InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek versneld aflossen zonder boete

Hypotheek versneld aflossen zonder boete

Hypotheek versneld aflossen zonder boete Tegenwoordig zijn veel mensen bezig om hun hypotheek versneld af te lossen. Een hypotheek versneld aflossen levert namelijk vele voordelen op, waaronder extra financiële ruimte. Toch kan het zijn dat u een boete moet betalen wanneer u teveel aflost. Hoe dat zit leest u in dit artikel.

Belastingaftrek hypotheekrente

Het nadeel waar u mee te maken kunt krijgen bij het versneld aflossen van uw hypotheek, is dat u minder af kunt trekken van de belastingdienst. U moet voor uzelf afwegen of dit een probleem is. Aan de andere kant blijft een hypotheek een schuld en hoe langer u die schuld heeft, hoe langer u rente zult blijven betalen aan de bank.

Boetes

Banken en hypotheekverstrekkers rekenen boetes wanneer u teveel aflost. Gemiddeld gezien mag u per jaar zo'n 10% van uw hypotheekbedrag boetevrij aflossen. Wilt u meer aflossen dan dit, dan betaalt u extra aan rente die de bank mis zal lopen. De hoogte van die boete zal afhankelijk zijn van een aantal factoren, namelijk:
  1. de hoogte van uw hypotheek
  2. de hoogte van het bedrag dat u aflost
  3. het verlies voor de bank in rente

Boetevrij aflossen

Zijn er dan ook manieren om boetevrij af te lossen? Die manieren zijn er zeker. De meeste mensen lossen af omdat ze ineens de beschikking hebben over meer geld, of omdat ze meer geld gespaard hebben om af te kunnen lossen. U kunt er dan voor kiezen om het geld niet in één jaar af te lossen, maar dit te spreiden. Als u 10% per jaar aanhoudt, dan kunt u meerdere jaren een groot bedrag opdelen.

Volledig aflossen

Als u zo'n groot bedrag heeft en in één keer uw hypotheek af kunt lossen, moet u voor uzelf uitrekenen wat verstandig is. Er zijn twee scenario's:
  1. U betaalt de hypotheek volledig af plus een deel boete, omdat de bank heel veel rente misloopt
  2. U betaalt de hypotheek toch in delen af en betaalt geen boete
  3. U betaalt een deel van de hypotheek plus een deel boete, maar kleiner dan wanneer u de hele hypotheek zou aflossen

Wat kunt u nog meer doen?

Behalve het volledig aflossen van uw hypotheek, kunt u ook uw geld op een spaarrekening zetten. Zo ontvangt u rente over dat deel dat u niet af kunt lossen en kunt u het jaar erop mogelijk nog meer aflossen.
Wanneer u daar geen zin in heeft, kunt u overwegen de hypotheek over te sluiten naar een andere vorm van hypotheken, waarbij het wel mogelijk is om meer (of zelfs volledig) af te lossen. Op die manier kost het wel even wat moeite met omzetten, maar kunt u met meer geld aflossen.

Conclusie

Een hypotheek versneld aflossen heeft veel voordelen, maar kan gepaard gaan aan een boete. Als die boete te hoog is, kunt u besluiten om minder af te lossen en de aflossing over meerdere jaren te spreiden. Zo lost u alsnog versneld af, maar betaalt geen boete. In het geval van veel aflossing, is het raadzaam om uit te rekenen wat financieel het beste is: aflossen met een boete, of wachten met aflossen.
© 2012 - 2017 Herman82, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe lening aflossen?Hoe lening aflossen?Hoe gaat u uw lening aflossen, hoeveel, wat zijn de regels in 2017? Als u een lening afsluit, wordt in de voorwaarden oo…
Hypotheek versneld aflossenHypotheek versneld aflossenDe huidige crisis zorgt voor veel onzekerheid. Vooral bij huiseigenaren. Zij weten niet wat verstandig is. Wel of niet h…
Hypotheek versneld aflossen of sparen?Hypotheek versneld aflossen of sparen?Een hypotheek versneld aflossen kan vele voordelen opleveren. Zo bent u sneller financieel onafhankelijk en minder vatba…

Reageer op het artikel "Hypotheek versneld aflossen zonder boete"

Reactie

Bas, 14-08-2014 13:21 #1
Hallo, ik heb nu al ruim 15 jaar mijn hypotheek lopen bij de ABN amro bank
Het hypotheekbedrag is vrij laag en zou ik gemakkelijk in een keer kunnen aflossen… wel nu de situatie is dat ik mijn rentevastperiode afloopt en heb ik dus de keuze om alles af te lossen… Dit is toch boetevrij… men heeft het over een aflosnota? Wat betekent dit… alsnog extra kosten?
Mvg bas

Infoteur: Herman82
Gepubliceerd: 31-12-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 1
Schrijf mee!