InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vastgoed, vastgoed deals en het Kadaster

Vastgoed, vastgoed deals en het Kadaster

Vastgoed, vastgoed deals en het Kadaster Wat is een ABC constructie in vastgoed? Het Kadaster registreert bij de handel in vastgoed veel informatie over de transacties in vastgoed. Het blijkt echter roch regelmatig onvoldoende te zijn om alle fraude met vastgoed te voorkomen en bekende constructies tegen te gaan. Wat is bijvoorbeeld een ABC constructie en wat een dubbeldekker in de vastgoed wereld?

Huizensites genoeg in Nederland

De particulier die op zoek is naar een huis gaat eens in de zoveel tijd de verschillende huizensites af, en bekijkt of daar wat van zijn gading bij zit. Bij de verkoop kan de particulier gebruik maken van de Nederlandse Vastgoed Maatschappij of makelaar Makelaarsland of Makelaarinhuis. Misschien het huis nog een beetje renoveren en aantrekkelijk aankleden, maar dan heeft u het wel gehad. Bij de professionele handel ligt dat nog wel eens anders. Daar verwisselt een huis soms meermalen op een dag van eigenaar.

Vastgoed deals en het Kadaster

Het Kadaster heeft veel informatie over de transacties in onroerend goed. Men kan er eenvoudig navragen wie de eigenaar is van een onroerend goed, wat de verkoopprijs is geweest. Het Kadaster bewaart ook de informatie over de financiering van het vastgoed en de namen van de notarissen. Dat lijkt veel informatie, maar toch blijft zo veel buiten beeld. Denk aan de in vastgoed land niet onbekende Dubbeldekker en de ABC constructie.

Vastgoed en de Dubbeldekker

Bij de Dubbeldekker vinden in zeer korte tijd opeenvolgende leveringen plaats van het zelfde vastgoed. Deze leveringen zijn in één akte vervat. Hoewel het pand zo meermalen van eigenaar verandert, is dat bij het Kadaster niet zichtbaar. Het Kadaster ziet alleen het juridisch eigendom. Dat wil zeggen bij de levering aan de laatste persoon of instantie, die het vastgoed in bezit heeft. De koopakte geeft weliswaar de tussenpersonen, maar die hoeft tot dusverre niet bij het Kadaster te worden gedeponeerd.

Vastgoed en ABC constructie

Ook bij de ABC constructie gaat vastgoed in korte tijd van A naar B en vervolgens naar C. In de ABC akte, die wordt opgemaakt, staat alleen de transactie van A naar C. Zo blijft tussenpartij B volledig buiten beeld.

Transparantie van de vastgoedmarkt

De vastgoedmarkt zou gebaat zijn bij meer transparantie. Nu komen immers in korte tijd grote malversaties aan het licht. Denk aan de zeer geruchtmakende zaak Endstra. De naam van de vastgoedwereld is bij deze schimmigheid niet gebaat. Daarom is het de vraag hoe lang het nog duurt voordat de sector zelf aan de bel trekt, dan wel door de overheid extra regelgeving wordt opgesteld. Een ABC constructie is immers eenvoudig te voorkomen door te regelen dat van elke transactie, ook met tussenpersonen, een transportakte en koopakte moet worden opgesteld die verplicht bij het Kadaster moeten worden gedeponeerd.

Slot

De markt van vastgoed trekt vele mensen aan. Er wordt veel geld verdiend en misschien is het daarom ook wel iets voor u. In 2018 en 2019 lijkt de vastgoedmarkt steeds meer uit het slop te raken en zijn er weer hele mooie deals mogelijk geworden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vastgoed, vastgoed deals en het Kadaster"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 01-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Beleggen in vastgoed
Schrijf mee!