InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Met lijfrente hypotheek aflossen

Met lijfrente hypotheek aflossen

Met lijfrente hypotheek aflossen Stel u hebt een lijfrente volgens het nieuwe regime die tot uitbetaling gaat komen, kunt u daarmee uw hypotheek vervroegd aflossen of is dat onverstandig en duur? Het alternatief kan immers zijn een verzekering of bankproduct dat periodiek vijf jaar of langer een klein bedrag uitkeert en dat is ook niet erg aantrekkelijk. Lijfrente afkopen of uitbetalen, afkoopsom ineens of jaarlijks een klein bedrag? Wat zijn de regels, wat is wijs?

Hypotheek extra aflossen met lijfrentekapitaal

Zeker als u nog een hypotheek hebt en binnenkort met pensioen gaat of als u nog en hoge hypotheekrente betaalt, is het zinvol om de mogelijkheden te bekijken om uw hypotheek extra af te lossen. Een lagere hypotheek betekent lagere maandlasten en dat is vaak mooi meegenomen. Tegelijkertijd kan het zijn dat u nog een lijfrentepolis hebt die op het punt van uitbetalen staat. Kunt u dat lijfrentekapitaal dan niet wegstrepen tegen een deel van de hypotheek?

U hebt een lijfrente nieuw regime die in 2019 expireert

Een lijfrentepolis kent een periode waarin kapitaal wordt opgebouwd door middel van premiebetalingen, beleggingsresultaten of rente. Het is de bedoeling dat het zo opgebouwde kapitaal over een aantal jaren tot uitbetaling komt en een aanvulling is op uw inkomen. Een mooi plan dat door de Belastingdienst fiscaal wordt ondersteund als er een pensioentekort is. De betaalde premie is dan aftrekbaar en over de de lijfrente die later wordt uitbetaald, betaalt u inkomstenbelasting. Het is een vorm van sparen voor later. Maar deze manier van sparen is de laatste jaren met steeds meer regels omgeven. Zo wil de overheid voorkomen dat te veel mensen een fors lijfrentekapitaal opbouwen en eerder ophouden met werken dan fysiek mogelijk zou zijn. De trend is immers een latere AOW, een latere uitbetaling van het pensioen en langer doorwerken. Althans, zo ziet de overheid dat graag.

Lijfrente gebruiken voor de hypotheek, wat zijn de regels?

Bij een nieuw regime polis kan de uitbetaling van het opgebouwde kapitaal in de veel gevallen pas beginnen in het jaar dat u 65 jaar wordt en dan moet de uitbetaling ook nog minimaal vijf jaar doorgaan. Dat kan ook nog een betekenen dat de uitkering verwatert omdat u het geld niet in één keer uitbetaald krijgt. Wat zijn de regels en mogelijkheden? Ik heb er een paar op een rij gezet:
  • Voordat de expiratie van uw polis daar is, overlegt u met bank of verzekeringsmaatschappij of de uitbetaling nog even kan worden uitgesteld waardoor het kapitaal nog kan aangroeien en de jaarlijkse uitbetaling straks wat hoger kan zijn. Dat kan zeker als u een beleggingspolis hebt, nog veel verschil maken. Uitstel kan tot maximaal vijf jaar na de AOW-leeftijd.
  • U grijpt in voordat de polis expireert en koopt de lijfrentepolis af. Met de afkoopsom betaalt u een deel van de hypotheek terug aan de bank. Maar let op. Bij afkoop komt ook de fiscus weer om de hoek kijken. De afkoopsom is met 52% belast (inkomstenbelasting) en deze heffing kan worden verhoogd met 20% aan revisierente. Dat zou betekenen dan u van uw afkoopsom maar 28% overhoudt. Als het om een kleine polis gaat en het kapitaal kleiner is dan 4.317 (2017), 4.351 (2018), 4.404 (2019) betaalt u geen revisierente, maar wordt wel een hoog tarief aan inkomstenbelasting ingehouden.
  • U wacht totdat de lijfrentepolis uitkeert en betaalt met het netto ontvangen bedrag elk jaar een deel van de hypotheek af.

