InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2019?

Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2019?

Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2019? U hebt of had een aflossingsvrije hypotheek, is er dan ook hypotheekrenteaftrek? Velen zullen neen antwoorden, want die denken dat alleen een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek renteaftrek voor de eigen woning mogelijk maken. Wie vóór 2013 een aflossingsvrije hypotheek heeft afgesloten, kan ook in 2018, 2019 en 2020 hypotheekrenteaftrek krijgen. Ook als hij gaat verhuizen. Hoe zit dat eigenlijk, wat zijn de voorwaarden, want dat scheelt behoorlijk in de maandlasten?

Aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013

Er zijn nog steeds voldoende eigenaars van een eigen woning in de gelukkige omstandigheid dat ze een aflossingsvrije hypotheek met renteaftrek hebben en extra kunnen aflossen wanneer ze dat willen. Zij bezaten de woning al vóór 2013, toen de plicht tot aflossen de hoofdregel werd. Zij kunnen een hoge hypotheek hebben, met een lage hypotheekrente in 2019 en gewoon de fiscale voordelen die de aflossers ook genieten. Neen beter eigenlijk, zij hoeven niet af te lossen en hebben lagere maandlasten dan wie wel elke maand verplicht zijn hypotheek moet aflossen.

Bestaande gevallen en nieuwe gevallen met een aflossingsvrije hypotheek

De bestaande gevallen van vóór 2013 die nog in dezelfde woning wonen, houden hun aftrek. Maar hoe zit het met de nieuwe gevallen? Daarin kunnen we twee groepen onderscheiden: de personen die voor het eerst een aflossingsvrije hypotheek afsluiten en zijn die al een aflossingsvrije hypotheek hadden maar hun oude woning hebben verkocht en een nieuwe woning willen gaan kopen. Het voor het eerst afsluiten van een aflossingsvrije hypotheek is nog steeds toegestaan, maar dan zonder hypotheekrenteaftrek. Voor de bestaande gevallen is dat anders. Als die aan de voorwaarden voldoen, kunnen ze ook op een nieuwe woning een aflossingsvrije hypotheek vestigen met hypotheekrenteaftrek.

Voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek

Wat zijn die voorwaarden vraagt u zich af. Er zijn vier voorwaarden waaraan moet zijn voldoen als u uw huidige woning verkoopt en een nieuwe woning met hypotheekrenteaftrek wilt:
  • De aflossingsvrije hypotheek is van vóór 2013.
  • De aflossingsvrije hypotheek voor de nieuwe woning mag niet hoger zijn dan 50% van de waarde van de woning.
  • U mag uw aflossingsvrije hypotheek niet verhogen.
  • Als u uw woning verkoopt waarop de aflossingsvrije hypotheek rust, koopt u uiterlijk het kalenderjaar na verkoop een nieuwe woning met (deels) de aflossingsvrije hypotheek.

Dus als u aan de voorwaarden voldoet en per 1 mei 2018 uw woning verkoopt en uiterlijk op 31 december 2019 een andere eigen woning koopt, mag dat weer uw oude aflossingsvrije hypotheek zijn met hypotheekrenteaftrek.

Bijleenregeling gooit roet in het eten

Dat zijn aardig wat voorwaarden en daar hoort nog een andere voorwaarde bij die voor elke eigenaar geldt die een oude eigen woning verkoopt en daarna een nieuwe eigen woning koopt. Als uw oude woning overwaarde heeft beperkt dat de hypotheek die u maximaal met hypotheekrenteaftrek kunt opvoeren bij uw aangifte inkomstenbelasting.

