InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woning

Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woning

Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woning Gaat u in 2019 een nieuwbouw huis of een bestaande woning kopen? De aankoopkosten voor vastgoed zijn laag doordat de overdrachtsbelasting is verlaagd. Nieuwbouw voldoet aan de nieuwste eisen voor materialen en isolatie en dat is bij bestaande bouw vaak niet zo. Bij nieuwbouw bent u de allereerste bewoner. Denk aan het bestemmingsplan en de aankoopkosten eigen huis. Wat kost een huis? De btw voor nieuwbouw bedraagt nog steeds 21 procent, de overdrachtsbelasting is maar 2%.

Wat voor woning koopt u, nieuwbouw?

De locatie van het vastgoed

De meest bepalende factor voor de waarde van een huis is de locatie. Ook als huizen in waarde dalen, zullen de huizen op een aantrekkelijke locatie veel meer waardevast blijken te zijn dan andere. Vervolgens is aan de orde wat voor huis u wilt, nieuwbouw of bestaande bouw.

Nieuwbouw en de aanpassingen aan het huis

Een groot voordeel van nieuwbouw kan zijn, dat u allerlei zaken naar eigen smaak en inzicht kunt inrichten. Anders dan bij bestaande bouw hoeft bijvoorbeeld de oude keuken er vaak niet eerst uit gesloopt te worden. U kiest meteen de keuken die geplaatst moet worden, zonder dat de oude moet worden vervangen. Ook moet de tuin nog naar eigen smaak worden ingericht. Deze keuzevrijheid spreekt sommigen aan, terwijl juist anderen liever een woning hebben die kant en klaar wordt opgeleverd. Overigens zijn er in ons land goede maatregelen te treffen, zie: als uw nieuwbouwwoning gebreken heeft.

Verschillen tussen nieuwbouw bestaande bouw

Er zijn een aantal in het oog springende verschillen tussen de aankoop van nieuwbouw of bestaande bouw:

Nieuwbouw woningBestaande bouw
AankoopkostenVrij op naam. Kosten koper.
KoopovereenkomstU betaalt gefaseerd als een bepaalde fase is afgerond. Hiervoor gebruikt u het bouwdepot. Er kan renteverlies optreden. U betaalt in één keer.
TaxatiekostenGeen taxatie nodig, geen kosten van taxatie.Taxatie is vaak nodig.
Zien op tekeningJa, u koopt nieuwbouw op tekening.Neen, u kunt het huis in levende lijve helemaal bekijken en beoordelen.
Inrichting en aanlegAls eerste bewoner moet alles nog worden ingericht en moet de tuin nog worden aangelegd. Daar staat tegenover dat het huis meer op maat kan worden gebouwd.De tuin is al aangelegd en de woning is ingericht. Soms kunnen spullen worden overgenomen.
Kosten van onderhoud De eerste jaren geen kosten.Ja, onderhoud is nodig, misschien ook extra isolatie.
OpleveringHet begint met een algemene opleveringsprognose die steeds nauwkeuriger wordt.Bij de onderhandeling over de koop wordt ook afgesproken wanneer her huis vrij beschikbaar is.
GarantieEr is een garantie tegen onvolkomenheden en aperte gebreken.Dit hangt van het koopcontract af.

Aankoopkosten nieuwbouw op een rij voor 2019

Wie een nieuwbouwwoning koopt, hoeft geen overdrachtsbelasting te betalen. En dat scheelt weer 6% respectievelijk 2% sinds 1 juli 2011. Maar waar nogal wat mensen zich op verkijken, is dat u ook bij een nieuwbouwwoning belasting betaalt. In de koopsom van een nieuwbouwwoning zit namelijk 29% btw verwerkt sinds 1 oktober 2012. Het zit wat verborgen, omdat het al in de koopsom zit, maar de schatkist verdient meer aan een nieuwbouwwoning. We noemen dit Kopen Vrij Op Naam, VON. Nu verdient u de overdrachtsbelasting niet zonder meer terug bij verkoop, maar de btw tikt zeker fors aan. Er zijn nog al wat verschillen. Voor het verschil tussen kopen kosten koper en vrij op naam kopen, bekijk altijd hoe u de kosten bij de aankoop van uw huis kunt verlagen.

Koopt u nieuwbouw of een bestaande woning in 2019?

Bij nieuwbouw is het vaak zo dat u zich moet inschrijven, omdat er meerdere gegadigden zijn. Via loting wordt dan duidelijk of u de nieuwe eigenaar zult zijn. Sommigen vinden dit niet erg en schrijven zich op meerdere nieuwbouwprojecten in. Anderen willen direct zekerheid, of zijn verplicht om snel te verhuizen, waardoor ze eerder voor een bestaand huis kiezen. Controleer altijd goed of hoe het bestemmingsplan en de bouwvergunningen eruit zien en of alles klopt. U zit niet te wachten op vertragingen, extra kosten en een hoge woontoren of coffeeshop voor uw deur.

De hypotheek voor een nieuwbouwwoning

Een hypotheek voor nieuwbouw heeft vaak een lagere rente dan de gewone hypotheek voor de bestaande bouw en bestaat uit twee delen:
  • Een basisdeel, waaruit meestal de aangekochte grond wordt betaald.
  • Een bouwdepot, waaruit de bouwer wordt betaald en waaruit eventueel renteverlies tijdens de bouw wordt bekostigd.

