InfoNu.nl > Financieel > Geld > Executieverkoop woning voorkomen

Executieverkoop woning voorkomen

Hoe voorkom je executieverkoop? Er zijn mogelijkheden om een executieverkoop te voorkomen. Een prijsgarantie is één van de opties. Hiermee krijg je een gegarandeerde prijs voor je woning, met de mogelijkheid om mee te delen in de winst. Soms kun je ook je woning verkopen en terughuren. Je kunt dan blijven wonen in je huidige woning maar gebruik maken van de overwaarde.

Lange verkooptijd

Wanneer op de woningmarkt het aanbod veel groter is dan de vraag kun je lang wachten op de verkoop van je huis. Vaak duurt het erg lang en levert de verkoop een lagere prijs op dan je had verwacht. De verkoopduur van een woning is gemiddeld genomen 6 maanden. Echter, dit is een gemiddelde. Er zijn woningen die sneller worden verkocht (vaak het goedkopere segment < 250.000), maar ook woningen die veel langer te koop staan (vaak het duurdere segment > 250.000).

Wanneer een woning erg lang te koop staat levert dit in de meeste gevallen grote problemen op voor de eigenaar. Dubbele lasten zijn één van de grootste problemen. Je kunt maar voor een bepaalde periode dubbele lasten (hypotheeklasten, energiekosten, belasting) volhouden, waarbij een jaar al lang is.

Gedwongen verkoop (executieverkoop)

Als de verkoop te lang op zich laat wachten gaat een geldverstrekker over tot een gedwongen verkoop (executoriale verkoop) van de woning. Meestal ligt de verkoopprijs dan een stuk lager dan bij vrije verkoop. Er blijft dan vaak ook een restschuld over op de hypotheek omdat het verkoopbedrag te laag is om de hypotheekschuld volledig af te lossen. Daarnaast voelt het niet fijn voor de eigenaar van de woning als een woning wordt geveild.

Hoe voorkom je executieverkoop?

Er zijn bedrijven die een oplossing bieden om executieverkoop te voorkomen. Vaak worden de onderstaande mogelijkheden geboden waaruit je kunt kiezen.

Prijsgarantie

De woning, die al langer te koop staat, wordt gekocht voor een prijs die maximaal 90% van de marktwaarde is. Het bepalen van de prijs is vaak afhankelijk van enkele factoren: type woning, de ligging, staat van het onderhoud, etc.
  • Voordeel: de woning wordt verkocht.
  • Nadeel: de verkoopprijs ligt iets lager dan je zou willen.

Prijsgarantie met een winstdeling

Ook hier wordt de woning verkocht voor een prijs die maximaal 90% van de marktwaarde is. Echter, bij deze mogelijkheid deelt de eigenaar mee in de verkoopwinst. Een voorwaarde die bij deze regeling geldt is dat de woning binnen een bepaalde termijn verkocht moet zijn.
  • Voordelen: invloed op de verkoopprijs; snelle verkoop van de woning; winstdeling.
  • Nadeel: verkoop binnen een bepaalde termijn.

Verkopen en terug huren

De woning wordt verkocht aan een bedrijf die deze regeling aanbiedt. De voormalige eigenaar huurt de woning dan terug. Zo kun je van de hypotheekschuld afkomen, beschikken over de eventuele overwaarde die in het huis zit en in het huis blijven wonen. De kopende partij stelt vaak als voorwaarde dat je dan voor een minimale periode het huis huurt. Dit kan oplopen tot wel tien jaar.
  • Voordelen: hypotheekschuld afgelost; overwaarde komt vrij.
  • Nadeel: vast aan een huurcontract voor minimaal een bepaalde periode/

Je kunt dus een executieverkoop voorkomen door actie te ondernemen op één van de bovenstaande mogelijkheden!
Gerelateerde artikelen
Restschuld na (gedwongen) verkoop woningEen huis verkopen met restschuld is een situatie die zich helaas steeds vaker voordoet. Er kunnen zich allerlei situatie…
Huis kopen op een huizenveilingHuis kopen op een huizenveilingEen huis dat gedwongen verkocht gaat worden, zal minder opleveren dan bij een reguliere verkoop het geval is. Een huis k…
Restschuld na verkopen eigen huisRestschuld na verkopen eigen huisU kunt een overwaarde overhouden na het verkopen van uw eigen huis, maar u kunt ook geconfronteerd worden met een restsc…
Huis met verlies verkopenHuis met verlies verkopenIn een markt met dalende huizenprijzen, zal het steeds vaker voor komen dat een huis verkocht moet worden met een verlie…
Huis kopen op een veilingAls laatste redmiddel worden huizen verkocht op een executoriale veiling. Het nadeel van deze veilingen is, dat het mind…

Reageer op het artikel "Executieverkoop woning voorkomen"

Reacties

2345 (infoteur), 22-06-2015 00:44 #5
HawHaneveld, op je verjaardag?

Dat is toch ook wat, dat zoiets je overkomt op je 60ste verjaardag. Klinkt wel heel erg. Dergelijke stumpers moeten ze goed opbergen en voederen.

Dbjj, 10-07-2012 16:31 #4
Geachte heer/mevrouw,

Mijn partner en ik zitten sinds kort in de budgetbeheer, maar de schuldhulp/sanering is nog niet van start. Binnenkort willen meerdere deurwaarders onze inboedel openbaar maken aan verkoop. Nu willen wij dat uiteraard voorkomen, onze contactpersoon van de schuldhulpverlening reageert niet meer op onze vragen, en vragen wij ons af hoe wij dit moeten voorkomen?de budgetbeheer is van start, alleen wachten mijn partner en ik tot we een gesprek hebben met de rechter, voor de wsnp. Mogen deurwaarders dit wel doen?omdat wij al in de budgetbeheer zitten, en alle deurwaarders komen alsnog onze spullen verkopen. Het is toch de taak van de shuldhulp/sanering bedrijf om onze schulden op te lossen, en om alle deurwaarders tegen te houden? Wij blijven mailen en bellen maar krijgen totaal geen reactie van dat bedrijf, en de gemeente kan ook niks doen. Graag horen wij z.s.m. een reactie hoe dit opgelost kan worden.

Haw Haneveld, 10-06-2011 16:10 #3
Vanwege de haatdragende en minachtende houding van mijn ex die uit respect onze woning op mijn verjaardagsdatum te koop aanbood zal het wel op een executieverkoop
uitdraaien. Voor het welzijn van de kinderen zal dit voorkomen moeten worden maar daar werkt zij niet aan mee. Wat nu?

Irene, 29-09-2010 15:33 #2
Welke bedrijven bieden bovenstaande oplossingen om executieverkoop te voorkomen?

Hans, 02-07-2010 15:15 #1
Ik zit in een situatie waarin de woning al meer dan twee jaar te koop staat en maar niet verkocht wil worden. Ex woont er nog, wil er niet uit maar doet net of ze wel meewerkt aan de verkoop. Ook de makelaar geeft aan dat de verkoopprijs drastisch naar beneden moet, maar zij wil geen cent minder dan waar de woning nu voor te koop staat.
Nu lees ik over bedrijven die het huis kopen en verhuren aan de vorige eigenaar. Waar kom ik meer te weten over die bedrijven? Dit is erg interessant. Reactie infoteur, 02-07-2010
Even googlen op "huis verkopen en terug huren".

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 10-09-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!