InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek verlagen door versneld af te lossen

Hypotheek verlagen door versneld af te lossen

Hypotheek verlagen door versneld af te lossen In de periode van 2008 tot en met 2012 is er een omslag merkbaar in de denkwijze over hypotheekschulden. De nadruk ligt niet meer op het doorschuiven, maar op het aflossen. Om maximaal fiscaal voordeel te behalen hebben wij ons hypotheekvormen aan laten smeren die achteraf gezien een zeer slechte keuze zijn geweest. Tot 2008 werden er voornamelijk beleggingshypotheken en aflossingsvrije hypotheken afgesloten. Bij deze hypotheekvormen ligt de nadruk op de laagst mogelijke maandlasten. Dit werd geadviseerd om het te lenen hypotheekbedrag zo hoog mogelijk te krijgen. De huiseigenaren waren er ook blij mee, zonder te beseffen wat de gevolgen zijn van deze hypotheekvormen bij dalende huizenprijzen en een slechte economische klimaat.

Aflossingsvrije hypotheek en beleggingshypotheek omzetten of gewoon aflossen?

Veel huiseigenaren hebben achteraf spijt van de keuze voor een beleggingshypotheek of een aflossingsvrije hypotheek. Door het zeer slechte beursklimaat in 2008 en 2009 zijn de beurskoersen hard onderuit gegaan. Het zal jaren kosten om deze dip weer om te buigen in rendement. In een gesprek met een hypotheekadviseur kunt u laten berekenen wat de beste keuze is met uw huidige hypotheek. U moet ook in het achterhoofd houden dat het ook een optie is om de hypotheek onveranderd te laten en u gaat gewoon beginnen om de hypotheek af te betalen met spaargeld. Dit bespaart u de kosten en de moeite van het omzetten, en u houdt de aflossing in eigen hand.

Hypotheek versneld aflossen

Tot 2008 was de insteek om de hypotheekschulden maximaal te houden in verband met de fiscale voordelen. Sinds de sterke daling van de huizenprijzen denken huiseigenaren hier anders over. Er wordt nu naar manieren gezocht om de eerder gemaakte keuzes te herzien en om de hypotheekschulden te verlagen. Tot 2008 kon eenvoudig tot zes keer het jaarinkomen worden geleend. Om achteraf te zorgen voor een lager hypotheekbedrag moet er extra worden afbetaald.

Hypotheekvrij

In het boek “Hypotheekvrij” van auteur Gerhard Hormann wordt beschreven hoe u versneld uw hypotheek kunt afbetalen. De auteur is zelf fors gaan bezuinigen op zijn uitgaven om jaarlijks zoveel mogelijk af te kunnen betalen op de hypotheek. Dure vakanties werden niet meer geboekt en de dure brandstof verslindende auto heeft plaats gemaakt voor een kleine zuinige auto. Op deze manier is het hem gelukt om jaarlijks €15.000 extra af te lossen. Voor de meeste huishoudens is het niet mogelijk om dergelijke bedragen jaarlijks te gebruiken om extra af te lossen, maar iedere aflossing telt. Een kleine maandelijkse besparing levert u iedere maand weer voordeel op.

Mensen met een aflossingsvrije hypotheek moeten extra aflossen

Niet voor iedereen is het nodig en verstandig om extra af te lossen. Een spaarhypotheek bijvoorbeeld zorgt voor volledige aflossing op einddatum. Voordat u op een dergelijke hypotheek extra gaat aflossen moet u eerst informeren bij uw hypotheekadviseur wat de randvoorwaarden zijn en of extra aflossen verstandig is. Op een aflossingsvrije hypotheek moet u extra aflossen. Anders blijft deze schuld namelijk altijd bestaan. Na afloop van de looptijd van de hypotheek blijft de schuld namelijk nog steeds bestaan. De waardeopbouw in de beleggingshypotheek is ook verre van zeker. Door de diepe dip in 2008 en 2009 is het waarschijnlijk dat u niet het beoogde rendement gaat realiseren op de einddatum van de hypotheek. Extra aflossen kan bij deze hypotheekvorm ook verstandig zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek Hypotheekvrij van auteur Gerhard Hormann ISBN 97890 8975 2123

Reageer op het artikel "Hypotheek verlagen door versneld af te lossen"

Infoteur: Juul
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!