InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoe laat u uw nabestaanden achter bij overlijden?

Hoe laat u uw nabestaanden achter bij overlijden?

Hoe laat u uw nabestaanden achter bij overlijden? Het gezin kan alleen blijven draaien zolang er maandelijks een inkomen binnen komt. De huidige gezinnen draaien niet meer op één inkomen, maar op gemiddeld 1,5 inkomen. De man werk nog steeds fulltime en de vrouw werkt parttime. Bij het overlijden van één van de partners, ontstaan er vaak problemen. Een nadeel van het feit dat beide ouders tegenwoordig werken, is dat wij daar ook onze uitgavenpatroon aan hebben aangepast. Een gezin kan niet meer blijven draaien op het moment dat één inkomen wegvalt. Er is een huis gekocht uitgaande van twee inkomens, en de auto moet ook nog worden afbetaald. Wat zijn de financiële gevolgen van het overlijden van één van de partners?

Er bestaat recht op een uitkering uit de ANW

Niet in alle gevallen bestaat er recht op een uitkering uit de Algemene Nabestaandenwet. De uitkering geeft recht op een uitkering na overlijden van de partner. Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan om recht te hebben op een ANW uitkering:
  • De overleden partner woonde of werkte in Nederland.
  • De nabestaande is jonger dan 65 jaar.
  • De nabestaande is voor 1950 geboren of voor tenminste 45% arbeidsongeschikt, of de nabestaande verzorgt 1 of meer kinderen onder de 18 jaar.

Recht op een nabestaandenpensioen vanuit de werkgever van de overleden partner?

Pensioenvoorzieningen vanuit de werkgever voorzien over het algemeen ook in een nabestaandenuitkering na het overlijden van de verzekerde. De hoogte van de uitkering is afhankelijk van de hoogte van het inkomen van de overledene en van de pensioenregeling. Samenwonenden moeten er wel op letten dat de partner geregistreerd is bij de wederzijdse pensioenfondsen of verzekeraars.

Overlijdensuitkering uit de levensverzekering gekoppeld aan de hypotheek

Bij het afsluiten van een hypotheek, stelt de bank verplicht om een verzekering af te sluiten die uit gaat keren na overlijden van één van de contractanten. In het geval de hypotheek gebaseerd is op twee inkomen, moet er voor beide verzekerden ook een overlijdensrisicoverzekering worden afgesloten. De meeste overlijdensrisicoverzekering zorgen echter niet voor een volledige aflossing van de hypotheekschuld, maar slechts voor een gedeeltelijke aflossing. Hiervoor werd vaak gekozen uit kostenoverweging.

Een overlijdensrisicoverzekering zorgt voor een eenmalige uitkering

De financiële consequentie van het wegvallen van één van de partners, is van meerdere factoren afhankelijk. In het geval er nog jonge kinderen zijn, zal het een grotere financiële consequentie hebben in vergelijking met ouderen zonder jonge kinderen. Het is lastig om een inschatting te maken van het bedrag dat vrij moet komen na overlijden van één van de partners, om het gezin draaiende te kunnen houden.

Zorg in ieder geval voor een volledige aflossing van de hypotheekschuld

In de periode van het jaar 2000 tot 2010 zijn er veel hypotheken afgesloten waarbij de focus lag op de laagst mogelijke maandlasten. In veel gevallen werd er een zo groot mogelijk deel aflossingsvrij gelaten en zo minimaal mogelijk overlijdensrisicodekking gesloten. In 2011 zijn de banken op dit beleid teruggekomen. De consumenten zijn namelijk overgefinancierd geraakt door deze manier van denken.

Doordat de maandlasten bij de aflossingsvrije hypotheek laag was, konden de consumenten een hogere hypotheek afsluiten en dus een duurder huis kopen. Door de kredietcrisis zijn banken en consumenten gaan inzien dat er meer gelet moet worden op de toekomst, dus geen aflossingsvrij meer, en een levensverzekering koppelen aan de hypotheek die zorgt voor aflossing bij overlijden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe laat u uw nabestaanden achter bij overlijden?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!