Slot voorbeeld eigen woning met hypotheekrenteaftrek in 2019

U verkoopt per 1 mei 2018 uw woning zonder overwaarde, maar wilt straks wel uw aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013 meenemen. U koopt in augustus 2019 een nieuwe woning, voor de helft met uw oude aflossingsvrije hypotheek en voor de helft met een annuïteitenhypotheek. Welnu dan voldoet u aan alle voorwaarden en hebt u voor uw totale hypotheek hypotheekrenteaftrek. Het voordeel van deze mix is dat uw maandlasten lager zullen zijn dan wanneer uw totale hypotheek een aflossingsplicht heeft. Als uw eigen geld meebrengt voor de nieuwe woning is het fiscaal voordeliger om de annuïteitenhypotheek iets lager te houden en de aflossingsvrije hypotheek verder ongewijzigd te laten. Een aflossingsvrije hypotheek heeft immers meer fiscale voordelen. De groep eigenaars van een koopwoning die hiervan ook in 2019 en 2020 nog gebruik weet te maken wordt wel steeds kleiner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossingsvrije hypotheek heeft voordelenAflossingsvrije hypotheek heeft voordelenDe aflossingsvrije hypotheek heeft zeker voordelen en ook in 2018 en 2019 is de aflossingsvrije hypotheek toegestaan. Bi…
Combinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekCombinatiehypotheek: vorm de ideale hypotheekDe meeste mensen die voor 2013 een hypotheek afsloten, hebben gekozen voor een combinatie van hypotheken. Zo heeft vrijw…
Aflossingsvrije hypotheek blijft mogelijkSinds 1 januari 2013 zijn er voor nieuw gesloten hypotheken nog maar twee hypotheekvormen die recht geven op hypotheekre…

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek in 2019?"

Reacties

D., 25-04-2019 21:08 #16
Heb een afl.vr. hypotheek van voor 2013.
Oorspronkelijk 100000
Inmiddels afgelost: 40000

Wat mag ik van de afl. vrije hypotheek weer gebruiken in een nieuwe (hogere) hypotheek? Het huidig openstaande bedrag (€60k) of de oorspronkelijke afgesloten afl. vrij hypotheek(€100k)? Reactie infoteur, 27-04-2019
Beste D,
Met hypotheekrenteaftrek mag uw aflossingsvrije hypotheek dan 60.000 euro bedragen. U kunt uw aflossingsvrije hypotheek aanvullen en verder verhogen, maar over dat deel is de hypotheekrente niet aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nowee, 27-12-2018 15:18 #15
Goedenmiddag,

IK had een hypotheek bij Florius van € 247.000. deze is afgesloten voor 2012, waarvan € 120.000 aflossingsvrij. Nu ben ik gaan verbouwen en heb ik afgelopen juli deze hypotheek overgesloten en verhoogd bij de ING. verdeling is als volgt
annuïteiten €175.000
aflossingsvrij € 175.000
Welke rente mag ik nu aftrekken?

alvast bedankt

Remco Nowee Reactie infoteur, 30-12-2018
Beste Nowee,
Fiscaal aftrekbaar zijn de hypotheekrente van de annuïteitenhypotheek en de rente op 120.000 euro van de aflossingsvrije hypotheek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Samir, 22-12-2018 16:19 #14
Ik heb een hypotheek afgesloten in 2006 van 200.000,- in 2015 heb ik me beleggingsdeel en aflossingsvrij omgezet naar volledig annuïteiten. Mijn hypotheekschuld is nu 160.000 en wil mij hypotheek weer terugzetten naar aflossingsvrij. Mijn hypotheek blijft dan toch nog steeds fiscaal aftrekbaar toch? Reactie infoteur, 27-12-2018
Beste Samir,
Als u een hypotheek omzet mag maximaal 50% van de waarde van uw woning gefinancierd worden met een aflossingsvrije hypotheek. U hebt momenteel geen aflossingsvrije hypotheek meer van vóór 2013 en dus is een in 2018 of 2019 nieuwe aflossingsvrije hypotheek zonder hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 10-05-2018 14:23 #13
Ik heb nu een hypotheek waarvan een bedrag van € 150.000,- aflossingsvrij is gesloten. Nu ga ik een huis kopen van € 400.000,-.

Mag ik dan 150.000,- aflossingsvrij lenen of 50% van de marktwaarde dus € 200.00,-. Reactie infoteur, 12-05-2018
Beste Sandra,
U mag tot 200.000 euro aflossingsvrij lenen, als het inkomen dat toestaat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. de Haan, 15-04-2018 11:10 #12
Wij hebben al jaren een aflossingsvrije hypotheek die in 2016 tegen een lagere rente is verlengd tot 2023. Omdat ons huis veel overwaarde heeft heeft deze hypotheek een vrij besteedbare ruimte van € 150.000,- Voor dat bedrag hebben wij een huis in het buitenland gekocht. Dit huis hebben wij in 2017 verkocht, Wij hebben onze schuld van € 150.000,- niet afgelost maar besteed aan een verbouwing aan ons huis in Nederland.
De hypotheek is dus voor een ander doel gebruikt. De vraag is kunnen wij de rente van deze hypotheek nu wel aftrekken? Reactie infoteur, 16-04-2018
Beste K. de Haan,
U hebt in fiscale termen een deel van de hypotheek vervreemd doordat het geld niet binnen zes maanden na opname van het geld is gebruikt voor de verbouwing van uw eigen woning in Nederland. Daarom is de kans klein dat de Belastingdienst met de aftrek van de hypotheekrente op dit bedrag akkoord zal gaan. De hypotheek is dan aftrekbaar in box 3, de rente niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Moons, 10-04-2018 13:49 #11
Goedemiddag,

