InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse munten

Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse munten

Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse munten Veel Nederlandse verzamelaars handelen druk in Duitse munten. Dit komt omdat er een grote diversiteit is aan oude Duitse munten. De waarde wordt grotendeels bepaald door de schaarste, de oudheid, de kwaliteit en het materiaal. Gouden en zilveren munten zullen doorgaans meer geld opleveren. Ook zijn er veel deelstaten die eigen marken hebben uitgegeven. Munten uit het tijdperk van Nazi-Duitsland leveren juist weinig op. Lees er alles over in dit artikel. In Nederland zijn er veel verzamelaars van munten. Sommige mensen zien het als beleggingsmogelijkheid, maar voor de meeste mensen is het vooral een liefhebberij. Een aparte muntengroep onder de verzamelaars is de Duitse munt. Dit is een interessante groep, omdat er een grote diversiteit aan munten is. Dat heeft vooral te maken met de Duitse geschiedenis. Er zijn veel deelstaten die aparte munten uitgaven, er werden extra munten gedrukt tijdens de Grote Crisis in de jaren twintig en vervolgens de opkomst van Nazi-Duitsland. Later was er de opdeling van Oost- en West-Duitsland en later werden beide landen weer herenigd. Een andere reden waarom de Duitse munt populair is in Nederland is vooral praktisch van aard. Duitsland ligt om de hoek en daarom zijn de munten makkelijk verkrijgbaar. Veel van de munten worden verhandeld via het internet of op zogeheten verzamelbeurzen.

Ontstaan van de Duitse munt

Duitsland werd in 1870 gevormd uit een groot aantal deelstaten. Daarvoor hadden veel van de aparte staten aparte munten. Deze kunnen worden herkend doordat er Bundes, Deutsches of Reich op staat. Het is lastig in het algemeen te zeggen hoeveel deze munten waard zijn. Dat heeft onder andere maken met de ouderdom, hoeveel munten er nog van in omloop zijn en de kwaliteit van de munt.

Gouden munten

Er zijn verschillende oude Duitse munten in omloop. De meeste dateren van voor 1871. Alle gouden munten hebben stuk voor stuk een hoge waarde. Meestal gaat het om gouden munten van 10 mark of 20 mark.

50 Reichspfennig van 1924 en 1925

In de Duitse Weimar-republiek werden er van 1918 tot 1933 kleine aluminium bronzen van 50 Reichspfenning uitgegeven. Vooral de munten uit 1924 en 1925 vertegenwoordigen een hoge waarde omdat ze slechts in een kleine oplage zijn geslagen.

Goethe 5 Reichsmarks

Voor de honderdste herdenking van de geboortedag van Johann Wolfgang von Goethe, een bekende Duitse schrijver, werd er in 1932 een speciale herdenkingsmunt geslagen met zijn afbeelding erop. Dit gebeurde in een kleine oplage en daarom is de munt zeer veel waard.

Zilveren marken

Zelf na de aanname van een gemeenschappelijke Duitse munt in 1871 gingen veel van de deelstaten er mee door om hun eigen zilveren munten te slaan. Er zijn vooral veel munten van 1, 2 en 5 mark in omloop. De waarde daarvan is meestal tientallen euro's en kan oplopen tot duizenden euro's wanneer ze in goede staat zijn.

Munten van 50 pfenning

Munten van 50 pfenning die geslagen zijn tussen 1878 en 1903 kunnen veel geld waard zijn. Dit komt omdat deze destijds in een lage oplage zijn geslagen. De waarde kan oplopen tot maximaal honderd euro.

Munten uit Nazi-Duitsland

De meeste munten uit Nazi-Duitsland zijn weinig geld waard. De munten zijn doorgaans te herkennen doordat er een hakenkruis op staat. De enige uitzondering is de herdenkingsmunt voor Martin Luther die in 1933 in het Derde Rijk werd geslagen. Omdat deze zeldzaam is, vertegenwoordigt deze een grote waarde.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas Troll, Pixabay
  • http://coinquest.com/cgi-bin/cq/coins?main_action=germany

Reageer op het artikel "Verzamelen: kopen en verkopen van Duitse munten"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Verzamelen
Schrijf mee!