InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek en echtscheiding

Hypotheek en echtscheiding

Hypotheek en echtscheiding Je hebt samen een hypotheek maar er komt een echtscheiding. Jaarlijks vinden er in Nederland zo'n 70.000 echtscheidingen plaats. Wanneer je samen een hypotheek hebt en je gaat scheiden kun je je partner uitkopen, of het huis verkopen. Een echtscheiding heeft financiële consequenties, hoe groot deze zijn is afhankelijk van de eigendomsverhouding: wie voor welk deel van het huis eigenaar is. Maar ook het de hypotheekvorm is belangrijk. Met zijn tweeën het huis aanhouden, terwijl er nog maar één in woont is niet verstandig. Dit is duur, de renteaftrek gaat gedeeltelijk vervallen. De rente is aftrekbaar zolang deze wordt betaald door de eigenaar en alleen voor dat deel van het huis waar hij/zij eigenaar van is. Degene die uit het huis vertrokken is, heeft renteaftrek tot ongeveer twee jaar na het verlaten van het huis. Het is dus het beste om het huis te verkopen of om de ander uit te kopen. Bovendien is een scheiding al emotioneel en doordat beide personen eigenaar blijven, kan de één het de ander nog moeilijk maken.

Uitkopen van de partner

Wanneer de ene ex de andere uitkoopt door hypotheekverhoging, dan is over dit extra leningdeel de rente aftrekbaar. Wanneer de hypotheek is afgesloten op twee inkomens, is uitkopen financieel niet mogelijk en zal de woning verkocht moeten worden. Maar het kan ook zijn dat uitkopen is uitgesloten omdat de waarde van je huis nogal gestegen is. Wanneer het huis wordt verkocht, dan wordt de overwaarde die vrijkomt worden verdeeld. Als er tijdelijk twee eigen woningen zijn dan wordt de eigenwoningschuld bijgesteld wanneer de overwaarde uit het nieuwe huis vrijkomt. Wanneer één eigenaar het huis overneemt kan diegene ook eigen geld of vermogen inbrengen of de hypotheek verhogen. De hypotheekverstrekker beoordeeld of dit mogelijk is met het inkomen van de eigenaar. Wanneer je alimentatie moet betalen, is het echtscheidingsconvenant voor de hypotheekverstrekker van belang. Alimentatie aan de partner is van invloed op het maximaal te lenen bedrag. Alimentatie aan kinderen is niet van invloed hierop. Bij het uitkopen van de partner is een nieuwe eigendomsakte nodig, via de notaris. Een nieuwe hypotheekakte is meestal niet nodig.
Een echtscheidingsconvenant: afspraken die gemaakt worden over alimentatie, verdeling van spullen, schulden, pensioen, gezag. Wordt opgesteld door een notaris of advocaat.

Verkopen van het huis

Beide partijen moeten het eens zijn met de verkoop van de woning, wanneer het huis op beide namen staat. Zo niet, dan zal rechtshalve de verkoop of verdeling worden opgelegd. Het huis wordt dan door de rechter meestal toegewezen aan de partner waarbij de kinderen blijven wonen. De woning kan op een openbare veiling verkocht worden, helaas is de opbrengst dan lager dan wanneer het huis gewoon verkocht wordt. Aan een openbare veiling zijn ook kosten verbonden.

Scheiding en levensverzekering

Het opgebouwde vermogen van de levensverzekering moet verrekend worden wanneer je allebei eigenaar van het huis was bij een hypotheek met een levensverzekering. Het is verstandig om de afkoopwaarde op te vragen bij je verzekeraar. Meestal kan een levensverzekering verdeeld worden zonder boete omdat het een echtscheiding betreft.

Praktische stappen bij echtscheiding

  • Contact met de advocaat, en samen verzoek tot echtscheiding indienen (bij kantongerecht).
  • Samen met advocaten een echtscheidingsconvenant opstellen.
  • Dit wordt door de rechter vastgelegd in een echtscheidingsbeschikking.
  • Wanneer de echtscheidingsbeschikking is ingeschreven (door de rechter) bij de Burgerlijke Stand ben je gescheiden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheek en echtscheiding"

Reacties

C. E. Verbaan, 01-09-2014 11:23 #2
Als eenmaal alles in gang is gezet, hoelang mag het duren voor je daadwerkelijk jouw deel van de overwaarde op je bankrekening hebt staan?

Michèle Geerling, 11-05-2014 10:39 #1
Nav dit artikel heb ik een vraag. Mijn expartner wilt met zn nieuwe partner een ander huis kopen, dus een tweede hypotheek aanvragen. Hiervoor vraagt de hypotheekverstrekker mijn handtekening om te bevestigen dat ik 50 procent vd lasten draag voor de eerste hypotheek. Het eerste huis van mij en mn ex wordt verhuurd. Wij zijn beide aansprakelijk voor onze eerste hypotheek. Mijn vraag is of zijn tweede hypotheek invloed heeft op mijn financiele situatie. In onze hypotheekovereenkomst staat al dat we beide verantwoordelijk zijn. Heeft het bijvoorbeeld invloed op de levensverzekering die we hebben afgesloten.
Graag uw advies.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 2
Schrijf mee!