Ik heb mijn huis ivm scheiding moeten verkopen 2 nov 2016. Per 1 juli 2018 ben ik weer eigenaar van een woning.

Mijn vraag is: mag ik nog gebruikmaken van een aflossingsvrije hypotheek met renteaftrek?

Gr Paul Reactie infoteur, 10-04-2018
Goedemiddag P. Moons,
Volgens het overgangsrecht had u voor een nieuwe woning tot en met 31 december 2017 het recht om bij de notaris een aflossingsvrije hypotheek met hypotheekrenteaftrek af te sluiten. Wie in 2018 zijn eigen woning verkoopt, heeft dat recht tot en met 31 december 2019.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zonneveld, 16-03-2018 20:39 #10
Ik ben op zoek naar een juist antwoord.
Ik heb mijn huis in mei 2016 verkocht met overwaarde. Ik had hierop een aflossingsvrije hypotheek en spaarhypotheek. Het nieuwe huis okt 2016 gekocht. De overwaarde is in het huis gegaan en daarnaast heb ik de oude hypotheek aflossingsvrij vorm meegenomen en 2 annuïteit hypotheken. De aflossingsvrije hypotheek is 50% van de koopsom.
De aflossingsvrije hypotheek + een annuïteit hypotheek zijn samen de totale oude hypotheek schuld. Ik weet dat de annuieithypotheken rente aftrek mogelijk is. Maar hoe zit het nu met de aflossingsvrije? Krijg zowel ja als neen.
Graag uw reactie Reactie infoteur, 19-03-2018
Beste Zonneveld,
Als de aflossingsvrije hypotheek oorspronkelijk van vóór 2013 is, hebt u hierop ook hypotheekrenteaftrek. U geeft immers ook aan dat de waarde van de nieuwe woning minus de overwaarde van de verkochte woning groter of gelijk is aan uw oude hypotheeksom.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Swagemakers, 14-03-2018 06:39 #9
Duidelijk stuk. Alleen ik heb mijn nieuwe woning al gekocht in okt.2017 uit eigen middelen en wil voor de financiering voor langere termijn daarop binnenkort een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheeklening afsluiten. Mijn duurdere huidige woning heb ik echter nog niet verkocht (staat sinds okt.2017 te koop) en de daarop rustende volledige aflossingsvrije hypotheek is dus nog niet afgelost. Binnen welk termijn moet ik de gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek op mijn nieuwe woning nemen, wil de rente daarvan fiscaal aftrekbaar zijn in 2018 ev?
Bij voorbaat dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 14-03-2018
Beste Swagemakers,
Bij u is de situatie anders, u hebt al een andere woning gekocht met volledig eigen geld. Dat zal betekenen dat alsnog een hypotheek nemen op uw nieuwe woning een hypotheek zal zijn zonder hypotheekrenteaftrek.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ingrid, 09-03-2018 15:23 #8
Ik heb een vraag: vorig jaar hebben wij ons huis verkocht en een nieuw huis gekocht. We hadden bij bank A drie hypotheken: 1 aflossingsvrije (ong. 70.000) en twee annuïteiten. 1 van de annuïteiten was niet gebruikt voor de eigen woning, dus de rente daarvan was niet aftrekbaar.
Bij verkoop van ons oude huis zijn echter wel alle drie de hypotheken afgelost. We hebben toen bij bank B nieuwe hypotheken afgesloten, 1 aflossingsvrije (102.500) en 2 lineaire. Alle drie de hypotheken zijn gebruikt voor de nieuwe woning. De nieuwe woning is maar voor ong 50% gefinancierd, de rest is betaald met de overwaarde.
Kan ik nu de rente van de aflossingsvrije hypotheek aftrekken? De oorspronkelijke aflossingsvrije hypotheek is van voor 2013.
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 12-03-2018
Beste Ingrid,
De overwaarde van een verkochte woning kan de hypotheekrenteaftrek beperken. Voor de aflossingsvrije hypotheek die een vervanging is van een aflossingsvrije hypotheek van vóór 2013 is voor het overeenkomende bedrag in 2017 en 2018 gewoon hypotheekrenteaftrek mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Brijdec, 09-03-2018 08:40 #7
Ik heb een vraag: ik heb in dec 2016 een aflossingsvrije hypotheek afgesloten vior de aankoop van een huis in februari 2017. Het is de eerste keer dat ik een huis koop en het hypotheekbedrag is slechts 25% vd aankoopwaarde. De rente is niet aftrekbaar, maar hoe zit het met de eenmalig aftrekbare kosten zoals kosten vh hyptheekadvies, zujn deze nig wel aftrekbaar. En zo ja in welk belastingjaar? 2016 of 2017? Reactie infoteur, 08-02-2019
Beste Brijdec,
De kosten die u maakt voor de aankoop van een woning zijn aftrekbaar in het jaar dat u ze betaalt. Alle aftrekbare kosten treft u aan in :

