InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Waarom betaal ik 2.500 voor een hypotheekadvies?

Waarom betaal ik 2.500 voor een hypotheekadvies?

Waarom betaal ik 2.500 voor een hypotheekadvies? Sinds 2013 is het niet meer toegestaan om provisie te verrekenen tussen verzekeraar en bemiddelaar. De rekening voor de bemoeienis bij de hypotheek moet nu rechtstreeks naar de klant verstuurd worden. De advies- en bemiddelingskosten verschillen sterk per adviseur of bank. Dit was ook de bedoeling van het afschaffen van provisierechten van de adviseur. Er werden namelijk in het verleden te hoge kosten verwerkt in de hypotheken en aanverwante producten. Hier was de klant niet van op de hoogte, want de kosten werden verwerkt in het product. Sinds 2013 zijn de maandlasten verlaagd, maar het nadeel is dat de kosten voor advies en bemiddeling nu in één keer bij de klant wordt neergelegd.

Waarom zijn de kosten zo hoog?

Door consumenten wordt vaak onderschat hoe lang een adviseur met een hypotheek bezig is. Bij een hypotheek van een starter moet de adviseur vaak al 15 tot 25 uur besteden om de hypotheekaanvraag volledig af te ronden en bij de notaris er door te krijgen. Bij een hypotheek voor een doorstromer zit de hypotheekadviseur nog langer. Een uurtarief ligt meestal tussen de 100 en 150. Een rekensom leert dat er eenvoudig een rekening uit kan rollen van 2.500.

Hoe kan ik besparen op de advies- en bemiddelingskosten?

Een hypotheekadvies moet vooral goed zijn. Het is mooi dat je een paar honderd euro aan advies- en bemiddelingskosten kunt besparen, maar dat moet niet ten kosten gaan van de kwaliteit van het advies. Het probleem is dat kwaliteit moeilijk inzichtelijk kan worden gemaakt. Een adviseur met een uurtarief van 75, hoeft namelijk niet slechter te adviseren dan een adviseur met een tarief van 175. De goedkopere adviseur kan zelfs wel een beter advies neerleggen. Voordat je in zee gaat met een adviseur moet je een gratis adviesgesprek aanvragen. Na dit gesprek heb je beter inzichtelijk of de betreffende adviseur de juiste is.

Adviseren en bemiddelen is meer dan alleen een adviesgesprek

Het afsluiten van een hypotheek is niet te vergelijken met het afsluiten van een schadeverzekering. De adviseur doet meer dan alleen een advies opstellen en deze doorsturen naar de bank. Het kost de adviseur alleen al veel tijd om eerst de financiële positie van de klant inzichtelijk te krijgen. Er moet zorgvuldig gekeken worden in hoeverre de hypotheek past in het financiële plaatje. Alles moet ook nog goed worden vastgelegd. Vervolgens gaat het nog uren kosten om het geheel in gang te zetten en om het dossier compleet te krijgen.

Onderlinge concurrentie neemt toe

In 2013 heeft het de financiële dienstverleners veel moeite gekocht om het nieuwe systeem van kosten verrekenen op gang te krijgen. De particulier was niet gewend om een rekening te krijgen voor het advies. In geld uitgedrukt is de klant beter uit met een uurtarief in vergelijking met de provisies van vroeger, maar het is lastig om dit de consument ook duidelijk te maken. Er kan namelijk niet één op één vergeleken worden met de vroegere manier om kosten te verrekenen.

Het kan lonend zijn om niet de eerste de beste adviseur in te schakelen. Vergelijk de aanbieders met elkaar en probeer ook te onderhandelen over de prijs. In de onderhandeling sta je sterker als je weet wat andere bemiddelaars in rekening brengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/ondernemen/hypotheekadvies-dit-betaal-je-in-2013

Reageer op het artikel "Waarom betaal ik 2.500 voor een hypotheekadvies?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 23-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!