InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Je ex uitkopen, hoe doe je dat?

Je ex uitkopen, hoe doe je dat?

Je ex uitkopen, hoe doe je dat? Je ex uitkopen; hoe doe je dat? Als je je ex wilt uitkopen als het om een gezamenlijke woning gaat is dit aan voorwaarden gebonden. Natuurlijk moet er genoeg geld zijn. Zodat jij de woning kunt kopen. Maar je kunt ook beslissen de woning te verkopen. Koop je je ex wel uit, dan zijn er ook andere bepalingen die van belang zijn. Hoe gaat het uitkopen van je ex in zijn werk en hoe regel je dat?

Een van beide partners heeft genoeg geld om de ander uit te kopen

Als een van de beide partners genoeg geld heeft om de ander uit te kopen, heeft dat een aantal voordelen. Dit zijn:
  • Er hoeven geen makelaarskosten betaald te worden
  • Er hoeft meestal ook geen overdrachtsbelasting betaald te worden

Twee opties bij scheiding en een gezamenlijk huis

Er zijn twee opties als een stek gaat scheiden. Dit zijn:
  • De woning verkopen
  • Een van beide koopt de woning en koopt de ander uit

Hoe koop je je ex uit?

Om je partner uit te kopen moet er in de eerste plaats voldoende geld zijn om dat te kunnen doen. De achterblijvende partner moet over een goed inkomen of flink wat spaarcenten beschikken. Bij uitkopen heeft de partner die het huis verlaat recht op de helft van de waarde van het koophuis. Tenzij er op de hypotheekakte een andere verdeling is afgesproken. De waarde van de woning is de taxatiewaarde min de openstaande hypotheek. Om te weten hoe groot die waarde is, moet dus eerst een taxateur ingezet worden. Een onafhankelijke taxateur of twee taxateurs voor elke partij eentje zodat de gemiddelde waarde kan worden genomen moet daar voor zorgen. Ligt de taxatiewaarde hoger dan de hypotheek dan is er overwaarde. Degene die in het huis blijft wonen, moet de helft van de overwaarde uitbetalen aan de ex.

Overwaarde verrekenen met spaargeld

Soms kan de overwaarde worden verrekend met spaargeld of met andere bezittingen. Toch zal dit vaak niet het geval zijn en moet de achterblijver juist extra geld gaan lenen om aan zijn of haar verplichtingen te kunnen voldoen. In dat geval moet vaak een extra hypotheek worden afgesloten. De rente van die extra hypotheek is trouwens gewoon aftrekbaar.

Kapitaalverzekering of bankspaarrekening

Soms is er binnen een hypotheek geld opgebouwd op een kapitaalverzekering of bankspaarrekening. Ook dat geld zal moeten worden verrekend.

Hypotheek hoger dan de waarde van de woning

Is de hypotheek hoger dan de waarde van de woning, dan moet de ex die het huis verlaat de helft aan onderwaarde betalen. Dat geldt vooral voor starters die snel weer uit elkaar gaan.

Ex heeft te weinig geld om de ander uit te kopen, wat dan?

Als degene die de ander uit wil kopen niet genoeg geld heeft om de ander uit te kopen, dan moet de hypotheekverstrekker uitkomst bieden. De bank controleert dan of er genoeg inkomen is voor de lening. Vaak is dat niet zo. Banken zijn er niet zo happig op om een ex uit te kopen. Dat heeft onder meer te maken met de aangescherpte hypotheeknormen. Mensen die tien jaar geleden met gemak een hypotheek konden afsluiten kan dat in 2013 veel minder goed doen en krijgt ook veel minder geld. Daar komt nog bij dat er door de overwaarde vaak meer moet worden geleend.

Alimentatie en uitkopen

Als er alimentatie wordt betaald, kan dat ook de mogelijkheden verminderen om een nieuwe hypotheek af te sluiten. De alimentatie die de partner betaalt, wordt namelijk van zijn inkomen afgetrokken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Je ex uitkopen, hoe doe je dat?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 20-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Trouwen
Schrijf mee!