InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek afsluiten bij familie

Hypotheek afsluiten bij familie

Hypotheek afsluiten bij familie Voor het afsluiten van een hypotheek gaat u naar de bank. Weet u dat u ook fiscaal gunstig terecht kunt bij familie? Een familiehypotheek kan zowel voor de lener als de uitlener voordelen bieden. Geld lenen binnen de familie is over het algemeen niet aan te raden. Gaat u dat toch doen? Zorg dan in ieder geval voor een goede vastlegging op schrift. In de meeste gevallen zal het gaan om een hypotheek dat bij de ouders wordt afgesloten, maar ook bij andere personen kan een hypotheek worden afgesloten.

Wat zijn de eisen voor een familiehypotheek?

Een eerste vereiste is een vastlegging op schrift. Om ook gebruik van de fiscale mogelijkheden te kunnen maken, moet de hypotheek worden aangemeld bij de Belastingdienst. In de aflossingsvorm moet minimaal een annuïtaire aflossing zijn ingebouwd. Het moet dus gaan om een annuïteitenhypotheek of een lineaire hypotheek. Daarnaast moet de overeenkomst een zakelijk karakter hebben. Dat wil zeggen dat het verstrekt is onder condities die vergelijkbaar zijn met de marktomstandigheden. Een hypotheekrente van 1% in rekening brengen is bijvoorbeeld niet zakelijk. De hoogte van de hypotheekrente mag afwijken van de rentes van commerciële banken, maar slechts marginaal.

Het is wel zaak om de lening op de juiste manier vast te leggen bij de notaris. Door een hypotheekakte op te stellen heeft de uitlener voorrang op andere schuldeisers. De notariële hypotheekakte biedt zekerheden door het onderpand, en het is het bewijs van het bestaan van de lening.

Fiscale gevolgen voor de uitlener

Vermogen valt binnen ons belastingstelsel in box drie. Over het vermogen moet er een belasting worden betaald van 30% over een verondersteld rendement van 4%. Ook na het uitlenen van het geld in de vorm van een hypotheek moet het geld op dezelfde manier worden opgegeven bij de Belastingdienst.

Fiscale gevolgen voor de lener

De lener kan de marktconforme hypotheekrente aftrekken van het inkomen. In de fiscale behandeling is er niets anders in vergelijking met een hypothecaire verstrekking door de bank. Om recht te hebben op hypotheekrenteaftrek moet de hypotheek een annuïtaire aflossing bevatten.

Voordelen voor de uitlener

De uitlener zal in de meeste gevallen niet als insteek hebben om er financieel beter van te worden, maar dat is wel mogelijk. De uitlener krijgt namelijk een maandelijkse rentevergoeding die aanzienlijk hoger ligt in vergelijking met de rente op een spaarrekening. De te ontvangen rentevergoeding hoeft niet als inkomen opgegeven worden, want het is een rendement en valt in box drie samen met het vermogen.

Voordelen voor de lener

Het familielid zal zich waarschijnlijk soepeler opstellen in vergelijking met een bank. Vaak wordt een hypotheekverstrekking door een ouder aan een kind gecombineerd met jaarlijkse schenkingen.

Valkuilen van een familiehypotheek

Het blijft wel zaak om bij het verstrekken van een hypotheek te letten op de maandlasten die er uit voortvloeien. Hierbij kan ongeveer het bedrag aangehouden worden wat de bank maximaal wil verstrekken aan hypotheek. Ook is het belangrijk om aandacht te besteden aan de gevolgen van het overlijden en scheidingen. Wordt de hypotheek verstrekt aan de zoon of dochter of is er een nog een schoonzoon of schoondochter bij betrokken? Dit zijn zaken die voorgelegd moeten worden aan een notaris om latere problemen bij voorbaat al af te dekken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.volkskrant.nl/vk/nl/13789/Hulp-bij-hypotheken/article/detail/3506972/2013/09/11/Woning-kopen-met-hulp-van-familie.dhtml?utm_source=Volkskrant.nl&utm_medium=artikellink&utm_content=contentbox&utm_campaign=ING+dossier

Reageer op het artikel "Hypotheek afsluiten bij familie"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-09-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!