InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Een annuïteitenhypotheek afsluiten

Een annuïteitenhypotheek afsluiten

Een annuïteitenhypotheek afsluiten Je wilt een huis kopen en denkt na over een hypotheek op maat. Heb je al nagedacht over een annuïteitenhypotheek? Ken je het verschil tussen de verschillende hypotheekvormen op de financiële markt? Hieronder vind je uitleg over wat een annuïteitenhypotheek is en wat de voor - en de nadelen ervan zijn. Wanneer je deze kent weet je of een annuïteitenhypotheek de hypotheekvorm is, die bij jouw situatie past.

Wat is een annuïteitenhypotheek?

Een annuïteitenhypotheek is een hypotheek op jouw nieuwe woning of ander onroerend goed met een vast aflossingsbedrag aan het begin van de looptijd en een variabel aflossingsbedrag aan het eind van de looptijd. Het aflossingsbedrag in een annuïteitenhypotheek bestaat uit een gedeelte rente en een gedeelte aflossing. De eerste jaren, de zogenaamde rentevaste periode, ligt het bruto maandbedrag (de annuïteit), dat zowel uit rente als aflossing bestaat, vast en is relatief laag. Je betaalt aan het begin van de annuïteitenhypotheek meer af aan rente dan aan aflossing en bouwt nog weinig vermogen op. Wel heb je het voordeel van renteaftrek via de Belastingdienst. In overleg met de bank waar je jouw annuïteitenhypotheek afsluit, kun je kiezen hoeveel jaren de rentevaste periode duurt. Daarna wordt er variabele rente berekent en varieert het maandelijkse aflossingsbedrag van de annuïteitenhypotheek. Je gaat dan meer geld aflossen per maand. De rente wordt minder en jouw vermogen, je afbetaalde bezit in de woning, door aflossing stijgt.

De voordelen en de nadelen van een annuïteitenhypotheek

Wat zijn nu de voordelen van de annuïteitenhypotheek? De voordelen van een annuïteitenhypotheek zijn de voorspelbaarheid van uitgaven, de mogelijkheid van renteaftrek aan het begin van de aflossingsperiode en de relatief lage lasten bij aanvang van de annuïteitenhypotheek. De nadelen van een annuïteitenhypotheek zijn de grote lasten aan het eind, wanneer onverwachts het inkomen afneemt of er een andere financiële calamiteit plaatsvindt waardoor jouw inkomen keldert en de hypotheekaflossing moeilijker wordt. Aan het eind van de looptijd van jouw annuïteitenhypotheek kan minder geprofiteerd worden van renteaftrek, omdat veel rente dan al betaald is. Het voordeel van een annuïteitenhypotheek is, dat je de hypotheekaflossing aan het begin kunt instellen op wat haalbaar is. Zo heb je meer tijd om de aflossing in de laatste periode, wanneer de aflossing variabel wordt, op tijd voor te bereiden. Daarbij kun je aan het begin profiteren van renteaftrek via de belasting. Voor de variabele jaren van eindaflossing van de annuïteitenhypotheek kun je sparen of al vroeger extra hypotheek aflossen.

Wanneer kies je voor een annuïteitenhypotheek?

Voor jonge stellen en gezinnen die een vast inkomen hebben, is het fijn om met een duidelijk aflossingsbedrag van hun hypotheek te kunnen beginnen. Het aflossingsbedrag in de annuïteitenhypotheek kan precies uitgerekend worden en men staat niet voor onverwachtse veranderingen. Wanneer je bij aanvang van de hypotheek graag lage lasten wilt, kies je voor een annuïteitenhypotheek. Je hebt de tijd om de variabele aflossing aan het eind van de aflossing van de annuïteitenhypotheek te plannen. In de rentevaste periode kun je maximaal profiteren van renteaftrek bij de belasting.
De actuele hypotheekrente tarieven vind je bij de aanbieders van hypotheken.

Een annuïteitenhypotheek is een duidelijke hypotheek.

Lees verder

© 2014 - 2019 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een annuïteitenhypotheek afsluiten"

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 03-06-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Beleggen
Schrijf mee!