InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Wanneer is verkoop woning definitief?

Wanneer is verkoop woning definitief?

Wanneer is verkoop woning definitief? Ook als u een mondelinge verkoopovereenkomst voor uw woning hebt gesloten, kan in een aantal gevallen de verkoop worden geannuleerd. Boetevrij wel te verstaan. Dan denkt u uw woning voor een mooie prijs te hebben verkocht of denkt de aanstaande koper een mooie woning te hebben gekocht, maar gaat de aan- en verkoop niet door. Hoe zit dat, wanneer is de aan- en verkoop van een woning dan wel definitief?

Verkoop woning gaat niet door

Mondeling akkoord over de verkoop van uw woning

Het is zover, uw woning is verkocht. Dat denkt u tenminste want er is immers een mondelinge overeenkomst met een koper gesloten. En een mondelinge overeenkomst is ook een wettelijke overeenkomst, toch? Onjuist, bij de aan- en verkoop van een woning tussen particulieren, is een mondelinge overeenkomst een mooi begin, maar geen enkele garantie dat de woning ook voor de afgesproken prijs zal worden verkocht. Hoe zit dat?

Wettelijke bedenktijd

De wetgever vindt de aankoop en verkoop van een woning dusdanig belangrijk dat er een wettelijke bedenktijd is die ingaat nadat een voorlopige koopakte is getekend. Met andere woorden, is er nog geen voorlopig koopcontract getekend (en dat duurt soms wel een week), dan hebt u nog niks verkocht of gekocht. En als het voorlopig koopcontract is getekend, dan gaat er ook nog een wettelijke bedenktijd in. Afhankelijk van de dag waarop de koopakte is getekend, is er nog een wettelijke bedenktijd van 3 à 4 dagen waarbinnen zowel de koper als de verkoper van de deal af kunnen zien. Geheel boetevrij.

Koper of verkoper woning bedenkt zich

Denkbaar is dat de koper op meerdere woningen heeft geboden en in de tussentijd een betere deal heeft kunnen sluiten of een betere woning heeft kunnen vinden. Voor de verkoper geldt iets soortgelijks. De verkoper wil misschien toch nog even wachten met verkopen, verwacht misschien een betere prijs te krijgen of heeft al een betere prijs op het oog. Hebben koper en verkoper zich bedacht, dan is er weinig aan de hand. Is er maar één partij die op tijd van de koop of verkoop afziet, dan kan de teleurstelling groot zijn. Maar het mag, het is wettelijk toegestaan, binnen de wettelijke bedenktijd. Binnen de bedenktijd is niets definitief.

Ontbindende voorwaarden

Dan zijn er de ontbindende voorwaarden. Het is voor een koper altijd verstandig om ontbindende voorwaarden in een voorlopige koopakte op te nemen. Bijvoorbeeld dat de koop boetevrij niet doorgaat als de financiering niet rond komt terwijl de koper wel degelijk zijn best heeft gedaan om de benodigde hypotheek te krijgen. Of dat de technische keuring dusdanig tegenvallende resultaten geeft, dat de koper de woning eigenlijk niet meer wil of wellicht voor een lagere prijs. Tal van ontbindende voorwaarden kunnen in een voorlopige koopakte worden opgenomen. De aspirant koper wil zo veel mogelijk voorwaarden om weinig risico te lopen, de verkoper wil het liefste geen enkele ontbindende voorwaarde. Wel of geen ontbindende voorwaarden opnemen is een onderdeel van het onderhandelingsproces. De ontbindende voorwaarden zorgen ervoor dat er nog steeds niets definitief is.

Boete bij ontbindende voorwaarden

Let altijd goed op bij de formulering van de ontbindende voorwaarden. Zijn de voorwaarden volledig ontbindend of kunt u er dan wel onderuit, maar tegen betaling van een boete? Welke voorwaarden zijn voor u als koper belangrijk?

Definitief: wettelijke bedenktijd voorbij en geen beroep op de ontbindende voorwaarden nodig

U zit na enige tijd samen met de tegenpartij bij de notaris. De notaris leest de koopakte voor en stelt de aankopende en verkopende partij een aantal vragen. Is de woning leeg beschikbaar, zijn er nog problemen of kan de aan- en verkoop doorgaan? En dan, pas als de notaris de verkoopakte heeft getekend evenals de koper en verkoper van de woning, ja dan is pas de verkoop definitief. Let wel op met de aankoop van een bedrijfspand of de verkoop aan professionele beleggers, dan kan een mondelinge afspraak wel al voldoende zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wanneer is verkoop woning definitief?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek 2019
Schrijf mee!