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/13767-alle-aftrekbare-kosten-eigen-woning-2018-en-2019.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter van Schilt, 02-03-2018 21:18 #6
Ik heb in 2014 mijn annuiteitenhypotheek omgezet in een aflossingsvrije variant. Bij de belasting kan ik de rente nog steeds aflossen. Is dat niet vreemd?

Vriendelijke groet
Peter van Schilt Reactie infoteur, 05-03-2018
Beste Peter van Schilt,
Omdat u met een aflossingsvrije hypotheek meer risico loopt, zou er eigenlijk geen aftrek zijn. Kennelijk weet de Belastingdienst niet (meer) dat u nu een aflossingsvrije hypotheek hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Smeehuijzen, 24-07-2017 12:55 #5
Ik heb een vraag ik heb in 2007 een volledig aflossingsvrije hypotheek afgesloten voor 30 jaar.
Houd ik nu met al die veranderingen mijn hypotheekrente aftrek tot en met 2037?
Groet Peter Reactie infoteur, 24-07-2017
Beste Smeehuijzen,
Als er de komende tijd geen nieuwe veranderingen in de regels voor de hypotheekrenteaftrek plaats vinden, houdt u uw aftrek tot 2037.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ron, 02-04-2017 13:48 #4
Ik heb een vraag over de laatste voorwaarde voor hypotheekrenteaftrek:
"Als u uw woning verkoopt waarop de aflossingsvrije hypotheek rust, koopt u uiterlijk het kalenderjaar na verkoop een nieuwe woning met (deels) de aflossingsvrije hypotheek."

Wij hebben een woning verkocht in 2014, in 2015 een nieuwe woning gekocht (voorlopig koopcontract getekend), maar pas in 2016 was de overdracht. Volgende de adviseur van De Hypotheker was dit voldoende.

Bij de aangifte inkomstenbelasting stelt de belastingdienst echter:
"U sluit een nieuwe hypotheek of lening voor uw nieuwe eigen woning af vóór het einde van het jaar dat volgt op het jaar van aflossen."

Heeft De Hypotheker ons onjuist voorgelicht of is de beschrijving van de belastingdienst te simpel?

Alvast bedankt voor uw reactie
mvg Ron Reactie infoteur, 03-04-2017
Beste Ron,
Ook de hypotheek moest voor het einde van het jaar definitief rond zijn. Als u nog in 2015 bij de bank hebt getekend, lijkt hieraan voldaan en anders helaas niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Henk Sintnicolaas, 10-02-2017 15:14 #3
Ik heb de volgende vraag.

Op mijn huidige woning die naar verwachting Euro 225.000,00 op zal leveren heb ik een volledig aflossingsvrije hypotheek van voor 2013. (Dus valt onder het overgangsrecht)
Op de woning rust zoals gezegd de aflossingsvrije Hypotheek van Euro 130.000,00 tegen 2,55 %. Nu wil ik een appartement gaan kopen dat waarschijnlijk inclusief de KK zeg maar Euro 200.000,00 gaat kosten.

Mag ik dan de aflossingsvrije hypotheek meenemen naar de nieuwe woning, of moet ik de oude hypotheek aflossen met de opbrengst van de woning en dan een nieuwe (aflossingsvrije hypotheek) nemen op het nieuwe huis.