Nadeel van extra aflossen met lijfrente

Uw hypotheek extra aflossen heeft ook een nadeel. Al uw geld gaat zo in stenen zitten en dat geld krijgt u er pas weer uit als u de woning verkoopt of een nieuwe hypotheek aangaat. Is uw hypotheek hoog of is de hypotheekrente hoog dan jan het extra aflossen wel weer voordelig zijn, omdat zo ook uw maandlasten lager worden.

Conclusie lijfrente wegstrepen tegen hypotheek

Van het wegstrepen van het opgebouwde lijfrentekapitaal tegen een opgebouwde hypotheekschuld is geen sprake. De lijfrente, of u die nu afkoopt of niet, is voor een inkomstenbelasting inkomen en daarom belast. De 52% die wordt ingehouden kan op een later moment lager uitpakken als bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting blijkt dat uw totale inkomen in het jaar dit hoge belastingtarief niet rechtvaardigt. U krijgt dan een deel van de ingehouden belasting terug, waardoor u minder belasting betaalt. Zeker als u in een jaar 65 jaar wordt, kan dat nogal eens gebeuren. Anderzijds kan het zijn dat u 20% revisierente moet betalen en dat maakt een vervroegde afkoop om daarmee vervroegd de hypotheek af te lossen ook niet erg aantrekkelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftAfkoop lijfrente 2019: de minimumwaarderingsregel afgeschaftIn veel gevallen is de afkoop van lijfrente een dure zaak, maar in 2017 is de afkoop van een lijfrentepolis iets voordel…
Revisierente  voorwaarden en hoogteRevisierente voorwaarden en hoogteDe revisierente van de Belastingdienst kan de afkoop van een lijfrenteverzekering, stamrecht of pensioenrecht een stuk d…
Erfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldErfpacht en de Wet Hillen als aftrekpost eigenwoningschuldWie in 2017, 2018 of 2019 weinig hypotheek op zijn huis heeft, kan met de Wet Hillen zijn hypotheek voordelig aflossen e…
Lijfrente berekening doet u onlineLijfrente berekening doet u onlineU kunt zelf online uw lijfrente berekenen in 2019. Stel uw lijfrente komt binnenkort vrij, dan wilt u ook weten hoeveel…
Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVoorkom met de saldomethode dat de belastingdienst onnodig veel belasting heft op uw extra inkomen uit de premievrij vri…

Reageer op het artikel "Met lijfrente hypotheek aflossen"

Reacties

Gert, 25-09-2019 10:12 #4
Kun je een deel van je hypotheekschuld aflossen met een lijfrente die uitkeert en die is opgebouwd onder het oude regime? Reactie infoteur, 26-09-2019
Beste Gert,
Dat kan, let wel op de maximale aflossing per jaar, anders is dit door de boeterente niet boetevrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gert, 13-09-2019 21:03 #3
Beste Gert,
Ja, maar let wel op de eventuele boeterente als u in een jaar meer dan 10% van de hypotheek aflost.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

W. de Vos, 20-02-2019 21:11 #2
Ik lees hier dat je een hypotheek kunt aflossen met een vrijgekomen lijfrente is dat ook van toepassing voor een lening? Reactie infoteur, 21-02-2019
Beste W. Vos,
Ook een lening kunt u in 2019 vervroegd en extra aflossen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ben Pronk, 26-06-2016 12:28 #1
Goedendag, ik heb een lijfrentepolis lopen bij de N.N. met een flexibele einddatum tussen 2014 en 2024.De polis is premievrijgemaakt en valt onder de oude regeling van voor 1990. Ik ben 62 en maak gebruik van een prepensioen. Kan ik de polis laten uitkeren op mijn hypotheek bij de ING?

vr.gr.
Ben Pronk Reactie infoteur, 25-12-2017
Goedendag Ben Pronk,
Als het een koopsompolis is (bedrag ineens) kan dat, maar bekijk wel hoeveel u in een jaar boetevrij mag aflossen op uw hypotheek. Als uw opgebouwde kapitaal hoger is dan wat u boetevrij mag aflossen, kunt u de aflossing bijvoorbeeld ook deels in 2016 en deels in 2017 of 2018 doen (dan parkeert u een deel van het het uitbetaalde bedrag op uw eigen bankrekening):

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/29423-hypotheek-aflossen-of-hypotheek-niet-aflossen-in-2018.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 16-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheek extra aflossen
Reacties: 4
Schrijf mee!