InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat bepaalt de waarde van een munt?

Wat bepaalt de waarde van een munt?

Wat bepaalt de waarde van een munt? Er zijn verschillende factoren die de waarde van een munt bepalen. Deze factoren worden door de verschillende muntenverzamelaars meegenomen in de vraag als zij een munt willen kopen of verkopen voor of van hun muntenverzameling. Factoren die invloed hebben op de waarde van de munt zijn de kwaliteit van de munt, de zeldzaamheid en het materiaal waar de munt van is gemaakt. Zo ligt de waarde van gouden en zilveren munten hoger.

Wat maakt een munt meer waard?

Oude munten kunnen soms bijna niks waard zijn, terwijl relatief nieuwe munten juist een vermogen kunnen opleveren. Dat kan bij buitenstaanders tot verbazing leiden. Er zijn echter verschillende factoren die de waarde van een munt beïnvloeden. Daardoor is dit verschil soms goed te verklaren. Deze factoren hebben invloed op de markt van vraag en aanbod en uiteindelijk is het de markt die de waarde van een munt bepaalt.

Zeldzame munten

De eerste factor die van invloed is op de prijs van een munt is de zeldzaamheid. Een munt zal meer opleveren als deze zeldzaam is. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat de Romeinse sestertie nauwelijks iets oplevert. Sommige van deze munten zijn weliswaar tweeduizend jaar oud, maar deze zijn destijds in een grote oplage geslagen. Veel van deze munten zijn bewaard gebleven en worden in grote oplagen gevonden bij opgraving. Daardoor is de sestertie niet heel veel waard. Alleen als het om een bijzonder munt gaat, bijvoorbeeld met de afbeelding van een keizer waar weinig andere munten van bekend zijn, dan kan de munt geld opleveren. Munthuizen proberen daar ook op in te spelen. Speciale munten die worden uitgegeven worden soms maar in een kleine oplage uitgeven. Daardoor kan niet iedereen de munt krijgen en zijn verzamelaars bereid meer te betalen om de munt in hun verzameling te hebben.

Gouden en zilveren munten zijn meer waard

Een tweede factor die de waarde van een munt beïnvloedt is het materiaal waar de munt van gemaakt is. Een munt kan van verschillende soorten materiaal gemaakt zijn, zoals goud, zilver, brons of zink. Gouden en zilveren munten zijn uiteraard het meest waars. Soms worden munten alleen gekocht als beleggingsobject. Verschillende overheden geven de munten ook met dat doel uit. Het is een makkelijke manier om goud uit de goudvoorraad te verkopen. De Krugerrand van Zuid-Afrika is de meest gewilde gouden munt ter wereld. Andere munten waar veel vraag naar is zijn de Amerikaanse Golden Eagle en de Canadese Golden Maple Leaf.

De kwaliteit van een munt

Een derde factor die invloed heeft op de waarde van de munt is de kwaliteit van een munt. Sommige munten zijn beschadigd en zijn daardoor voor een verzamelaar minder waard. Een verzamelaar heeft graag alleen maar onbeschadigde munten in zijn verzameling en is dus ook bereid om daar meer voor te betalen. Soms wil hij ook betalen voor een beschadigd exemplaar van een munt, maar dit hangt dan samen met de vraag hoe zeldzaam een munt is. Er worden zelfs verschillende afkortingen gebruikt om aan te geven hoe beschadigd een munt is. Deze afkorting worden vooral gebezigd tussen muntenverzamelaars onderling. Zo staat de afkorting ZF voor Zeer Fraai. Het gaat dan om een munt die al wel langer in omloop is geweest. De afkorting FdC staat bijvoorbeeld voor Fleur de Coin. Het gaat dan bijvoorbeeld om een onbeschadigde munt die nog nooit in omloop is geweest.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat bepaalt de waarde van een munt?"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!