Wat is een bouwdepot

Zowel bij nieuwbouw als verbouw kan er sprake zijn van een bouwdepot, waarin de hypotheek wordt gestort. Hieruit worden de bouwtermijnen van de nieuwbouw, maar ook de verbouw betaald. De over het depot te betalen bouwrente kunt u fiscaal aftrekken binnen twee jaar na het verkrijgen van het depot. Zoals bij de hypotheekrente, gebeurt dit voor particulieren in box 1. Als de termijn van twee jaar wordt overschreden, verschuift het overgebleven saldo in het depot door naar box 3 van de inkomstenbelasting.

Renteverlies, wat is dat?

Aan het begin van de bouwperiode heeft u meer kapitaal in de pot dan aan het einde van deze periode. Over het geld in het depot ontvangt u een rente, deze opbrengst wordt dus ook lager. De lagere renteopbrengst heet renteverlies. Hebt u nog een andere woning terwijl de nieuwbouwwoning nog geheel moet worden gebouwd, let dan op de dubbele woonlasten.

De notaris stelt de hypotheekakte op

Zowel voor nieuwbouw als bestaande bouw geldt, dat voor de hypotheek bij de notaris een hypotheekakte moet worden getekend. Meestal gebeurt dit gelijktijdig met het tekenen van de koop-aanneemovereenkomst, waarin de afspraken staan tussen de bouwer en de opdrachtgever. Bij een nieuwbouwwoning zitten de notariskosten voor de levering van de woning in de koopsom verwerkt. Bij een bestaande woning betaalt u de leveringskosten (transportakte) bovenop de koopsom van de woning.

Een nieuwbouwwoning betaalt u in fasen

De betaling gaat gefaseerd. De bouwer krijgt bij de aanvang van de bouw 20% van de totale bouwsom en als de fundering klaar is, nog eens 20%. Zodra het hoogste punt van het huis bereikt is, wordt weer 20% betaald. Zo resteert nog 40%, waarvan de helft verschuldigd is als de woning glas en waterdicht is en de laatste 20% bij de oplevering van de nieuwbouwwoning.

De rente van de hypotheek is fiscaal aftrekbaar en historisch laag in 2019

De hypotheek voor nieuwbouw is liefst zo opgebouwd, dat ook de rentebetalingen tijdens de bouw in de hypotheek zijn opgenomen. We noemen dit het renteverlies tijdens de bouw. Goed nieuws hierbij is dat ook deze rente fiscaal aftrekbaar is.

Slot

Waar u ook voor kiest, nieuwbouw of bestaande bouw, vergelijkt u voldoende offertes voor een passende hypotheek. En wanneer u een passende keuze hebt gemaakt, zult u er ongetwijfeld nog veel plezier van hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%De btw op nieuwbouw bedraagt 21 procent in 2019 en het lage btw-tarief is verhoogd van 6% naar 9%. Sommige activiteiten…
Wat is overdrachtsbelasting?Wat is overdrachtsbelasting?Bij het kopen van een bestaande woning, bent u overdrachtsbelasting verschuldigd. De belasting wordt geheven over de koo…
Aannemer failliet garantieAannemer failliet garantieAannemers gaan failliet, ook in 2019 gaan bouwbedrijven failliet. Ook uw aannemer of het bouwbedrijf kan dus failliet ga…
Hoe werkt een bouwdepot?Ter financiering van het bouwen of het verbouwen van een huis kun je gebruik maken van een bouwdepot. Dit is een fiscaal…

Reageer op het artikel "Vastgoed & koopt u nieuwbouw of een bestaande woning"

Reacties

Anja, 29-05-2012 13:07 #2
Vraag als je nu na 1oktober de laatste bouwdepot moet bestalen bv 4 oktober
kost dit dan 21% btw?
En als het huis opgeleverd wordt in oktober hoe zit dit dan met de kosten van een keuken en/of badkamer? Wordt dit dan ook 21 % btw?
Of is het zo je hebt de keuken bv in jan 2012 of zelfs nog eerde besteld (dus prijs en zo afgesproken, maar hij wordt pas in oktober geplaatst dan ook 21 % btw
Of is het zo de meeting van keuken en badkamer is in jullie en alles wordt dan besteld omdat dan de correcte maten zijn opgenomen dan 19% of 21 btw?
Graag wil ik hier meer informatie over. Reactie infoteur, 28-02-2019
Beste Anja,
Voor het huis geldt het btw tarief op het moment van aflevering. Dit is ook zo voor een keuken als er met de leverancier geen aanvullende afspraken zijn gemaakt over het btw tarief:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/97050-btw-nieuwbouw-21-procent.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Evert, 15-01-2011 12:57 #1
Wij willen een bestaand nieuw appartement kopen, appartement is von aangeboden (staat 2 jaar te koop) door een makelaar, opdracht gever is van een curator, blijkt dat de vraagprijs van 2 jaar geleden nu iets hoger ligt. Vraag is; wij willen 20% onder de vraagprijs betalen, is dit redelijk en is de bouwrente voor ons nog aftrekbaar, gezien dat het appartement al 2 jaar te koop staat. Wie kan mij hier een antwoord op geven? Reactie infoteur, 28-02-2019
Beste Evert,
1. De rente die u na datum van de voorlopige koopovereenkomst betaalt, mag u aftrekken.
2. Welke prijs redelijk is hangt vooral af van de locatie, vraag en aanbod.
3. Bij gedwongen verkoop is de afslag vaak nog groter dan u aangeeft, maar misschien willen anderen toch meer bieden en dat maakt het lastiger. Weet dus ook of er andere gegadigden zijn
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Nieuwbouw
Reacties: 2
Schrijf mee!