Ik weet dat de fiscus toestaat dat 50 % van de nieuwe woning aflossingsvrij mag zijn, maar ik zie ook dat de geldverstrekker daar van af kan wijken, als de lasten van de hypotheek gemakkelijk zijn op te brengen. Ik weet ook dat de overwaarde in het nieuwe huis moet worden gestoken, dus dat zal dan een hypotheekschuld worden van
Euro 200.000,00 -/- Euro 95.000,00 = Euro 105.000,00

Dat is dan een stuk lager dan mijn huidige aflossingsvrije, kan ik dan Euro 25.000,00 bijlenen voor verbetering van de nieuwe woning? In dat geval is de schuld weer Euro 130.000,00 dus hoeft de geldverstrekker geen nieuw (hogere) lening te verstrekken. Kan ik in zo'n situatie ook nog gebruik maken van een lagere rente dan de huidige?

Ik ben een leek, dus ik hoop dat u mij veel helderheid kan verschaffen.

Alvast bedankt voor uw reactie

mvg Henk Reactie infoteur, 12-02-2017
Beste Henk Sintnicolaas,
1. Als u een woning verkoopt, moet altijd de hypotheek op de woning worden afgelost.
2. De 50% regel geldt voor de actuele woningwaarde op het moment van koop, het meerdere voor de renovatie moet u annuïtair financieren, als u daarvoor ook hypotheekrenteaftrek wilt behouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aar, 30-09-2016 12:57 #2
Goededag Zeemeeuw,

Uit uw schrijven zou men kunnen opmaken dat men dezelfde oude (pre 2013) aflossingsvrije hypotheek moet meenemen naar de nieuwe woning, maar uit uw antwoord uit A. Fender lijkt dit weer niet een vereiste. 2 vragen die ik u graag wil stellen.

1. Als ik mijn aflossingsvije hypotheek uit 2003 aflos door de verkoop van de woning, en bij de nieuwe woning die ik binnen de door u gemelde termijn (volgende kalenderjaar) koop een nieuwe aflossingsvrije hypotheek van 50% van de marktwaarde afsluit bij een andere hyotheekverstrekker… Dan kan de betaalde rente nog steeds worden afgetrokken?

2. Als antwoord op vraag 1 ja is dan deze aanvullende vaag; Wanneer deze nieuwe aflossingsvrije hypotheek met een hoogte van 50% van de marktwaarde niet voldoet als hypotheeksom voor de nieuwe woning, is dan de rente van een tweede hypotheek met annuïteit/lineaire aflossing ook aftrekbaar? Dus 1 deel aflossingsvrij voor maximaal 50% marktwaarde en een tweede hypotheek waarbij volledig afgelost wordt.

Het is beide op dit moment niet van toepassing op mij, maar ik vroeg het mij af na het lezen. Hypotheken zijn vaak borrelpraat vandaar dat ik de moeite neem om te vragen.

Ik hoor het graag.

Aar. Reactie infoteur, 19-09-2019
Goedendag Aar,
Als u uw hypotheek mag meenemen, er geen overwaarde is en aan de andere voorwaarden is voldaan, is het antwoord ja:

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/161279-hypotheekregels-en-financiering-eigen-woning-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Fender, 16-08-2016 11:07 #1
We hebben een aflossingsvrije hypotheek met zeer lage rente. Het betreffende huis is nog niet verkocht. De aflossingsvrije hypotheek willen we graag meenemen naar de nieuwe duurdere woning die al wel aangekocht is. Ik lees dat dat mogelijk is zolang het aflossingsvrije deel lager is dan 50% van de waarde van de nieuwe woning, dat is het geval. We zijn genoodzaakt de aanvullende hypotheek bij een andere hypotheekverstrekker af te sluiten.
(1) Is het dan mogelijk het aflossingsvrije deel te behouden/mee te nemen en bij een andere hypotheekverstrekker de resterende hypotheek te doen?
(2) Wat is de looptijd van het aflossingsvrije deel wat wordt meegenomen. 30 jaar of de resterende duur? Reactie infoteur, 16-08-2016
Beste A. Fender,
1. Meenemen van de aflossingsvrije hypotheek kan als de eerste bank hieraan wil meewerken.
2. De looptijd werd bepaald bij het afsluiten van de aflossingsvrije hypotheek, over is nog de sindsdien resterende duur.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-08-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Aflossingsvrije hypotheek
Reacties: 16
Schrijf mee!