InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente, meer bezit en minder aftrek hypotheekrente

Hypotheekrente, meer bezit en minder aftrek hypotheekrente

Hypotheekrente, meer bezit en minder aftrek hypotheekrente De aftrek van hypotheekrente staat al lang ter discussie. Sommige politieke partijen nu om het hardst dat de hypotheekrenteaftrek moet worden afgeschaft. Hoe precies is nog onduidelijk, maar soms doorbreekt een politicus deze stilte. Aflossen van de hypotheek belonen, gaat dat het worden? Het CDA heeft een plan.

Hypotheekcrisis VS

De hypotheekcrisis in de VS heeft ook wat politici in Den Haag aan het denken gezet. Hoe kun je immers voorkomen, dat zo iets ook in Nederland gebeurt. Je ziet de non conforming hypotheek in ons land toenemen. Dat wil je eigenlijk niet, omdat de stabiliteit van de huizenmarkt daardoor afneemt. Eigenlijk zou je het liefste zien, dat mensen voldoende aflossen en daardoor minder gevoelig worden voor renteschommelingen. Daar zat immers ook een belangrijke oorzaak van de malaise in de VS. De hogere rente kon niet meer worden betaald, waardoor het aanbod aan huizen toenam en de prijzen op de woningmarkt daalden.

Belastingdienst en uw hypotheek

De Belastingdienst stimuleert het aflossen van hypotheken niet echt. De hypotheekrenteaftrek is beperkter dan hij was en dat is sinds 2013 nog een stuk minder geworden, maar velen voelen zich een dief van de eigen portemonnee, wanneer ze versneld zouden gaan aflossen. Ten onrechte want aflossen kan goedkoper zijn dan een spaarrekening aan te houden. Maar dat is de beleving bij de meesten niet, en de bijleenregeling maakt het in dat opzicht niet beter. Wie meer aflost, houdt meer overwaarde en kan dus minder meenemen naar een nieuwe woning. Schulden hebben loont.

Hypotheek en Senator Essers

CDA senator Essers zag dit ook, en stelt voor het eigen woning bezit te bevorderen. In de letterlijke zin. Hij wil het bezit fiscaal bevorderen en niet het afsluiten van een hypotheek. Aflossen moet volgens hem beloond worden. Nu kennen we binnen de WOZ wel de wet Hillen, maar die werkt pas echt als je al veel hebt afgelost. Daarom zou je volgens Essers kunnen denken aan fiscale maatregelen als een verlaging van de algemene heffingskorting of verbreding van de wet Hillen. De redenering is dan dat mensen eerder zullen aflossen, waardoor er minder rente wordt afgetrokken en er dus geld vrij komt bij de Staat.

Kip en ei

Hier hebben we dus een klassiek kip en ei probleem. Je wilt geld vrij maken, om met fiscale maatregelen het versneld aflossen van de hypotheek te bevorderen. Dat kost geld. En tegelijkertijd zal het geld opleveren omdat het de Staat minder aan hypotheekrenteaftrek kost. De vraag is dus wie er als eerste levert en waar het geld vandaan moet komen. Wie levert in en wie gaat er op vooruit. Bovendien is er in het regeerakkoord een radiostilte afgesproken, waar de meesten zich netjes aan houden.

Slot

De enige manier om hier uit te komen is dat de heer Essers met een financieel deugdelijk plan komt, zodat exact duidelijk is wat zijn plannen betekenen en hoe ze uitpakken. En dat plan heb ik nog niet gezien, helaas. Dus is een goede hypotheek afsluiten nog steeds zeer verstandig. Het geeft een flinke fiscale aftrekpost en maakt huizen betaalbaar. De huurmarkt wordt al jaren met allerlei toeslagen gesubsidieerd, waarom dan niet ook de markt van koopwoningen. Of wil de politiek van elke Nederlander een huurder maken, want dat kan ze ook veel geld gaan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheekrente, meer bezit en minder aftrek hypotheekrente"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrenteaftrek
Schrijf mee!