InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekgegevens opvragen

Hypotheekgegevens opvragen

Hypotheekgegevens opvragen Wooninformatie, hypotheekgegevens opvragen en vastgoedgegevens inzien is eenvoudig. Online kunt u terecht bij het Kadaster, het Hypotheekregister, en bedrijven zoals Kadasterdata. Wilt u weten wat de buren voor hun huis hebben betaald, wat hun WOZ-waarde is of hoeveel hypotheek ze hebben: het is allemaal opvraagbaar. Wooninformatie is niet alleen handel geworden, het helpt u bij het voordelig kopen van een woning of het bezwaar maken tegen uw te hoge WOZ-aanslag.

Het Kadaster: eenvoudig online woongegevens opvragen

Het Kadaster en uw gemeente zijn een grote bron van wooninformatie. Als u nu dacht dat uw gegevens niet opvraagbaar zouden zijn, dan heeft u het mis. In de openbare registers vindt u bijna alles. Zo bewaart het Kadaster alle akten en documenten die informatie bieden over de rechtstoestand van woningen, maar ook appartementen en schepen. U kunt bij het Kadaster tegen betaling een woningrapport opvragen met:
  • De locatie van de woning op een topografische kaart van de omgeving. Dit is de situatiekaart.
  • Het Kadastraal bericht object, dat wil zeggen alle informatie over de grootte van het object en perceel en wie als eigenaar geregistreerd is.
  • Het Uittreksel kadastrale kaart. Die brengt de kadastrale grenzen in kaart.
  • Het bouwjaar, de inhoud en het vloeroppervlak van de woning.
  • Of het pand verhuurd is of vrij leverbaar is.
  • De koopsomwaarde en waarde van vergelijkbare woningen en panden in de buurt, de zogenaamde referentiewoningen.

Verder is het Hypotheekregister openbaar en taxeert uw gemeente jaarlijks de WOZ-waarde van uw woning.

Het Hypotheekregister is openbaar

In het Hypotheekregister van het Kadaster staan alle hypotheken die via de notaris lopen, geregistreerd. Een familiehypotheek zult u er niet terugvinden. De hypothecaire inschrijving van de hypotheken maakt het voor schuldeisers eenvoudig mogelijk om te traceren hoeveel schulden u hebt. In de praktijk maken vooral notarissen, makelaars, de belastingdienst en schuldeisers van deze informatie gebruik. Opvraagbaar is de hoogte van de hypotheek op het moment dat die werd afgesloten, de tussentijdse aflossingen zijn meestal niet bij het Kadaster bekend. Wilt u uitgeschreven worden uit het Kadaster omdat uw woning inmiddels hypotheekvrij is dan kunt u via de notaris een royementsakte op laten stellen en uw hypotheek laten doorhalen bij het Kadaster: vrij van hypotheek, hypotheek doorhalen.

Kadasterdata: alle gegevens over uw woning, de woning die u wilt kopen en de woning van uw buren

Wilt u meer informatie hebben? U kunt dan zelf aankloppen bij de instanties die de gegevens hebben, maar ook een aanvraag indienen bij bedrijven die in de strategische wooninformatie handel zien. Ook bij deze bedrijven, waarvan Kadasterdata een bekend voorbeeld is, betaalt u voor uw aanvraag. Het voordeel van een aanvraag bij hen is dat zij de weg kennen in dataland en u snel een mooi totaalplaatje kunnen geven, maar u kunt natuurlijk ook zelf op zoek.

Kadastergegevens zijn strategische informatiebronnen

Mensen kunnen om vele redenen de wooninformatie, verkoopgegevens en hypotheekgegevens van een woning opvragen. Soms is het uit pure nieuwsgierigheid, maar in de meeste gevallen is het meer dan dat. Zo is er een enorme stijging in de aanvragen naar woninginformatie merkbaar zodra de WOZ-beschikking van uw woning in de brievenbus rolt. Wie bezwaar wil maken tegen de WOZ-aanslag, wil goed beslagen ten ijs komen en neemt geen genoegen meer met de drie referentiewoningen die de gemeente heeft uitgekozen, maar gaat zelf op zoek naar passend vergelijkingsmateriaal. Een andere belangrijke categorie is natuurlijk een aanstaande koper van een woning. Niet altijd krijgt u van de verkoopmakelaar direct alle gegevens van een pand in handen en dan kan het zeker geen kwaad om al dan niet via uw eigen aankoopmakelaar meer gegevens op te vragen. De hypotheekgegevens in relatie tot de WOZ-waarde kunnen u helpen om op de koopprijs af te dingen. In veel gevallen zal het zo zijn dat als op een woning een kleine hypotheek rust, de verkoper niet zo moeilijk zal doen over een iets lagere koopprijs dan wanneer er een grote restschuld overblijft. De verkoopprijs van de woningen in de omgeving wilt u ook vast kennen. Voor een paar tientjes weet u zo alles over de woning die u graag wilt kopen.

Conclusie hypotheekgegevens en andere vastgoedinformatie in 2019 opvragen

Waar tot voor kort het opvragen van vastgoedinformatie vooral een zakelijke aangelegenheid was voor notarissen, makelaars, schuldeisers en banken, is nu bijna alle informatie voor iedereen eenvoudig online op te vragen. Vaak gaat het om strategische informatie die u helpt om de juiste aankoop tegen de juiste prijs te doen. Die informatie is u vast een paar tientjes waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Vrij van hypotheek: hypotheek doorhalen?Wat betekent uw hypotheek doorhalen en royeren in 2019? Wat zijn de gevolgen voor de belasting? Stel uw hypotheek is afg…
De erfgrens bepalenNiet altijd is het geheel duidelijk waar de erfgrens loopt. Toch is het voor verschillende doeleinden belangrijk om te w…
Vastgoed, vastgoed deals en het KadasterVastgoed, vastgoed deals en het KadasterWat is een ABC constructie in vastgoed? Het Kadaster registreert bij de handel in vastgoed veel informatie over de trans…
Hypotheek en notaris - notaristarievenHypotheek en notaris - notaristarievenWat kost een notaris in 2019 bij het afsluiten van een hypotheek? Vergelijk vooraf de notaristarieven voor de koopakte e…
Wat is mijn huis waard? Bereken de verkoopprijs van je huis!Wanneer je jouw huis te koop wilt zetten, is het belangrijk om de waarde van jouw huis zo nauwkeurig mogelijk te bepalen…
Bronnen en referenties
  • Kadaster

Reageer op het artikel "Hypotheekgegevens opvragen"

Reactie

Daan Rijsenbrij, 12-10-2019 17:38 #1
Waar en hoe kan ik een hypotheek-akte opvragen. Door een chaotische scheiding is dat document niet meer te vinden. Reactie infoteur, 14-10-2019
Beste Daan Rijsenbrij,
Een kopie van de hypotheekakte kunt u online opvragen bij het Kadaster (kost in 2019 28,95).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 21-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Online huis verkopen
Reacties: 1
Schrijf mee!