InfoNu.nl > Financieel > Geld > Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopen

Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopen

Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopen Er wordt veel gehandeld in Byzantijnse munten. Met de koop en verkoop van deze munten kan er goed geld worden verdiend. Deze munten waren in gebruik in de periode van het Byzantijnse Rijk. De munten zijn van verschillende soorten materiaal gemaakt, zoals goud, zilver, koper en brons. Verzamelaars zijn erg geïnteresseerd in de munt. Er zijn verschillende plekken waar de munten gekocht en verkocht worden, zoals op beurzen, veiling en online op het internet. De Byzantijnse munteenheid was in gebruik in het Byzantijnse rijk. Deze munteenheid ontstond nadat het Oost-Romeinse Rijk, het latere Byzantijnse rijk, was losgescheurd van het West-Romeinse rijk. Dit gebeurde rond de zesde eeuw na Christus. Er waren twee belangrijke soorten munten in gebruik. Een soort was de gouden solidus. Daarnaast was er een scala van verschillende bronzen munten in gebruik. Dat was de tweede soort. Pas aan het einde van het rijk kwam de zilveren stavrata in gebruik. Ook kwamen toen de verschillende kleinere koperen munten in omloop. Aan het einde van het Byzantijnse Rijk, ongeveer in de vijftiende eeuw na Christus, waren er nauwelijks meer gouden munten in gebruik.

De Byzantijnse munt

De eerste Byzantijnse munten waren een voortzetting van de Romeinse munten. Op de munten stond meestal een afbeelding van de keizer. In tegenstelling tot Romeinen zette de Byzantijnen zijn hele gezicht op de munt in plaats van alleen een profiel. Op de achterkant van de munt stond meestal een christelijk symbool, zoals een kruis, het Victorieteken of een engel. Op de gouden munten die onder keizer Justinius II werden uitgegeven stond een afbeelding van Jezus Christus. De munt had een zijschrift. In het Latijn stond er Jezus, Keizer de Keizers. Deze ontwikkeling had ook invloed om de munten die door de verschillende Islamitische staten werden uitgegeven. Zo gaf Kalief Caliph Abd al-Maldik voormalige Byzantijnse munten opnieuw uit. Daarbij was het christelijk symbool wel vervangen voor een christelijk symbool.

Geschiedenis van de Byzantijnse munt

De geschiedenis van de Byzantijnse munt begon in 498 met de hervorming van Anastatius van het Romeinse muntstelsel. Zo was er op dat moment de nummus. Dit was een zeer kleine bronzen munt en dat was zeer onhandig, omdat er veel munten nodig waren voor een kleine transactie. Hij creëerde verschillende nieuwe versie van de nummi, elke munt met een verschillende waarde. In 615 begon Heraclius met de uitgave van de Hexasgram. Dit was een zilveren munt. Deze munt verdween rond het einde van de 7e eeuw weer. Deze munt werd opgevolgd door de miliaresion. Deze munt was lange tijd de standaard. Hij werd voor het eerst uitgegeven door Leo III rond het jaar 720. De gouden Solidus werd voor het eerst in 1030 uitgegeven en werd de belangrijkste munt in het Byzantijnse Rijk. Constantijn de achtste begon aan het einde van de 7e eeuw met het slaan van de folis. Pas in de laatste periode van het Byzantijnse Rijk werd ook begonnen met de uitgave van een zilveren munt, namelijk de Stavraton. Er waren verschillende versies van deze munt, met verschillende waardes, in omloop.

Verzamelen van Byzantijnse munten

De Byzantijnse munten zijn populair onder verzamelaars. De waarde van de munten verschilt per munt. Sommige munten zijn relatief weinig waard. Dit komt omdat er veel van in omloop zijn. Ook worden er nog regelmatig munten munten gevonden bij opgravingen. Daarnaast is de munt over langere periode gebruikt, waardoor er sowieso veel van zijn geslagen. Een bepaalde Byzantijnse munt kan echter veel waard zijn. Dit hangt van verschillende factoren af. Zo kan een bepaalde munt uit een bepaalde streek of met de afbeelding van een bepaalde keizer bijvoorbeeld veel waard zijn als er weinig van die munten bekend zijn. Er is sprake van schaarste en dan treedt de wet van vraag en aanbod in. Een andere factor die van invloed is op de waarde van de munt is het materiaal waar deze van gemaakt is. Zo zal een gouden munt meer waard zijn dan een bronzen munt.

Byzantijnse munten kopen en verkopen

Verzamelaars kunnen de Byzantijnse munten op verschillende plaatsen kopen en verkopen. Soms doen verzamelaars dit onderling of zij ruilen de munten wanneer zij dubbele exemplaren hebben. Ook worden de munten gekocht en verkocht op muntenbeurzen en de meer zeldzame exemplaren op veilingen. Als laatste worden de munten online op het internet gekocht en verkocht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vovka, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Byzantine_coinage

Reageer op het artikel "Oudheid: Byzantijnse munten kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!