InfoNu.nl > Financieel > Geld > Oudheid: Griekse munten kopen en verkopen

Oudheid: Griekse munten kopen en verkopen

Oudheid: Griekse munten kopen en verkopen Er zijn veel verzamelaars die oude Griekse munten kopen en verkopen. Er zijn zeer veel van deze munten te koop. Daardoor is lang niet elke munt iets waard, ook gaat het om een munt uit de oudheid. De munten zijn op verschillende plaatsen te koop, bijvoorbeeld online op het internet, op verzamelbeurzen en bij veilinghuizen. Bij opgravingen worden nog steeds zeer veel oude Griekse munten gevonden. Vaak kan aan de hand van de opdruk worden bepaald waar en wanneer de munt is geslagen. Lees er alles over in dit artikel.

Verzamelen van Griekse munten

Er zijn in Nederland veel verzamelaars die handelen in oude Griekse munten. Sommige verzamelaars doen dat omdat ze er geld mee hopen te verdienen. Zij zien de munten als een belegging. Het grootste deel doet het vooral als hobby. De Griekse periode is vooral interessant omdat het vaak gaat om zeer oude munten. Verder zijn er veel verschillende soorten munten, waardoor er veel valt er verzamelen. Als laatste zijn de munten in grote oplage in omloop. Daardoor hoeft het niet heel duur te zijn om te beginnen met verzamelen. Er zijn verschillende plaatsen waar de munt kan worden gekocht. Dat kon onder andere in Griekenland zelf. Verder is er op het internet een grote markt en zijn er speciale beurzen voor verzamelaars. Als laatste worden zeldzame munten ook aangeboden door veilinghuizen. De waarde van de munt wordt bepaald door de zeldzaamheid, oftewel de schaarste, de oudheid en de kwaliteit van de munt.

Waarde van Griekse munten

Alle Griekse munten zijn met de hand geslagen. Het ontwerp werd meestal ingesneden in ijzeren of bronzen blok. De meeste munten zijn van goud of zilver. De Grieken waren de eersten die de munt gebruikte als propagandamiddel. In een tijd waren in er geen kranten of andere massamedia waren was de munt een ideaal middel om een politieke boodschap uit te dragen. De eerste keer dat gebeurde was in Athene na de Griekse overwinningen in de Perzische oorlogen. Bij opgravingen in Europa en Griekenland worden nog steeds veel Griekse munten gevonden. Er zijn zoveel munten in omloop dat ze soms bijna niets waard zijn, ondanks het feit dat ze bijna tweeduizend jaar oud zijn. Alleen munten van een soort die schaars zijn vinden doorgaans hun weg naar de markt.

Griekse munten in de oudheid

De geschiedenis van munten uit de Griekse oudheid kan doorgaans worden opgedeeld in drie periodes. De eerste periode was de Antieke periode. Deze loopt van het ontstaan van de Griekse munt rond 600 voor Christus tot het begin van de Perzische oorlogen in 480 voor Christus. De tweede periode is de Klassieke periode en loopt tot 330 voor Christus. Op dat moment begon Alexander de Grote met zijn veroveringen. De laatste periode loopt tot ongeveer de Eerste eeuw voor Christus. Deze periode staat bekend als de Hellenistische periode en eindigde op het moment dat Griekenland wordt veroverd door de Romeinen en ophoudt als zelfstandige staat te bestaan.

De geschiedenis van de Griekse munt

De meest voorkomende munt in het oude Griekenland was de drachme. Letterlijk betekent dat een handvol. De drachme werd weer opgedeeld in zes obols. De obol werd vervolgens weer opgedeeld in de tetartemorion. Vier van deze munten waren een obol waard. In de eerste periode werd ook ijzer gebruikt voor het slaan van de munt. Het ijzer was waardevol omdat er wapens van gemaakt werden. Veel van de aparte deelstaten hadden hun eigen munt in omloop. Dit gaf wel extra onduidelijkheid doordat elke munt zijn eigen waarde had. De munten konden meestal bij de verschillende geldwisselaars worden ingewisseld. Doordat er meestal een afbeelding staat op een munt is makkelijk te herleiden waar en wanneer de munt is geslagen. In verschillende catalogussen of online kan dan worden opgezocht wat de waarde is van de munt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vovka, Pixabay
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Greek_coinage#Archaic_period

Reageer op het artikel "Oudheid: Griekse munten kopen en verkopen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!