InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Annuïteitenhypotheek biedt vooral voordelen

Annuïteitenhypotheek biedt vooral voordelen

Annuïteitenhypotheek biedt vooral voordelen Vanaf 2013 zijn er nog twee toegestane hypotheekvormen, namelijk de lineaire hypotheek en de annuïteitenhypotheek. De hypotheekvormen waarin de aflossing wordt doorgeschoven naar de einddatum zijn niet meer nieuw af te sluiten, tenminste als u wenst te profiteren van de regeling van de hypotheekrenteaftrek. Per 2013 is de regeling van de hypotheekrenteaftrek beperkt. Alleen nieuw gesloten hypotheekvormen met een annuïtaire of lineaire aflossing zijn nog toegestaan. Het grootste nadeel van deze hypotheekvormen zijn de hoge maandlasten, maar er zijn zeker ook veel voordelen. Vooral de annuïteitenhypotheek heeft grote voordelen.

Wat is een annuïteitenhypotheek?

In deze hypotheekvorm wordt er maandelijks een vast bedrag betaald. De betaling bestaat voor een deel uit hypotheekrente en het resterende deel is bestemd voor de aflossing van de hypotheek. Doordat er maandelijks wordt afbetaald op de hypotheekschuld, zal geleidelijk minder op gaan aan hypotheekrente en een steeds groter deel gaat gebruikt worden voor de aflossing van de hypotheekschuld.

Annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek?

De meest logische keuze is de annuïteitenhypotheek. De lineaire hypotheek heeft namelijk als nadeel dat de maandlasten hoog beginnen en pas in de loop der jaren gaan dalen. De totale hypotheekschuld wordt in deze hypotheekvorm namelijk verdeeld over 360 maanden. In de eerste jaren moet er naast een hoog bedrag aan aflossing ook nog hypotheekrente voldaan worden over een nog hoge hypotheekschuld. Hieronder lichten wij de voordelen van de annuïteitenhypotheek nader toe.

De annuïteitenhypotheek biedt gelijkblijvende maandlasten

Gedurende de lopende rentevast periode weet u waar u aan toe bent wat betreft de hoogte van de maandlasten. De bruto maandlasten blijven namelijk gelijk. Doordat het aandeel van het aflossen steeds groter wordt in de maandlasten, daalt het fiscaal voordeel. De netto lasten stijgen, maar de bruto lasten blijven gelijk.

Hypotheekschuld daalt geleidelijk

In de eerste jaren van de looptijd van de hypotheek daalt de hypotheekschuld geleidelijk, maar in de loop der jaren gaat de aflossing steeds sneller verlopen. Door de aflossing bent u als huiseigenaar beter bestand tegen waardedalingen van uw huis. Dit verkleint de kans op restschulden op het moment dat u het huis weer gaat verkopen.

Op einddatum van de hypotheek is de schuld afbetaald

In het verleden is teveel vertrouwd op stijgingen van de huizenprijzen. Na de dip in de huizenprijzen is voor iedereen duidelijk geworden dat bijvoorbeeld de aflossingsvrije hypotheek grote nadelen heeft. De degelijkheid van onze pensioenen brokkelt af. Dit maakt het noodzakelijk om ervoor te zorgen dat u na uw pensionering niet meer hoeft te betalen voor een hypotheek.

Extra aflossen aantrekkelijk in de annuïteitenhypotheek

Een extra aflossing zal direct resulteren in lagere maandlasten. Ten eerste daalt het bedrag dat u maandelijks moet aflossen in de resterende looptijd. Daarnaast wordt de hypotheekrente berekend over een lagere hypotheekschuld. In de meeste hypotheken is een extra aflossing toegestaan tussen de 10 en 15 procent van de hoofdsom.

Betaalde hypotheekrente is aftrekbaar

Vanaf 2013 mag voor nieuw gesloten hypotheken uitsluitend de hypotheekrente worden afgetrokken van een lineaire hypotheek of een annuïteitenhypotheek. De toekomst van de regeling van de hypotheekrenteaftrek is onzeker. De verwachting is dat de eisen voor de aftrekbaarheid in de nabije toekomst verder aangescherpt gaan worden. Verdere beperking van de fiscale regeling zal vermoedelijk de hypotheekvormen treffen waarin de aflossing is doorgeschoven naar de toekomst. De annuïteitenhypotheek zal hoogst waarschijnlijk in eerste instantie buiten schot blijven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Annuïteitenhypotheek biedt vooral voordelen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 05-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!