InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflosplan voor de aflossingsvrije hypotheek maken

Aflosplan voor de aflossingsvrije hypotheek maken

Aflosplan voor de aflossingsvrije hypotheek maken Vanaf 2013 wordt het verplicht gesteld om maandelijks af te lossen op de hypotheekschuld. Voor hypotheken die zijn afgesloten vóór 2013 geldt deze verplichting niet. Toch is het verstandig om een aflosplan te maken voor de aflossingsvrije hypotheek. Meer dan de helft van de lopende hypotheken zijn deels aflossingsvrij. Deze hypotheekvorm heeft namelijk als voordeel dat de maandlasten laag zijn. Een nadeel is dat deze hypotheek niet afbetaald gaat worden tot het huis verkocht gaat worden. In een huizenmarkt met dalende huizenprijzen is het nadeel nog groter geworden. De hypotheekschuld wordt niet verlaagd, maar het huis wordt wel minder waard. Zodra de hypotheekschuld hoger is dan de verkoopwaarde van het huis, is het huis onverkoopbaar geworden. Iedereen met een aflossingsvrije hypotheek moeten hier rekening mee houden. Het kan verstandig zijn om op eigen initiatief de aflossingsvrije hypotheek af te gaan lossen.

Hypotheek omzetten of zelf aflossen?

Vanaf 2013 bevatten nieuwe hypotheken een verplichte maandelijkse aflossing van de hypotheekschuld. Voor bestaande hypotheken geldt deze verplichting niet. Toch besluiten steeds meer huiseigenaren om de schulden tussentijds te verlagen. U kunt de hypotheek omzetten naar een vorm waarin u wel aflost, maar u kunt ook een eigen aflosplan maken. Door uw doel in kaart te brengen weet u wat u jaarlijks moet aflossen om uw doel te realiseren.

Aflossingsvrije hypotheek aflossen

Het aflossen van een hypotheek is een proces waar u de tijd voor moet nemen. Het gaat over het algemeen om hoge hypotheekschulden die niet af te lossen zijn binnen een paar jaren. Door een plan op te stellen weet u hoe u naar uw doel moet streven.

Uw hypotheek loopt bijvoorbeeld nog 20 jaren. U hebt een aflossingsvrije hypotheek van 80.000. Deze wilt u over 20 jaren volledig afbetaald hebben. Hiermee wilt u voorkomen dat u na uw pensionering nog hypotheekrente moet betalen. Op een eenvoudige manier kunt u het doel samenstellen. Door jaarlijks 4.000 af te lossen op uw aflossingsvrije hypotheek kunt u voorkomen dat er een schuld blijft na afloop van de looptijd van de hypotheek. Een andere mogelijkheid is om een spaarkapitaal op te bouwen op een spaarrekening. Een nadeel hiervan is dat u vermogensrendementsheffing verschuldigd bent over een groot spaarvermogen. U kunt beter jaarlijks af gaan lossen. Een bijkomend voordeel is dat uw maandlasten ook zullen dalen.

Hypotheek omzetten of zelf het initiatief houden

Eind 2012 hebben veel huiseigenaren besloten om de oude hypotheekvorm(en) om te zetten naar een hypotheekvorm die zorgt voor volledige aflossing van de hypotheek. Na 1 april 2013 is deze omzetting nog steeds mogelijk, maar de keuze in hypotheekvormen is sterk beperkt. De nieuwe hypotheek moet namelijk een maandelijks (annuïtaire) aflossing bevatten. Een goed alternatief is om zelf te zorgen voor de aflossing. Ten eerste hoeft u geen kosten te maken om de hypotheek om te zetten en te tweede bent u flexibeler als u zelf het initiatief houdt om wel of niet af te lossen.

Advies inwinnen bij een hypotheekadviseur

Beslissingen met betrekking tot de hypotheek kunnen ingrijpende beslissingen zijn. U doet er verstandig aan om bij veranderingen in uw levenssituatie of wensen contact op te nemen met uw hypotheekadviseur. Hij of zij kan u adviseren is de beste manier om met uw financiële situatie om te gaan. De beste oplossing voor de één hoeft niet de beste oplossing te zijn voor de ander.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aflosplan voor de aflossingsvrije hypotheek maken"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!