niet uw hypotheek blijven betalen vanuit een lening. Het gevaar dreigt dat u hierdoor tijdelijke uitstel krijgt om vervolgens nog dieper in de proberen te geraken. Gaat het om een blijvende situatie dan moet u maatregelen treffen om uit de problemen te komen. Een mogelijkheid kan zijn om het huis te verkopen en goedkoper te gaan huren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Even geen hypotheekrente betalen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 13-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!