InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verzamelen: het kopen en verkopen van middeleeuwse munten

Verzamelen: het kopen en verkopen van middeleeuwse munten

Verzamelen: het kopen en verkopen van middeleeuwse munten Er zijn veel verzamelaars die munten uit de middeleeuwen verzamelen. Er is daarom ook goed geld te verdienen met het kopen en verkopen van munten uit deze periode. De meeste verzamelaars hebben zich gespecialiseerd in een bepaalde periode of verzamelgebied. Er waren zeer veel steden met muntrecht. Bij gouden en zilveren munten moest er worden opgepast voor oplichters die een stukje van de munt wilden afhalen. In de middeleeuwen had elke grote stad zijn eigen munt. Er waren nog niet heel veel grote staten. De bewoners waren als eerste gericht op het gebied of de stad waar zijn woonden. Zelfs dat gebied onderdeel van een groter land was, dan nog identificeerden de inwoners van dat land zich als eerste met de eigen regio. Zo voelden de Fransen zich in de eerste plaats geen Fransen, maar Parijzenaren of Normandiërs. Ook was er vaak geen sprake van een gemeenschappelijke taal. De meeste regio's hadden hun eigen dialect en mensen konden vaak mensen met een ander dialect niet goed verstaan. Daaruit volgde ook vort dat het vaak niet ongewoon was om een eigen munt te hebben.

Middeleeuwse munten

De toestemming om een eigen munt te mogen slaan werd vaak verstrekt door de hertog of graaf van een gebied. Deze gaf daar meestal pas toestemming voor als een gebied of stad groot genoeg was. Hij verleende dat het muntrecht aan het plaatselijke bestuur. Deze mochten dan hun eigen munten slaan. Dit was een winstgevende praktijk, omdat zij een deel van de opbrengst mochten houden. Een ander deel moest worden door betaald aan de regeerder in het betreffende gebied. Wanneer iemand na een ander gebied reisde, dan kon hij zijn munten omwisselen bij de plaatselijke muntenhandelaren. Vaak waren dit Joden, omdat die bijna geen andere beroepen mochten uitoefenen. Soms konden er ook met munten uit het ene gebied betaald worden in een ander gebied. Dit kon meestal als het om gouden of zilveren munten ging.

Oplichters in de middeleeuwen

In de middeleeuwen moest er altijd rekening gehouden met oprichters. Zeker bij gouden en zilveren munten waren er altijd oplichters die er een klein stukje af wilden schaven en van dat goud of zilver nieuwe munten wilden smelten. Dat kon de moeite waard zijn als zij het bij genoeg munten deden. Daarom ondergingen munten altijd een strenge inspectie door de muntmeester. Onder andere met behulp van weegschalen ging hij na of er niet met de munt geknoeid was.

Middeleeuwse munten kopen en verkopen

Middeleeuwse munten zijn erg gewild onder verzamelaars. Er zijn verzamelaars die hun hele collectie daarop hebben afgestemd. Het enige 'probleem' is dat de middeleeuwen een ruime periode omvat. Daarnaast waren er dus veel steden en gebieden die hun eigen munten lieten slaan. Deze periode is zo wijd dat er daardoor voor verzamelaars soms lastig is om door de bomen heen het bos te zien. De meeste verzamelaars hebben zich daarom gespecialiseerd in een bepaalde periode, zoals de Vroege middeleeuwen, de Hoge middeleeuwen, de Late middeleeuwen of bijvoorbeeld het Kruistochtentijdperk. Ook hebben zij zich soms gespecialiseerd in de munten die in een bepaald gebied werden geslagen. Verzamelaars komen op verschillende manieren aan hun munten. Zij kopen verkopen en ruilen deze onderlingen, en kopen ze bij munthuizen, juweliers en online op het internet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vovka, Pixabay

Reageer op het artikel "Verzamelen: het kopen en verkopen van middeleeuwse munten"

Reactie

Marjolein Abouzoud, 15-01-2012 20:51 #1
Ik heb 12 joods munten sommigen dateeren uit het jaar 1205nc, ik zou graag de waarde van willen weten. het zijn munten van marokkaanse joden uit de stad marrekech.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Verzamelen
Reacties: 1
Schrijf mee!