InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Een huis kopen in Griekenland? Alles wat u moet weten

Een huis kopen in Griekenland? Alles wat u moet weten

De huizenprijzen in Griekenland zijn de afgelopen jaren stevig gedaald. Is dit een gouden kans om voor een prikje een prachtig huis aan de Middellandse Zee te bemachtigen? Of uw voorkeur nu uitgaat naar een villa aan zee of een appartement in Athene er is een ruim aanbod aan prachtige huizen of nieuwbouwkavels beschikbaar. De meeste mensen vinden Griekenland geweldig. Sommigen worden op slag verliefd op dit prachtige land met al haar historie. Het is rijk aan geschiedenis en heeft prachtige landschappen en stranden. Het zijn de mensen, hun vriendschap en vrijgevigheid, die de echte aantrekkingskracht van Griekenland zijn. Vele bezoekers vragen zich af of ze hier niet een huis kunnen kopen om zomers/winters door te brengen of zelfs permanent te verhuizen.

Economische crisis en huizenprijzen

De Griekse schuldencrisis op onze schermen vorig jaar heeft geleid tot een onverdiend slecht image van de kuststaat. Hoewel de Griekse bevolking zwaar lijdt onder de bezuinigingen is het effect op de toch al eenvoudige mediterrane levensstijl te verwaarlozen. Het toerisme blijft een sterke trekpleister naar de eilanden.

De recessie heeft gezorgd dat de in het verleden gebouwde vakantiehuizen nu voor geweldige prijzen te koop staan. Zeker als er contant betaald kan worden zijn er voor kopers bijzondere aanbiedingen. Er zijn zowel 55 plussers op zoek naar een permanent pensioenadres als jongere mensen die een belegging voor de lange termijn zoeken actief op de Griekse huizenmarkt.

Toplocaties om een huis te kopen in Griekenland

De honderden Griekse eilanden variëren in natuur en landschap, prijs, toegankelijkheid en zelfs het weer kan er duidelijk verschillen. De Ionische eilanden aan de oostzijde, met Italië aan de overkant, Corfu met zijn glooiende groene heuvels en in huizen in Italiaanse stijl al vanaf 100.000. De noordoostkust van Corfu wordt ook wel "Kensington-aan-de-zee" genoemd omdat de elite hier met regelmaat neerstrijkt.

Een andere Ionische eiland Kefalonia is, nog steeds liefdevol herdacht van Mandolin Captain Corelli's, met appartementen van minder dan 100.000 en villa's in het land vanaf 250.000.

In de Cycladen - met inbegrip van Mykonos en Santorini - vindt u de traditionele witte suiker-cube huizen met mooie blauwe luiken. Deze zijn vaak al te koop vanaf ongeveer 125.000. Prijzen van villa's in deze stijl kunnen oplopen tot in de miljoenen maar dan heeft u ook een prachtig huis.

In West-Kreta, denk aan bestemmingen als: Chania, Kolymbari en Kissamos is een vrijstaand huis te vinden vanaf ongeveer 105.000 tot 225.000.

Koopproces bij het kopen van een huis in Griekenland

Voor de meeste aankopen stelt de notaris het contract op en uw advocaat controleert lasten en documenten zoals de bouw vergunning. Over het algemeen wordt een 10 procent aanbetaling betaald. Die bindt zowel verkoper en koper aan het contract.

Met uw geld betaalt de advocaat de overdrachtsbelasting. De volgende dag wordt het contract door de notaris voorgelezen waarbij de advocaat van de koper en verkoper present zijn. Het contract wordt ondertekend waarna het saldo van de koopprijs onmiddellijk betaald wordt. Het kopen van een huis in aanbouw gaat iets anders.

De belangrijkste kosten zijn de overdrachtsbelasting, die varieert naar gelang locatie en het type kavel. Reken op ongeveer 8 procent over de eerste 20.000 en 10 procent over de rest van het aankoopbedrag. Voor nieuwbouw woningen betaalt u het BTW-tarief van 23 procent in plaats van omzetbelasting.

De notaris die de regering representeert rekent 2 procent, uw advocaat ongeveer 1 procent, en de 2 procent makelaarskosten worden betaald door de koper. Het inschrijfgeld voor het kavel is 0,475 procent, plus 15.

Huis kopen in Griekenland? Waarschuwing: Let op deze zaken

Het is beter geld over te maken vanuit het buitenland naar uw Griekse bank account. Voordat het betalen van een derde partij in Griekenland plaatsvindt. Betaalt iemand rechtstreeks uit het Verenigd Koninkrijk, dan het kan gebeuren dat het geld wordt aangemerkt als belastbaar inkomen. Laat u goed informeren over deze financiële zaken alvorens over te gaan tot het verplaatsen van grote bedragen.

Koopt u een huis controleer dan of de bouwvergunningen die bij het huis horen alle aanpassingen aan het kavel dekken. Is dat niet het geval dan kunt u daar in de toekomst een boete voor krijgen. De aansprakelijkheid wordt op u overgeheveld.

Over nieuwbouw huizen wordt 23% BTW gerekend. Sommige adverteerders noemen de prijs inclusief en anderen adverteren exclusief.

Sinds kort zijn er nieuwe "gemeentelijke belastingen" voor eigenaren van onroerend goed. Reken op zo'n 400 - 500 per jaar die in termijnen via de elektriciteit rekening wordt geïnd.
© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een huis in Duitsland kopenEen huis in Duitsland kopenSteeds meer Nederlanders willen graag een huis kopen in Duitsland. Zeker op financieel gebied heeft een huis in Duitslan…
Uw droomhuis kopenEen droomhuis is vaak een huis die u niet of net niet kunt betalen. Door creativiteit is een droomhuis mogelijk aan te k…
Tweede eigen huis in Spanje of GriekenlandTweede eigen huis in Spanje of GriekenlandSpanje en Griekenland zijn prachtige EU-landen. Voor een vakantie, maar ook voor het kopen van een tweede huis. Het zijn…
Verdienen op je tweede huisVerdienen op je tweede huisWanneer je tegenwoordig een tweede huis wil kopen mag je de hypotheekrente niet meer van je belasting aftrekken in tegen…
Bronnen en referenties
  • http://www.morguefile.com/archive/#/?q=villa&photo_lib=morgueFile

Reageer op het artikel "Een huis kopen in Griekenland? Alles wat u moet weten"

Infoteur: Gosupress
Gepubliceerd: 12-02-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!