InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek niet meer op te brengen! Wat te doen?

Hypotheek niet meer op te brengen! Wat te doen?

Hypotheek niet meer op te brengen! Wat te doen? Iedere maand wordt van u verwacht dat u de hypotheeklasten gaat betalen. Mocht het u niet lukken om aan uw betalingsverplichtingen te voldoen? Roep dan zo snel mogelijk hulp in en informeer de hypotheekbank hierover. Door de economische slechte omstandigheden komen steeds meer gezinnen in de financiële problemen. In april 2012 meldde het BKR dat er ruim elfduizend huiseigenaren problemen ondervonden om de maandelijkse hypotheekverplichtingen op te brengen. Voor een groot deel is dit ontstaan door de slechte huizenmarkt en toenemende werkloosheid. Het niet betalen van de vaste lasten kan grote financiële gevolgen hebben.

Overleggen met de bank bij betalingsproblemen

Huiseigenaren die een goed overzicht hebben van hun geldzaken, weten wanneer ze aan de bel moeten trekken. Zodra het niet meer lukt om met de maandelijkse inkomsten rond te komen, moeten er gelijk maatregelen worden getroffen. In de praktijk ontstaan de problemen vaak geleidelijk zonder dat men beseft dat er problemen zijn. Zodra de problemen worden opgemerkt moet er actie worden ondernomen. Het is verstandig om gelijk contact op te nemen met de bank om de mogelijkheden te bespreken. Vaak zijn er mogelijkheden om een betalingsregeling te treffen. Indien er al sprake is van problematische schulden, moet er professionele hulp worden ingeschakeld.

Hulp inschakelen via de gemeente

Er zijn diverse bedrijven en instellingen die u in kunt schakelen om schulden te saneren. U doet er verstandig aan om altijd hulp in te schakelen via uw gemeente. Er zijn namelijk ook dubieuze bedrijven actie in de wereld van de schuldsanering. De gemeente kan u de noodzakelijke hulp verstrekken of u doorverwijzen naar betrouwbare hulp.

Eerst huis verkopen voordat de schulden gesaneerd kunnen worden?

In het verleden werd eerst het huis verkocht bij problematische schulden voordat er begonnen werd met een traject van schuldsanering. In steeds meer gevallen wordt hiervan afgeweken doordat de huizenprijzen sterk aan het zakken zijn en huizen moeilijk verkoopbaar zijn. In het geval het huis geen overwaarde heeft, is het onverstandig om het huis te verkopen. Na de verkoop zullen de schulden namelijk nog verder oplopen. Maar als de hypotheeklasten te hoog zijn, moet het huis toch verkocht worden.

Betalingsafspraken maken met de bank

Door eerst professionele hulp in te schakelen zijn er ook betere regelingen te treffen. Indien u als klant naar de bank belt, zijn ze bereid om een betalingsregeling te treffen. Professionele hulp kan een oplossing bieden als de klant er niet zelf meer met de bank uit komt. Er zijn namelijk situaties dat een betalingsregeling ook niet gaat werken omdat niet de verwachting bestaat dat de hypotheek over drie maanden wel weer voldaan kan worden. Een optie is dat de bank een paar honderd euro korting gaat geven op de maandlasten, of de ontstane betalingsachterstand wordt de hypotheek mee verhoogd. Dit zijn maatregelen waar de bank vaak niet mee gaat instemmen, maar die wel verdere problemen kunnen voorkomen.

Banken moeten genoegen nemen met een gedeeltelijke betaling

Door de slechte huizenmarkt komen banken ook steeds vaker in een lastige positie terecht. Ze hebben geld uitgeleend voor het kopen van een huis met het huis als onderpand. Bij betalingsproblemen kunnen ze het huis verkopen. In het geval het huis bij een executieverkoop een veel te laag bedrag gaat opleveren, is het mogelijk verstandiger om een deel van de schulden kwijt te schelden. Het probleem is echter dat deze situatie steeds vaker gaat ontstaan bij steeds meer klanten.
Gerelateerde artikelen
Achterstanden hypotheek! NHG aanspreken?Achterstanden hypotheek! NHG aanspreken?U hebt zelf de keus om een hypotheek te sluiten met of zonder Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Gezien de voordelen va…
Tweede hypotheek bij een andere bankTweede hypotheek bij een andere bankVoor het afsluiten van een tweede hypotheek, bent u niet gebonden aan de bank waar uw eerste hypotheek loopt. Toch is he…
Hypotheek en hypotheeklasten wijzigen in de loop der jarenEen hypotheek wordt afgesloten voor een periode van dertig jaar en zijn over het algemeen niet flexibel en aan te passen…
Help, ik kan mijn hypotheek niet meer betalenHelp, ik kan mijn hypotheek niet meer betalenIn de periode van 2008 tot en met 2012 zijn de huizenprijzen sterk gezakt. Daarnaast is de economie in een dip terecht g…
Bronnen en referenties
  • http://bkr.nl/Documents/Headerafbeeldingen/Persberichten/20042012%20Persbericht%20BKR%20Hypotheekbarometer.pdf

Reageer op het artikel "Hypotheek niet meer op te brengen! Wat te doen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-09-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Schrijf mee!