InfoNu.nl > Financieel > Geld > Partner overleden, huis verkopen?

Partner overleden, huis verkopen?

Partner overleden, huis verkopen? Een hypotheek moet zo laag mogelijke maandlasten met zich meebrengen, maar de kwaliteit van de hypotheek moet niet uit het oog verloren worden. Bij overlijden van één van de eigenaren van de woning, moet de overgebleven partner de lasten uit de woning alleen kunnen dragen. In de meeste hypotheken wordt dit afgedekt door het afsluiten van een door de verzekeraar of bank verplicht gestelde overlijdensrisicoverzekering. Doordat de huiseigenaren bij het afsluiten van de hypotheek kiezen voor de laagst mogelijke lasten, wordt er niet stil gestaan bij de gevolgen van de keuzes. U kunt besparen op de overlijdensrisicoverzekering, maar bij overlijden van één van de partners kunnen er financiële problemen ontstaan.

Overlijdensrisicoverzekering verplicht afsluiten

Bij het verstrekken van een hypotheek, wil de bank of verzekeraar zoveel mogelijke garanties dat ze het uitgeleende bedrag terug gaan krijgen. Het huis is hun onderpand, maar daarnaast stellen ze ook eisen aan hun klanten die een hypotheek bij hun afsluiten. Is één van de partners in staat om de maandlasten te betalen als de andere partner komt te overlijden? Een dergelijke verzekering is vooral belangrijk als de hypotheek verstrekt is op basis van twee inkomens. Bij het verstrekken van de hypotheek eist de bank of verzekeraar daarom een overlijdensrisicoverzekering.

De hypotheek aflossen na overlijden

In bepaalde hypotheekvormen wordt de hypotheek volledig afbetaald na overlijden van één van de huiseigenaren. In het verleden zijn er veel hypotheken afgesloten met combinaties van hypotheekvormen. Om de lasten laag te houden werd vaak de combinatie gezocht met een aflossingsvrije hypotheek. In deze hypotheekvorm wordt er niet afbetaald en ook geen vermogen opgebouwd om de lening op einddatum mee af te lossen. De geldverstrekker stelt ook niet als verplichting om het overlijdensrisico te verzekeren. De veiligste hypotheekvormen zorgen voor een volledige aflossing na 30 jaar, en bij overlijden wordt de schuld afbetaald.

Maandlasten zijn niet op te brengen na overlijden

In bepaalde gevallen wordt er vanuit de sociale zekerheid een uitkering verstrekt voor de nabestaande in de vorm van een ANW-uitkering. Om in aanmerking te komen voor deze uitkering, moet de nabestaande wel aan voorwaarden voldoen. Ook vanuit de pensioenregeling van de overledene, kan er recht bestaan op een nabestaandenuitkering, maar dat verschilt per pensioenregeling. Bij leven en gezondheid moet u stil staan bij de gevolgen van het overlijden. In het geval de maandlasten niet meer te dragen zijn na overlijden, moet het huis verkocht worden. Indien het huis niet het bedrag gaat opleveren om de hypotheek mee af te lossen, ontstaat er een ander probleem. Het huis moet namelijk dan verkocht worden met een restschuld.

Extra overlijdensrisicoverzekering afsluiten

Met name voor gezinnen met hoge hypotheeklasten, is het belangrijk om stil te staan bij de gevolgen van het overlijden. De hypotheek is te dragen zolang het inkomen binnen blijft komen, maar bij overlijden moet het huis mogelijk wel gedwongen verkocht worden. Dit kunt u voorkomen door een extra polis af te sluiten. De hoogte van de premie valt over het algemeen wel mee. Bij hogere leeftijd zullen de premies ook hoge worden. Deze polis hoeft u niet te koppelen aan uw hypotheek. De polis hoeft ook niet afgesloten te worden bij dezelfde verzekeraar, u kunt de goedkoopste overlijdensrisicoverzekering uitzoeken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Partner overleden, huis verkopen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!