InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waar heb ik recht op na overlijden van mijn partner?

Waar heb ik recht op na overlijden van mijn partner?

Waar heb ik recht op na overlijden van mijn partner? Overlijden van uw levenspartner heeft grote financiële consequenties. Hier moet bij leven al bij worden stil gestaan. Financiële zekerheden kunnen het verschil zijn tussen het huis noodgedwongen moeten verkopen, of onbezorgd in het huis blijven wonen. Partners staan vaak niet stil bij de financiële gevolgen van het overlijden van één van beide. Er wordt vaak onterecht gedacht dat daar goede voorzieningen voor zijn in Nederland. Onder voorwaarden kan er recht bestaan op een uitkering uit de ANW, maar dat krijgt niet iedereen, De pensioenregeling van de overleden partner kan uitkomst bieden, maar niet iedereen heeft een pensioenregeling. Daarnaast bestaan er ook grote verschillen tussen de pensioenregelingen. In dit artikel treft u een aantal tips aan waar de partner van de overledene mogelijk recht op heeft.

Recht op een uitkering uit de ANW

In het verleden bestond er recht op een uitkering uit de AWW. Deze is vervangen door de ANW, die strengere eisen heeft om in aanmerking te komen voor de uitkering. De regeling is voornamelijk bedoeld voor gezinnen met minderjarige kinderen. Daarnaast volgt er ook een uitkering als de overgebleven partner voor minimaal 45 procent arbeidsongeschikt is. Dit geldt echter niet als de overgebleven partner geboren is voor 1 januari 1950. De uitkering stopt bij het bereiken van de 65 jarige leeftijd.

Recht op een nabestaandenpensioen

Naast de ANW, kan er ook recht bestaan op een uitkering uit de pensioenregeling van de overledene. De nabestaandenpensioen bedraagt vaak 70 procent van het te bereiken ouderdomspensioen. Daarnaast kan er nog wezenpensioen worden uitgekeerd aan de kinderen van de overledene. Het nabestaandenpensioen wordt vervolgens levenslang uitgekeerd. Het wezenpensioen stop op het moment dat de kinderen bijvoorbeeld 21 of 23 jaar zijn geworden. In de pensioenregeling kan ook een andere eindleeftijd voor het wezenpensioen zijn vastgelegd.

Tijdelijke nabestaandenpensioen

Naast het reguliere nabestaandenpensioen, kan er ook recht bestaan op een tijdelijk partnerpensioen. Deze uitkering is bedoeld om het gemis aan een ANW-uitkering op te vangen. Door de strenge eisen die gesteld worden aan de ANW-uitkering, komt niet iedereen voor deze uitkering in aanmerking. Met een ANW-hiaatpensioen kan dit gemis worden opgevangen. De ANW-hiaatpensioen vormt vaak een onderdeel van de pensioenregeling.

Uitkering uit levensverzekeringen

Bij het afsluiten van een hypotheek, stellen de geldverstrekkers vaak als eis dat er een verzekering wordt afgesloten die een bedrag uitkeert bij overlijden. Dit bedrag zal gebruikt worden om de hypotheek geheel of gedeeltelijk mee af te lossen. Daarnaast sluiten partners vaak ook nog aanvullende overlijdensrisicoverzekeringen af die een bedrag in één keer uitkeren bij overlijden van de verzekerde. Dit zijn verzekeringen die een groot bedrag in één keer beschikbaar kunnen stellen om de hoge kosten waar hij of zij voor komt te staan, op te vangen.

Afwikkeling met de werkgever

De nabestaande van de overledene heeft vaak ook nog een bedrag tegoed van de werkgever van de overleden partner. Hierbij kunt u denken aan de uitbetaling van vakantiedagen en het opgebouwde vakantiegeld. In veel CAO’s is vastgelegd dat de nabestaanden bijvoorbeeld ook nog één maandsalaris uitgekeerd krijgen.
Gerelateerde artikelen
Heeft mijn partner recht op nabestaandenpensioen?Heeft mijn partner recht op nabestaandenpensioen?Na het overlijden van de levenspartner blijft er veel leed achter bij de nabestaanden, en de financiële gevolgen zullen…
Is pensioen uitruilen interessant?Het nabestaandenpensioen kunt u uitruilen tegen een hoger ouderdomspensioen. Ook andere pensioenvormen kunt u tegen elka…
Alimentatie stopt na overlijdenAlimentatie stopt na overlijdenHet recht op alimentatie komt te vervallen op het moment dat de alimentatieplichtige komt te overlijden. Overlijden kan…
Partnerpensioen en Algemene NabestaandenwetPartnerpensioen en Algemene NabestaandenwetHeel veel mensen weten niet wat een partnerpensioen is, zo is gebleken uit een onderzoek dat NIPO heeft gedaan in opdrac…
Wanneer recht op ANW uitkering?Wanneer recht op ANW uitkering?In het verleden kregen nabestaanden een uitkering uit de Algemene Weduwen en Wezenwet (AWW). Tegenwoordig is deze vervan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Waar heb ik recht op na overlijden van mijn partner?"

Reacties

M. van Lieshout, 04-06-2019 17:58 #6
Mijn overleden man had een wao uitkering.3 jaar geleden is hij overleden zijn nabestaande pensioen gaat naar zijn ex partner.Klopt dit eigenlijk wel. Ben 20 jaar met mijn man samengeweest waarvan 8 jaar getrouwd. Samen een huis gekocht in 2000. Nu alleen van mijn kleine salaris rond komen. Klopt het dat ik dan nergens geen recht op heb?

Pieter, 19-04-2018 13:05 #5
Hoe kom ik er achter of er nog pensioen staat van mijn overleden vrouw. Zij is in 1996 overleden.

A. A. de Vaal, 07-07-2017 16:28 #4
Heeft mij echtgenote nog steeds recht op een eenmalige uitkering van 3 maanden pensioen bij mijn overlijden?

Alie Balkstra, 26-05-2016 17:05 #3
Ik ontvang een Nabestaandepensioen van € 316,10 + ANW-hiaatpensioen van €667.00 bruto per maand. Heb ik verder nog ergens recht op, vakantiegeld b.v.?

E. Coenen, 21-08-2015 12:01 #2
Ik heb zelf een wao uitkering en van mijn overleden man ontvang ik 550,00 weduwepensoen. Heb ik nog recht op een andere uitkering?

Wiekel, 28-05-2015 08:36 #1
Mijn vrouw is 10 jaar geleden overleden. Geruime tijd daarvoor was zij werkzaam bij een firma, heb ik dan pensioen te goed van dat bedrijf?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 6
Schrijf mee!